Markkinointi- ja kulutustutkimus
Tutkimusryhmän esittely
Vaasan yliopiston markkinoinnin alan tutkimus on perinteisesti tunnettu vahvana kuluttajatutkimuksen osaajana. Rakentuen tälle pohjalle Markkinoinnin ja kulutustutkimuksen tutkimusryhmän osaamisalue on laajentunut siten, että tutkimusryhmässä tutkitaan erilaisia, toisiinsa liittyviä markkinatoimijoita, jotka muodostavat niin kuluttajista, yrityksistä kuin erilaisista organisaatioista rakentuvia ekosysteemejä.
Monimuotoisuus suhteessa tutkimusaiheisiin, metodologisiin valintoihin ja tutkimusfokukseen muodostaa tutkimusryhmämme keskeisen osaamisalueen. Yhdistämme syväluotaavaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä verkottuneeseen liiketoimintaosaamiseen luodaksemme uusia näkökulmia ja transformatiivisia markkinaratkaisuja, jotka kohdistuvat strategisiin markkinoinnin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin systeemisestä näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka asiakkaiden arkiset käytännöt tai päätöksenteon lainalaisuudet kumpuavat sosio-teknisistä ja historiallisista raameista ja linkittyvät erilaisten markkinatoimijoiden tarjoomaan, ja miten tämä vuorovaikutuksellinen yhteistyö rakentaa arvoa.
Tutkimusryhmän tavoitteena on
- Tuottaa huippuluokan markkinanaymmärrystä ja -tietoa sekä jalostaa se asiakasarvoksi yhdessä eri sidosryhmien kanssa matkalla kohti kestävää ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa.
Kestävyys on sisäänrakennettu lähtökohta tutkimuksellemme. Se muodostaakin läpileikkaavan teeman lukuisille transformatiiviseen markkinointiin nojautuville tutkimusprojekteillemme. Tutkimusryhmässämme tutkitaan muun muassa energia-alan ja -kulutuksen murrosta, ruoan kulutusta, puurakentamista ja -teollisuutta, vähittäiskauppaa, tursimia, asumista, muodin kulutusta sekä korkeakouluopetusta niin urbaaneissa kuin maaseudun konteksteissakin. Tutkimusalueita lähestytään pyrkimyksenä lisätä hyvinvointia sen kaikissa muodoissa ja yhteiskunnan tasoilla.
Paradigmallinen ja metodologinen monimuotoisuus on tyypillistä tutkimusryhmällemme. Tutkimuksen lähestymistavat koostuvat paitsi perinteisistä kyselytutkimuksista, koeasetelmista, tapaustutkimuksista, narratiiveistä, haastatteluista ja etnografiasta niin viime aikoina esiin nousseista priming-tutkimuksista, pelillistämisestä, käytäntöteoriasta sekä verkostoanalyyseistä.
Vastavasti tieteenalan sisäiset paradigmat ovat monimuotoisia. Kulutustutkimuksemme voivat perustua niin kuluttajapsykologiaan, evolutiivisesti inspiroituneeseen teorianmuodostukseen kuin kulttuuriseen (Consumer Culture Theory) tai transformatiiviseen kuluttaja/palvelututkimukseen (Transformative Consumer/Service Research). B2B-tutkimus kumpuaa paitsi perinteisestä teollisen markkinoinnin teorioista niin myös IMP (Industrial Marketing and Purchasing) ja liiketoimintasuhteiden ja -verkostojen (Business Relationships & Networks) sekä innovaatiojohtamisen pohjalle rakentuvasta verkostoteoreettisesta näkemyksestä sidosryhmien arvonmuodostumiseen.
Riippumatta kulloisestakin tutkimusaiheesta, rakentuipa se sitten liiketoiminta- tai kuluttajan arvon luomiselle tai yhteiskunnalliseen haasteeseen vastaamiselle, me löydämme tavat sen tutkimiseen.
Työskentelemme läheisessä yhteistyössä Vaasan yliopiston muiden akateemisten yksiköiden sekä sen kolmen tutkimusalustan (VEBIC, Digital Economy sekä InnoLab) kanssa. Keskeisiä yhteistyökumppaneitamme ovat yritykset, kunnat ja kaupungit sekä muuta voittoa tavoittelemattomat organisaatiot.
