

Markkinoinnin ja viestinnän akateeminen yksikkö on aidosti monitieteinen yhteisö, jossa liiketalouden ja yhteiskunnan haasteita tarkastellaan yksilön, kulttuurin ja yritystoiminnan lähtökohdista. Tutkimuksemme ja koulutuksemme keskittyy kolmelle alueelle: kansainvälinen liiketoiminta, markkinointi ja viestintätieteet.
Digitalisaation, globalisaation ja kestävyysvajeen paineistamassa toimintaympäristössä organisaatioiden menestys edellyttää asiakaslähtöisiä ja vuorovaikutteisia toimintamalleja. Yksikössämme markkinoinnin tehtäväkentän nähdään ulottuvan yksittäisiä asiakassuhteita laajemmin myös ihmisten ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamiseen. Ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen vastuu ovat näkökulmiamme liiketoimintaan. Ihmisten ja organisaatioiden välistä vuorovaikutusta tarkastelemme käyttäjäkokemuksen, diskurssien sekä jatkuvan muutoksen lähtökohdista.
Yksikössämme toimii kolme tutkimusryhmää:
Tutkimuksissamme tartumme usein yhteiskunnan ja/tai liiketoiminnan murrostilanteisiin liittyviin haasteisiin ratkaisukeskeisesti ja tieteidenvälisessä yhteistyössä. Niinpä digitaalisuus, vastuullisuus, innovaatiot, arvon (yhteis)luonti, systeemisyys ja kestävä kehitys ovat vahvasti edustettuja näkökulmia tutkimuksissamme. Tutkimustoimintamme on kansainvälisesti verkottunutta, tuloksellista ja tiedeyhteisön arvostamaa.
Koulutuksemme kivijalat ovat viimeaikaisin tutkimustieto, työelämän käytännöt ja edistykselliset pedagogiset menetelmät. Kansallisesti palkitun opetuksemme erityispiirteitä ovat kokemukselliseen oppimiseen sekä monitieteiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön perustuvat kurssit. Tutkintomme kehittävät työelämärelevantteja taitoja ja erikoistunutta asiantuntemusta.
Painotamme luovaa ongelmanratkaisua, vastuullista päätöksentekoa ja analyyttistä ajattelua. Nämä kyvykkyydet mahdollistavat menestyksellisen työuran rakentamisen vaativissa asiantuntija- ja johtotehtävissä viestinnän, markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan lukuisilla erikoisaloilla.
Kandidaattiohjelmat
Tohtoriohjelma
Hanke | Kesto | Toimijat |
---|---|---|
NATUREACH – Luonto kaikkien ulottuville | - | InnoLab, Digitaalinen talous, Hallintotieteet, Markkinointi ja viestintä |
Tunnekokemus yksityisyydestä ja etiikasta jokapäiväisessä sulautetussa tietotekniikassa (BUGGED) | - | Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä, Digitaalinen talous |
Lyhytvideot nuorten uutislähteenä | - | Markkinointi ja viestintä, Viestintätieteet |
Twin Revolution | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
REDISET - Resilient Digital Sustainable Energy Transition | - | VEBIC, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Digitaalinen talous, Markkinointi ja viestintä |
Biokiertomoduuli – Liiketoimintaa hajautettuun ruokajärjestelmään | - | VEBIC, Markkinointi ja viestintä, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen |
Energiamurroksen digitaalisoituneet energiayhteisöt (DigiDecarbon) | - | InnoLab, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Markkinointi ja viestintä, Networked value systems NeVS, Strateginen liiketoiminnan kehittäminen |
Sijoituskulttuurin siirtymiä digitaalisissa tiloissa | - | Viestintätieteet, Digitaalinen talous, Markkinointi ja viestintä |
4everPack - Circular business from reusable packaking for fast moving consumer goods | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
Brothers from a different mother? How businesses and public sector organizations develop leadership competencies and change processes for blockchain implementation (BizPub) | - | InnoLab, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Johtaminen, Markkinointi ja viestintä, Networked value systems NeVS, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Henkilöstöjohtaminen |