Image
kuluttaja ostoksilla

Markkinointi- ja kulutustutkimus

Tutkimusryhmän esittely

Vaasan yliopiston markkinoinnin alan tutkimus on perinteisesti tunnettu vahvana kuluttajatutkimuksen osaajana. Rakentuen tälle pohjalle Markkinoinnin ja kulutustutkimuksen tutkimusryhmän osaamisalue on laajentunut siten, että tutkimusryhmässä tutkitaan erilaisia, toisiinsa liittyviä markkinatoimijoita, jotka muodostavat niin kuluttajista, yrityksistä kuin erilaisista organisaatioista rakentuvia ekosysteemejä.

Monimuotoisuus suhteessa tutkimusaiheisiin, metodologisiin valintoihin ja tutkimusfokukseen muodostaa  tutkimusryhmämme keskeisen osaamisalueen. Yhdistämme syväluotaavaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä verkottuneeseen liiketoimintaosaamiseen luodaksemme uusia näkökulmia ja transformatiivisia markkinaratkaisuja, jotka kohdistuvat strategisiin markkinoinnin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin systeemisestä näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka asiakkaiden arkiset käytännöt tai päätöksenteon lainalaisuudet kumpuavat sosio-teknisistä ja historiallisista raameista ja linkittyvät erilaisten markkinatoimijoiden tarjoomaan, ja miten tämä vuorovaikutuksellinen yhteistyö rakentaa arvoa. 

Tutkimusryhmän tavoitteena on

  • Tuottaa huippuluokan markkinanaymmärrystä ja -tietoa sekä jalostaa se asiakasarvoksi yhdessä eri sidosryhmien kanssa matkalla kohti kestävää ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa.

Kestävyys on sisäänrakennettu lähtökohta tutkimuksellemme. Se muodostaakin läpileikkaavan teeman lukuisille transformatiiviseen markkinointiin nojautuville tutkimusprojekteillemme. Tutkimusryhmässämme tutkitaan muun muassa energia-alan ja -kulutuksen murrosta, ruoan kulutusta, puurakentamista ja -teollisuutta, vähittäiskauppaa, tursimia, asumista, muodin kulutusta sekä korkeakouluopetusta niin urbaaneissa kuin maaseudun konteksteissakin. Tutkimusalueita lähestytään pyrkimyksenä lisätä hyvinvointia sen kaikissa muodoissa ja yhteiskunnan tasoilla. 
 

Paradigmallinen ja metodologinen monimuotoisuus on tyypillistä tutkimusryhmällemme. Tutkimuksen lähestymistavat koostuvat paitsi perinteisistä kyselytutkimuksista, koeasetelmista, tapaustutkimuksista, narratiiveistä, haastatteluista ja etnografiasta niin viime aikoina esiin nousseista priming-tutkimuksista, pelillistämisestä, käytäntöteoriasta sekä verkostoanalyyseistä. 

Vastavasti tieteenalan sisäiset paradigmat ovat monimuotoisia. Kulutustutkimuksemme voivat perustua niin kuluttajapsykologiaan, evolutiivisesti inspiroituneeseen teorianmuodostukseen kuin kulttuuriseen (Consumer Culture Theory) tai transformatiiviseen kuluttaja/palvelututkimukseen (Transformative Consumer/Service Research). B2B-tutkimus kumpuaa paitsi perinteisestä teollisen markkinoinnin teorioista niin myös IMP (Industrial Marketing and Purchasing) ja liiketoimintasuhteiden ja -verkostojen (Business Relationships & Networks) sekä innovaatiojohtamisen pohjalle rakentuvasta verkostoteoreettisesta näkemyksestä sidosryhmien arvonmuodostumiseen. 

Riippumatta kulloisestakin tutkimusaiheesta, rakentuipa se sitten liiketoiminta- tai kuluttajan arvon luomiselle tai yhteiskunnalliseen haasteeseen vastaamiselle, me löydämme tavat sen tutkimiseen. 