Tutkimusryhmän johtaja on vanhempi tutkija, dosentti Henna Syrjälä.
Ajankohtaista
- Uusimmat julkaisut 2023-2024
-
2024
Luxury Shoppers' Experiences with Background Music
Jaskari, Minna-Maarit E.; Kauppinen-Räisänen, Hannele; Jauffret, Marie-Nathalie, 2024, Jaskari, Minna-Maarit, Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound, 32-57, DOI: 10.4018/979-8-3693-0778-6.ch002, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)
Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound
Jaskari Minna-Maarit (toim.), 2024, DOI: 10.4018/979-8-3693-0778-6, C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos (vertaisarvioitu)
Academic Design Thinking Pedagogy as an Approach to Foster Sustainability Skills in Higher Education
Jaskari, Minna-Maarit, 2024, Chai Lee Goi, Teaching and Learning for a Sustainable Future; Practice, Progress, and Proficiency in Sustainability, 69-90, DOI: 10.4018/978-1-6684-9859-0.ch004, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)
The effect of nutrition labels on lunch buffet consumption: a real-life experiment
Junkkari, Terhi; Kantola, Maija; Arjanne, Leena; Luomala, Harri; Hopia, Anu, 2024, British food journal, 126, 13, 18-39, DOI: 10.1108/bfj-06-2023-0532, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Business models for enhanced solar photovoltaic (PV) adoption: Transforming customer interaction and engagement practices
Shakeel, Shah Rukh; Juntunen, Jouni K.; Rajala, Arto, 2024, Solar energy, 268, 112324, DOI: 10.1016/j.solener.2024.112324, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
One Solution Does Not Fit All: Reward-Based and Meaningful Gamification in Higher Education
Jaskari, Minna-Maarit; Syrjälä, Henna, 2024, Veronica Membrive, Practices and Implementation of Gamification in Higher Education; Advances in Educational Technologies and Instructional Design, 22-49, DOI: 10.4018/979-8-3693-0716-8.ch002, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)
Using Music to Assemble Dance and Exercise Class Experiencescapes
Norrgrann, Anu, 2024, Jaskari, Minna-Maarit, Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound, 152-175, chapter 7, DOI: 10.4018/979-8-3693-0778-6.ch007, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)
2023
Measurement invariance of the comprehensive feeding practices questionnaire in dual-earner parents with adolescent children in Chile
Del Valle, Carola; Miranda, Horacio; Orellana, Ligia; Grunert, Klaus G.; Schnettler, Berta, 2023, Frontiers in psychology, 13, 1031391, DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1031391, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Consumers’ Preferences towards Bread Characteristics Based on Food-Related Lifestyles: Insights from Slovenia
Kušar, Anita; Pravst, Igor; Pivk Kupirovič, Urška; Grunert, Klaus G.; Kreft, Ivan; Hristov, Hristo, 2023, Foods, 12, 20, 3766, DOI: 10.3390/foods12203766, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Organisational Metamorphosis Through Balancing On A Tightrope: Identifying Tensions Of And Building Balancing Routines For Identity Change
Huikkola, Tuomas; Kohtamäki, Marko; Makkonen, Hannu, 2023, Bigdeli, Ali; Kohtamäki, Marko; Rabetino, Rodrigo; Baines, Tim, Proceedings of the Spring Servitization Conference: The Role of Servitization in Grand Challenges, 137-144, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Priming shoppers’ well-being goal in grocery stores: Moving toward healthier food choices?