Työskentelemme läheisessä yhteistyössä Vaasan yliopiston muiden akateemisten yksiköiden sekä sen kolmen tutkimusalustan (VEBIC, Digital Economy sekä InnoLab) kanssa. Keskeisiä yhteistyökumppaneitamme ovat yritykset, kunnat ja kaupungit sekä muuta voittoa tavoittelemattomat organisaatiot. 

Tutkimusryhmän johtaja on vanhempi tutkija, dosentti Henna Syrjälä.

Ajankohtaista

2024
  • Luxury Shoppers' Experiences with Background Music

    Jaskari, Minna-Maarit E.; Kauppinen-Räisänen, Hannele; Jauffret, Marie-Nathalie, 2024, Jaskari, Minna-Maarit, Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound, 32-57, DOI: 10.4018/979-8-3693-0778-6.ch002, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  • Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound

    Jaskari Minna-Maarit (toim.), 2024, DOI: 10.4018/979-8-3693-0778-6, C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos (vertaisarvioitu)

  • Academic Design Thinking Pedagogy as an Approach to Foster Sustainability Skills in Higher Education

    Jaskari, Minna-Maarit, 2024, Chai Lee Goi, Teaching and Learning for a Sustainable Future; Practice, Progress, and Proficiency in Sustainability, 69-90, DOI: 10.4018/978-1-6684-9859-0.ch004, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  • The effect of nutrition labels on lunch buffet consumption: a real-life experiment

    Junkkari, Terhi; Kantola, Maija; Arjanne, Leena; Luomala, Harri; Hopia, Anu, 2024, British food journal, 126, 13, 18-39, DOI: 10.1108/bfj-06-2023-0532, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Business models for enhanced solar photovoltaic (PV) adoption: Transforming customer interaction and engagement practices

    Shakeel, Shah Rukh; Juntunen, Jouni K.; Rajala, Arto, 2024, Solar energy, 268, 112324, DOI: 10.1016/j.solener.2024.112324, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • One Solution Does Not Fit All: Reward-Based and Meaningful Gamification in Higher Education

    Jaskari, Minna-Maarit; Syrjälä, Henna, 2024, Veronica Membrive, Practices and Implementation of Gamification in Higher Education; Advances in Educational Technologies and Instructional Design, 22-49, DOI: 10.4018/979-8-3693-0716-8.ch002, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  • Using Music to Assemble Dance and Exercise Class Experiencescapes

    Norrgrann, Anu, 2024, Jaskari, Minna-Maarit, Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound, 152-175, chapter 7, DOI: 10.4018/979-8-3693-0778-6.ch007, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

2023
  • Measurement invariance of the comprehensive feeding practices questionnaire in dual-earner parents with adolescent children in Chile

    Del Valle, Carola; Miranda, Horacio; Orellana, Ligia; Grunert, Klaus G.; Schnettler, Berta, 2023, Frontiers in psychology, 13, 1031391, DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1031391, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Consumers’ Preferences towards Bread Characteristics Based on Food-Related Lifestyles: Insights from Slovenia

    Kušar, Anita; Pravst, Igor; Pivk Kupirovič, Urška; Grunert, Klaus G.; Kreft, Ivan; Hristov, Hristo, 2023, Foods, 12, 20, 3766, DOI: 10.3390/foods12203766, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Organisational Metamorphosis Through Balancing On A Tightrope: Identifying Tensions Of And Building Balancing Routines For Identity Change

    Huikkola, Tuomas; Kohtamäki, Marko; Makkonen, Hannu, 2023, Bigdeli, Ali; Kohtamäki, Marko; Rabetino, Rodrigo; Baines, Tim, Proceedings of the Spring Servitization Conference: The Role of Servitization in Grand Challenges, 137-144, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Priming shoppers’ well-being goal in grocery stores: Moving toward healthier food choices?