Luomala, Harri T.; Järvinen, Sari; Peltola, Johannes; Pennanen, Kyösti; Sihvonen, Jenniina, 2023, Food quality and preference, 108, 104882, DOI: 10.1016/j.foodqual.2023.104882, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Business model innovation in the Finnish power electricity sector
Rabetino, Rodrigo; Kohtamäki, Marko; Rahman, Nayeem; Huikkola, Tuomas, 2023, 2023 International Conference on Future Energy Solutions (FES), DOI: 10.1109/fes57669.2023.10182564, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Unveiling the dynamics between consumer brand engagement, experience, and relationship quality towards luxury hotel brands: Moderating investigation of brand reputation
Rather, Raouf Ahmad; Rasul, Tareq; Khan, Huda; Khan, Imran, 2023, International journal of hospitality management, 116, 103572, DOI: 10.1016/j.ijhm.2023.103572, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Ilmastoviisaan asumisen teemat ja kontekstit – Kun systeemimaailma kohtaa elämismaailman julkisessa keskustelussa
Koskela, Merja; Salmela, Eveliina; Kääntä, Liisa; Syrjälä, Henna, 2023, Lillqvist, Ella; Eronen-Valli, Maria; Manninen, Ville; Nissilä, Niina; Salmela, Eveliina, Communicating with Purpose, VAKKI publications, 15, 189-206, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
The Choice of a Persona: An Analysis of Why Stakeholders Choose a Given Persona for a Design Task
Salminen, Joni; Şengün, Sercan; Santos, João M.; Jung, Soon-gyo; Nielsen, Lene; Jansen, Bernard, 2023, Kurosu, Masaaki; Hashizume, Ayako; Marcus, Aaron; Rosenzweig, Elizabeth; Soares, Marcelo M.; Harris, Don; Li, Wen-Chin; Schmorrow, Dylan D.; Fidopiastis, Cali M.; Rau, Pei-Luen Patrick, HCI International 2023 – Late Breaking Papers: 25th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part I, Lecture notes in computer science, 14054, 288–310, DOI: 10.1007/978-3-031-48038-6_18, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Rhythms of Living Cultural Heritage: Co-Creating Memorable Tourism Experiences
Jaskari, Minna-Maarit E., 2023, Rawal, Yashwant Singh; Sinha, Rupa; Mukherjee, Sankar Kumar; Batabyal, Debasish, Exploring Culture and Heritage Through Experience Tourism, 180-195, Chapter 14, DOI: 10.4018/978-1-6684-9957-3.ch014, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)
Simple ways to improve nutrient content and health profile in different types of foodservice products
Junkkari, Terhi; Hopia, Anu; Paakki, Maija; Mattila, Saila; Arjanne, Leena; Kantola, Maija; Luomala, Harri, 2023, Journal of foodservice business research, Published online: 30 Dec 2023, 1-21, DOI: 10.1080/15378020.2023.2298626, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
How can algorithms help in segmenting users and customers? A systematic review and research agenda for algorithmic customer segmentation
Salminen, Joni; Mustak, Mekhail; Sufyan, Muhammad; Jansen, Bernard J., 2023, Journal of marketing analytics, 11, 4, 677–692, DOI: 10.1057/s41270-023-00235-5, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Integrating Health Leadership and Management Perspectives: The M.E.S.H. Framework for Culturally-Informed Food Design Thinking and Wellbeing Promotion
Tillotson, Jack S.; Tassiello, Vito; Bettany, Shona; Laker, Benjamin, 2023, BMJ leader, 2024:8, 1, 25-31, DOI: 10.1136/leader-2023-000838, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Driving marketing outcomes through social media-based customer engagement
Kulikovskaja, Viktorija; Hubert, Marco; Grunert, Klaus G.; Zhao, Hong, 2023, Journal of retailing and consumer services, 74, 103445, DOI: 10.1016/j.jretconser.2023.103445, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Packaging journey from retail to home: how the meaning of sustainability for colour transforms
Sekki, Sanna; Kauppinen-Räisänen, Hannele; Kylkilahti, Eliisa; Autio, Minna, 2023, International journal of retail and distribution management, 51, 13, 47-63, DOI: 10.1108/ijrdm-12-2021-0579, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
How to Make Workplaces More Inclusive for People with Invisible Disabilities
Tillotson, Jack; Laker, Benjamin; Pereira, Vijay; Bhatnagar, Kushagra, 2023, Harvard business review, E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli
How to Build a Blameless Work Culture
Pereira, Vijay; Laker, Benjamin; Tillotson, Jack; Collings, Ben, 2023, Harvard business review, E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli
Measuring Engagement Through Remote Interactions of Customers: Introducing METRIC
Azem, Jinan Y.; Salminen, Joni; Jung, Soon-gyo; Jansen, Bernard J., 2023, 2023 International Symposium on Networks, Computers and Communications (ISNCC), DOI: 10.1109/isncc58260.2023.10323669, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Kuluttajat ilmastoviisaan asumisen haasteiden äärellä
Kääntä, Liisa; Koskela, Merja; Salmela, Eveliina; Syrjälä, Henna, 2023, Politiikasta.fi, E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli
Towards sustainable development : Coupling green marketing strategies and consumer perceptions in addressing greenwashing
Rahman, Saleem ur; Nguyen-Viet, Bang, 2023, Business strategy and the environment, 32, 4, 2420-2433, DOI: 10.1002/bse.3256, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Supporting consumers' informed food choices: Sources, channels, and use of information
Meijer, Gert W.; Grunert, Klaus G.; Lähteenmäki, Liisa, 2023, Toldrá, Fidel, Advances in Food and Nutrition Research, Advances in Food and Nutrition Research, 104, 229-257, DOI: 10.1016/bs.afnr.2022.10.005, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)
Kevyesti flipaten : Opettajien kokemuksia käänteisestä opettamisesta
Jaskari, Minna-Maarit; Jokipii, Annukka; Eronen, Sanna; Urrila, Laura; Leipämaa-Leskinen, Hanna; Syrjälä, Henna; Havinen, Laura; Koivunen, Niina; Koljonen, Janne; Elmusrati, Mohammed, 2023, Vaasan yliopiston raportteja, 42, D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Beyond sugar: Exploring the influence of health and naturalness framing on attitudes towards products with sweet proteins in Europe
Banovic, Marija; Grunert, Klaus G., 2023, Food research international, 175, 113767, DOI: 10.1016/j.foodres.2023.113767, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Fuzzy Front-end of Market Innovation: Lessons from a Study of Gamification in Healthcare
Makkonen, Hannu; Kindström, Daniel; Kaartemo, Valtteri, 2023, Academy of Management annual meeting proceedings, Published Online:24 Jul 2023, DOI: 10.5465/AMPROC.2023.17393abstract, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Who creates luxury? Unveiling the essence of luxury creation through three perspectives: a scoping review
Gummerus, Johanna; von Koskull, Catharina; Kauppinen-Räisänen, Hannele; Medberg, Gustav, 2023, Qualitative market research, Article publication date: 4 August 2023, DOI: 10.1108/QMR-02-2023-0025, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Pieniä neliöitä, aurinkopaneeleita ja kulutuksen vähentämistä - Ilmastotietäminen kodin käytänteissä
Laitinen, Sara-Ellen; Kylkilahti, Eliisa; Syrjälä, Henna, 2023, Kulutustutkimus.Nyt, 17, 1-2, 34-60, DOI: 10.54333/kulutustutkimus.127368, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Betydelsen av att förstå sårbara konsumenters erfarenheter (The importance of understanding the experiences of vulnerable consumers)
Gummerus, Johanna; von Koskull, Catharina; O’Loughlin, Deirdre; Kelleher, Carol, 2023, Ekonomiska samfundets tidskrift, 2, 14-20, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Resenting hunters but appreciating the prey? - Identifying moose meat consumer segments
Matilainen, Anne; Luomala, Harri; Lähdesmäki, Merja, Viitaharju, Leena; Kurki, Sami, 2023, Human dimensions of wildlife, 29, 1, 30-47, DOI: 10.1080/10871209.2023.2177778, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Goal-framing theory in environmental behaviours : review, future research agenda and possible applications in behavioural change