    Luomala, Harri T.; Järvinen, Sari; Peltola, Johannes; Pennanen, Kyösti; Sihvonen, Jenniina, 2023, Food quality and preference, 108, 104882, DOI: 10.1016/j.foodqual.2023.104882, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Business model innovation in the Finnish power electricity sector

    Rabetino, Rodrigo; Kohtamäki, Marko; Rahman, Nayeem; Huikkola, Tuomas, 2023, 2023 International Conference on Future Energy Solutions (FES), DOI: 10.1109/fes57669.2023.10182564, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Unveiling the dynamics between consumer brand engagement, experience, and relationship quality towards luxury hotel brands: Moderating investigation of brand reputation

    Rather, Raouf Ahmad; Rasul, Tareq; Khan, Huda; Khan, Imran, 2023, International journal of hospitality management, 116, 103572, DOI: 10.1016/j.ijhm.2023.103572, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Ilmastoviisaan asumisen teemat ja kontekstit – Kun systeemimaailma kohtaa elämismaailman julkisessa keskustelussa

    Koskela, Merja; Salmela, Eveliina; Kääntä, Liisa; Syrjälä, Henna, 2023, Lillqvist, Ella; Eronen-Valli, Maria; Manninen, Ville; Nissilä, Niina; Salmela, Eveliina, Communicating with Purpose, VAKKI publications, 15, 189-206, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • The Choice of a Persona: An Analysis of Why Stakeholders Choose a Given Persona for a Design Task

    Salminen, Joni; Şengün, Sercan; Santos, João M.; Jung, Soon-gyo; Nielsen, Lene; Jansen, Bernard, 2023, Kurosu, Masaaki; Hashizume, Ayako; Marcus, Aaron; Rosenzweig, Elizabeth; Soares, Marcelo M.; Harris, Don; Li, Wen-Chin; Schmorrow, Dylan D.; Fidopiastis, Cali M.; Rau, Pei-Luen Patrick, HCI International 2023 – Late Breaking Papers: 25th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part I, Lecture notes in computer science, 14054, 288–310, DOI: 10.1007/978-3-031-48038-6_18, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Rhythms of Living Cultural Heritage: Co-Creating Memorable Tourism Experiences

    Jaskari, Minna-Maarit E., 2023, Rawal, Yashwant Singh; Sinha, Rupa; Mukherjee, Sankar Kumar; Batabyal, Debasish, Exploring Culture and Heritage Through Experience Tourism, 180-195, Chapter 14, DOI: 10.4018/978-1-6684-9957-3.ch014, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  • Simple ways to improve nutrient content and health profile in different types of foodservice products

    Junkkari, Terhi; Hopia, Anu; Paakki, Maija; Mattila, Saila; Arjanne, Leena; Kantola, Maija; Luomala, Harri, 2023, Journal of foodservice business research, Published online: 30 Dec 2023, 1-21, DOI: 10.1080/15378020.2023.2298626, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • How can algorithms help in segmenting users and customers? A systematic review and research agenda for algorithmic customer segmentation

    Salminen, Joni; Mustak, Mekhail; Sufyan, Muhammad; Jansen, Bernard J., 2023, Journal of marketing analytics, 11, 4, 677–692, DOI: 10.1057/s41270-023-00235-5, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Integrating Health Leadership and Management Perspectives: The M.E.S.H. Framework for Culturally-Informed Food Design Thinking and Wellbeing Promotion

    Tillotson, Jack S.; Tassiello, Vito; Bettany, Shona; Laker, Benjamin, 2023, BMJ leader, 2024:8, 1, 25-31, DOI: 10.1136/leader-2023-000838, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Driving marketing outcomes through social media-based customer engagement

    Kulikovskaja, Viktorija; Hubert, Marco; Grunert, Klaus G.; Zhao, Hong, 2023, Journal of retailing and consumer services, 74, 103445, DOI: 10.1016/j.jretconser.2023.103445, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Packaging journey from retail to home: how the meaning of sustainability for colour transforms