do Canto, Natália Rohenkohl; Grunert, Klaus G.; Dutra de Barcellos, Marcia, 2023, Journal of social marketing, 13, 1, 20-40, DOI: 10.1108/JSOCM-03-2021-0058, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Common distress and reorganization patterns by sector and country for SMEs in six European countries using PDFR
Tascóna, María-Teresa; Laitinen, Erkki K.; Castaño, Francisco J.; Castro, Paula; Jokipii, Annukka, 2023, Revista de contabilidad, 26, 2, 291-314, DOI: 10.6018/rcsar.420171, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Operational environment review for reusable packaging used in fast moving consumer goods
Tenhunen-Lunkka, Anna; Lahtinen, Jussi H.; Hakola, Liisa; Palmgren, Rosa; Sundqvist, Henna; Balatsas Lekkas, Angelos; Erwan, Mouazan; Luomala, Harri; Pennanen, Kyösti, 2023, VTT Technology, 415, 95, DOI: 10.32040/2242-122X.2023.T415, D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Does organic labelling affect restaurant choice? A study on the Danish Organic Cuisine Label
Futtrup, Rebecca; Grunert, Klaus G., 2023, Scandinavian journal of hospitality and tourism, 23, 1, 29-50, DOI: 10.1080/15022250.2023.2174180, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
The Effect of Nutrition Label Type and Consumer Characteristics on the Identification of Healthy Foods in Finland
Kantola, Maija; Kara, Anna; Lahti-Koski, Marjaana; Luomala, Harri, 2023, Journal of international food and agribusiness marketing, Published online: 14 Oct 2023, DOI: 10.1080/08974438.2023.2267048, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Technology entrepreneurship in healthcare: Challenges and opportunities for value creation
Kulkov, Ignat; Ivanova-Gongne, Maria; Bertello, Alberto; Makkonen, Hannu; Kulkova, Julia; Rohrbeck, Rene; Ferraris, Alberto, 2023, Journal of innovation and knowledge, 8, 2, 100365, DOI: 10.1016/j.jik.2023.100365, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Consumer acceptance of precision fermentation technology : A cross-cultural study
Banovic, Marija; Grunert, Klaus G., 2023, Innovative food science and emerging technologies, 88, 103435, DOI: 10.1016/j.ifset.2023.103435, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Solar PV adoption at household level: Insights based on a systematic literature review
Shakeel, Shah Rukh; Yousaf, Hassan; Irfan, Muhammad; Rajala, Arto, 2023, Energy strategy reviews, 50, 101178, DOI: 10.1016/j.esr.2023.101178, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Food-related consumer behaviours in times of crisis: Changes in the wake of the Ukraine war, rising prices and the aftermath of the COVID-19 pandemic
Grunert, Klaus G.; Chimisso, Costanza; Lähteenmäki, Liisa; Leardini, Delphine; Sandell, Mari A.; Vainio, Annukka; Vranken, Liesbet, 2023, Food research international, 173, 2, 113451, DOI: 10.1016/j.foodres.2023.113451, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
The Realness of Fakes : Primary Evidence of the Effect of Deepfake Personas on User Perceptions in a Design Task
Kaate, Ilkka; Salminen, Joni; Santos, Joao; Jung, Soon-Gyo; Olkkonen, Rami; Jansen, Bernard, 2023, International journal of human-computer studies, 178, 103096, DOI: 10.1016/j.ijhcs.2023.103096, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Finetuning Analytics Information Systems for a Better Understanding of Users : Evidence of Personification Bias on Multiple Digital Channels
Jansen, Bernard J.; Jung, Soon-gyo; Salminen, Joni, 2023, Information systems frontiers, DOI: 10.1007/s10796-023-10395-5, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Leveraging Personas for Social Impact: A Review of Their Applications to Social Good in Design
Guan, Kathleen W.; Salminen, Joni; Jung, Soon-Gyo; Jansen, Bernard J., 2023, International journal of human-computer interaction, Published online: 07 Sep 2023, DOI: 10.1080/10447318.2023.2247568, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
How Can Natural Language Processing and Generative AI Address Grand Challenges of Quantitative User Personas?
Salminen, Joni; Jung, Soon-gyo; Almerekhi, Hind; Cambria, Erik; Jansen, Bernard, 2023, Degen, Helmut; Ntoa, Stavroula; Moallem, Abbas, HCI International 2023 – Late Breaking Papers: 25th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part VI, Lecture notes in computer science, 14059, 211–231, DOI: 10.1007/978-3-031-48057-7_14, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Exploring a customer engagement spillover effect on social media : the moderating role of customer conscientiousness
Hollebeek, Linda D.; Kulikovskaja, Viktorija; Hubert, Marco; Grunert, Klaus G., 2023, Internet research, 33, 4, 1573-1596, DOI: 10.1108/INTR-08-2021-0619, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Delineating the fuzzy front end of market shaping
Kindström, Daniel; Makkonen, Hannu; Kaartemo, Valtteri, 2023, Industrial marketing management, 112, 51-59, DOI: 10.1016/j.indmarman.2023.05.004, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Employing large language models in survey research
Jansen, Bernard J.; Jung, Soon-gyo; Salminen, Joni, 2023, Natural language processing journal, 4, 100020, DOI: 10.1016/j.nlp.2023.100020, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
How Do Users Perceive Deepfake Personas? Investigating the Deepfake User Perception and Its Implications for Human-Computer Interaction
Kaate, Ilkka; Salminen, Joni; Jung, Soon-Gyo; Almerekhi, Hind; Jansen, Bernard J., 2023, Gena, Cristina; De Russis, Luigi; Spano, Davide; Lanzilotti, Rosa; Di Mascio, Tania; Prandi, Catia; Andolina, Salvatore, CHItaly '23: Proceedings of the 15th Biannual Conference of the Italian SIGCHI Chapter, 1-12, 4, DOI: 10.1145/3605390.3605397, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa
Låt de äldre konsumenterna tala för sig själva – om att bo hemma så länge som möjligt eller flytta till ett äldreboende
von Koskull, Catharina, 2023, Ekonomiska samfundets tidskrift, 3, 15-22, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Consumption trends and perspectives for milk and dairy products in Slovakia
Šedík, Peter; Horská, Elena; Predanócyová, Kristína; Grunert, Klaus G.; Hudecová, Martina; Nagyová, Ľudmila, 2023, Journal of international food and agribusiness marketing, Published online: 07 Nov 2023, DOI: 10.1080/08974438.2023.2275560, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Verkkopankkipalveluiden saavutettavuus: emotionaalisen ulottuvuuden huomioiminen asiakaskokemuksen kehittämisessä
Hyppönen, Annikki; Koskela, Merja; Jaskari, Minna-Maarit, 2023, Kulutustutkimus.Nyt, 17, 1-2, 122-148, DOI: 10.54333/kulutustutkimus.128096, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Brändit: mitä? miksi? miten?
Norrgrann, Anu, 2023, Ilmola, Annika, Verkkopalveluilla saavutettava kirjasto - Gör biblioteket tillgängligt med online tjänster, I1 Audiovisuaaliset julkaisu
Artificial intelligence - driven sustainable development: Examining organizational, technical, and processing approaches to achieving global goals
Kulkov, Ignat; Kulkova, Julia; Rohrbeck, Rene; Menvielle, Loick; Kaartemo, Valtteri; Makkonen, Hannu, 2023, Sustainable development, First published: 06 October 2023, 1-15, DOI: 10.1002/sd.2773, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
How does an imaginary persona's attractiveness affect designers' perceptions and IT solutions? An experimental study on users' remote working needs
Salminen, Joni; Santos, João M.; Jung, Soon-gyo; Jansen, Bernard J., 2023, Information technology and people, 36, 8, 196-225, DOI: 10.1108/ITP-09-2022-0729, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Buying center-selling center interaction as a driver for power dynamics in buyer-supplier relationships
Siemieniako, Dariusz; Makkonen, Hannu; Mitrega, Maciej, 2023, Industrial marketing management, 114, 94-109, DOI: 10.1016/j.indmarman.2023.08.007, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Is it me or others who matter? The interplay between consumer values vis-à-vis status and affiliation motives as shapers of meat alternative interest
Pennanen, Kyösti; Malila, Roosa-Maaria; Luomala, Harri T., 2023, Appetite, 192, 107114, DOI: 10.1016/j.appet.2023.107114, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Food prosumption technologies: A symbiotic lens for a degrowth transition
Vicdan, Handan; Ulusoy, Emre; Tillotson, Jack S.; Hong, Soonkwan; Ekici, Ahmet; Mimoun, Laetitia, 2023, Marketing theory, First published online August 30, 2023, 1-21, DOI: 10.1177/14705931231199962, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Geek Cuisine: Extending the Narrative of a Junk Food Gamer