    Sekki, Sanna; Kauppinen-Räisänen, Hannele; Kylkilahti, Eliisa; Autio, Minna, 2023, International journal of retail and distribution management, 51, 13, 47-63, DOI: 10.1108/ijrdm-12-2021-0579, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • How to Make Workplaces More Inclusive for People with Invisible Disabilities

    Tillotson, Jack; Laker, Benjamin; Pereira, Vijay; Bhatnagar, Kushagra, 2023, Harvard business review, E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli

  • How to Build a Blameless Work Culture

    Pereira, Vijay; Laker, Benjamin; Tillotson, Jack; Collings, Ben, 2023, Harvard business review, E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli

  • Measuring Engagement Through Remote Interactions of Customers: Introducing METRIC

    Azem, Jinan Y.; Salminen, Joni; Jung, Soon-gyo; Jansen, Bernard J., 2023, 2023 International Symposium on Networks, Computers and Communications (ISNCC), DOI: 10.1109/isncc58260.2023.10323669, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Kuluttajat ilmastoviisaan asumisen haasteiden äärellä

    Kääntä, Liisa; Koskela, Merja; Salmela, Eveliina; Syrjälä, Henna, 2023, Politiikasta.fi, E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli

  • Towards sustainable development : Coupling green marketing strategies and consumer perceptions in addressing greenwashing

    Rahman, Saleem ur; Nguyen-Viet, Bang, 2023, Business strategy and the environment, 32, 4, 2420-2433, DOI: 10.1002/bse.3256, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Supporting consumers' informed food choices: Sources, channels, and use of information

    Meijer, Gert W.; Grunert, Klaus G.; Lähteenmäki, Liisa, 2023, Toldrá, Fidel, Advances in Food and Nutrition Research, Advances in Food and Nutrition Research, 104, 229-257, DOI: 10.1016/bs.afnr.2022.10.005, A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  • Kevyesti flipaten : Opettajien kokemuksia käänteisestä opettamisesta

    Jaskari, Minna-Maarit; Jokipii, Annukka; Eronen, Sanna; Urrila, Laura; Leipämaa-Leskinen, Hanna; Syrjälä, Henna; Havinen, Laura; Koivunen, Niina; Koljonen, Janne; Elmusrati, Mohammed, 2023, Vaasan yliopiston raportteja, 42, D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

  • Beyond sugar: Exploring the influence of health and naturalness framing on attitudes towards products with sweet proteins in Europe

    Banovic, Marija; Grunert, Klaus G., 2023, Food research international, 175, 113767, DOI: 10.1016/j.foodres.2023.113767, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Fuzzy Front-end of Market Innovation: Lessons from a Study of Gamification in Healthcare

    Makkonen, Hannu; Kindström, Daniel; Kaartemo, Valtteri, 2023, Academy of Management annual meeting proceedings, Published Online:24 Jul 2023, DOI: 10.5465/AMPROC.2023.17393abstract, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Who creates luxury? Unveiling the essence of luxury creation through three perspectives: a scoping review

    Gummerus, Johanna; von Koskull, Catharina; Kauppinen-Räisänen, Hannele; Medberg, Gustav, 2023, Qualitative market research, Article publication date: 4 August 2023, DOI: 10.1108/QMR-02-2023-0025, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Pieniä neliöitä, aurinkopaneeleita ja kulutuksen vähentämistä - Ilmastotietäminen kodin käytänteissä

    Laitinen, Sara-Ellen; Kylkilahti, Eliisa; Syrjälä, Henna, 2023, Kulutustutkimus.Nyt, 17, 1-2, 34-60, DOI: 10.54333/kulutustutkimus.127368, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Betydelsen av att förstå sårbara konsumenters erfarenheter (The importance of understanding the experiences of vulnerable consumers)