Joelsson, Tapani N.; Syrjälä, Henna; Luomala, Harri; Mäkilä, Tuomas, 2023, Games and culture: a journal of interactive media, 18, 8, 1071-1094, DOI: 10.1177/15554120221150348, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Learning to Live with an Unruly Consuming Body
Bhatnagar, Kushagra; Tillotson, Jack S.; Toyoki, Sammy; Laker, Benjamin, 2023, Journal of consumer research, Published: 26 June 2023, ucad041, DOI: 10.1093/jcr/ucad041, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Understanding Audiences, Customers, and Users via Analytics: An Introduction to the Employment of Web, Social, and Other Types of Digital People Data
Jansen, Bernard J.; Aldous, Kholoud K.; Salminen, Joni; Almerekhi, Hind; Jung, Soon-gyo, 2023, DOI: 10.1007/978-3-031-41933-1, C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos (vertaisarvioitu)
Is Death Only the Beginning? How People Mourn Artificial Characters in Social Media
Şengün, Sercan; Santos, João M.; Salminen, Joni; Milenkovic, Milica; Jansen, Bernard J., 2023, Games and culture: a journal of interactive media, First published online August 9, 2023, DOI: 10.1177/15554120231190195, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Will they take this offer? A machine learning price elasticity model for predicting upselling acceptance of premium airline seating
Thirumuruganathan, Saravanan; Emadi, Noora Al; Jung, Soon-gyo; Salminen, Joni; Robillos, Dianne Ramirez; Jansen, Bernard J., 2023, Information and management, 60, 3, 103759, DOI: 10.1016/j.im.2023.103759, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Students’ Perception of the Development of Generic Competencies in a User Innovation Course Context – A Longitudinal Study Comparing Different Teaching Modes in Higher Education
Enell-Nilsson, Mona; Jaskari, Minna-Maarit; Borisov, Päivi, 2023, Nordic journal of business, 72, 4, 218-236, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)
Tutkimushankkeet
Hanke | Kesto | Toimijat |
---|---|---|
STOPP | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
Kestävä ja vastuullinen ruokaprovinssi | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
Organizing REKO | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
Twin Revolution | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
4everPack - Circular business from reusable packaking for fast moving consumer goods | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
Kohti hiilivapaita koteja: Asukaskeskeiset ratkaisut lähiöiden ja maaseudun ilmastoviisaaseen asumiseen (DECARBON-HOME) | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet |
Terveellisemmäksi reformuloitujen menestysruokatuotteiden yhteiskehittäminen Etelä-Pohjanmaalla | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
Ruokamaa Pohjanmaa – Plattform för Matriket Österbotten | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
FLEXIMAR, Novel marketplace for energy flexibility | - | Älykkäät sähköjärjestelmät, VEBIC, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
Pohjanmaan Elintarvikeyritykset Kasvuun | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
Blogi: Marketing goes...
Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen
Koulutusohjelmavastaava: Hanna Leipämaa-Leskinen (maisteriohjelma)
Koulutusohjelmavastaava: Anu Norrgrann (kandidaattiohjelma)
Hannu Makkonen
Hanna Leipämaa-Leskinen
Anu Norrgrann
Muut tutkimusryhmän jäsenet
Hanna Ahtosalo
Waleed Akhtar
Bernardo Amado Baptista de Figueiredo
Joel Anderssen
Anne-Kristiina Arvola
Angelos Balatsas Lekkas
Anu Bask
Petra Berg
Mona Enell-Nilsson
Shahid Hafeez
Eero Halmelinna
Ari Huuhka
Ilona Huuskonen
Essi Häyhänen
Minna-Maarit Jaskari
Maija Kantola
Sami Karhu
Suzi Kimura
Niklas Kurki
Pirjo Laaksonen
Eero Lehti
Harri Luomala
Roosa-Maaria Malila
Erwan Mouazan
Evianna Pehkonen
Kyösti Pennanen
Nayeem Rahman
Asta Salmi
Joni Salminen
Shah Shakeel
Ekaterina Sofroneeva
Katariina Sorvari
Elina Tikkanen
Jack Tillotson
Linda Turtola
Essi Vesterinen
Catharina von Koskull
Tiia Vuorinen
Mujde Yuksel
Jatko-opiskelijat
- Hanna Ahtosalo
- Tiia Alkkiomäki
- Ann-Sofi Backgren
- Päivi Borisov
- Laura Forsman
- Nicoleta Dudau (Szakali)
- Mika Hakosalo
- Audur Hermannsdóttir
- Maija Kantola
- Suzi Kimura
- Heidi Kock
- Niklas Kurki
- Lena Lindholm
- Roosa-Maaria Malila
- Krista Niemi
- Salla Niskanen
- Nayeem Rahman
- Anna-Mari Rimppi
- Ekaterina Sofroneeva
- Katariina Sorvari
- Iina Vartia
- Essi Vesterinen
- Leena Viitaharju