    Gummerus, Johanna; von Koskull, Catharina; O’Loughlin, Deirdre; Kelleher, Carol, 2023, Ekonomiska samfundets tidskrift, 2, 14-20, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Resenting hunters but appreciating the prey? - Identifying moose meat consumer segments

    Matilainen, Anne; Luomala, Harri; Lähdesmäki, Merja, Viitaharju, Leena; Kurki, Sami, 2023, Human dimensions of wildlife, 29, 1, 30-47, DOI: 10.1080/10871209.2023.2177778, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Goal-framing theory in environmental behaviours : review, future research agenda and possible applications in behavioural change

    do Canto, Natália Rohenkohl; Grunert, Klaus G.; Dutra de Barcellos, Marcia, 2023, Journal of social marketing, 13, 1, 20-40, DOI: 10.1108/JSOCM-03-2021-0058, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Common distress and reorganization patterns by sector and country for SMEs in six European countries using PDFR

    Tascóna, María-Teresa; Laitinen, Erkki K.; Castaño, Francisco J.; Castro, Paula; Jokipii, Annukka, 2023, Revista de contabilidad, 26, 2, 291-314, DOI: 10.6018/rcsar.420171, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Operational environment review for reusable packaging used in fast moving consumer goods

    Tenhunen-Lunkka, Anna; Lahtinen, Jussi H.; Hakola, Liisa; Palmgren, Rosa; Sundqvist, Henna; Balatsas Lekkas, Angelos; Erwan, Mouazan; Luomala, Harri; Pennanen, Kyösti, 2023, VTT Technology, 415, 95, DOI: 10.32040/2242-122X.2023.T415, D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

  • Does organic labelling affect restaurant choice? A study on the Danish Organic Cuisine Label

    Futtrup, Rebecca; Grunert, Klaus G., 2023, Scandinavian journal of hospitality and tourism, 23, 1, 29-50, DOI: 10.1080/15022250.2023.2174180, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • The Effect of Nutrition Label Type and Consumer Characteristics on the Identification of Healthy Foods in Finland

    Kantola, Maija; Kara, Anna; Lahti-Koski, Marjaana; Luomala, Harri, 2023, Journal of international food and agribusiness marketing, Published online: 14 Oct 2023, DOI: 10.1080/08974438.2023.2267048, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Technology entrepreneurship in healthcare: Challenges and opportunities for value creation

    Kulkov, Ignat; Ivanova-Gongne, Maria; Bertello, Alberto; Makkonen, Hannu; Kulkova, Julia; Rohrbeck, Rene; Ferraris, Alberto, 2023, Journal of innovation and knowledge, 8, 2, 100365, DOI: 10.1016/j.jik.2023.100365, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Consumer acceptance of precision fermentation technology : A cross-cultural study

    Banovic, Marija; Grunert, Klaus G., 2023, Innovative food science and emerging technologies, 88, 103435, DOI: 10.1016/j.ifset.2023.103435, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Solar PV adoption at household level: Insights based on a systematic literature review

    Shakeel, Shah Rukh; Yousaf, Hassan; Irfan, Muhammad; Rajala, Arto, 2023, Energy strategy reviews, 50, 101178, DOI: 10.1016/j.esr.2023.101178, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Food-related consumer behaviours in times of crisis: Changes in the wake of the Ukraine war, rising prices and the aftermath of the COVID-19 pandemic

    Grunert, Klaus G.; Chimisso, Costanza; Lähteenmäki, Liisa; Leardini, Delphine; Sandell, Mari A.; Vainio, Annukka; Vranken, Liesbet, 2023, Food research international, 173, 2, 113451, DOI: 10.1016/j.foodres.2023.113451, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • The Realness of Fakes : Primary Evidence of the Effect of Deepfake Personas on User Perceptions in a Design Task

    Kaate, Ilkka; Salminen, Joni; Santos, Joao; Jung, Soon-Gyo; Olkkonen, Rami; Jansen, Bernard, 2023, International journal of human-computer studies, 178, 103096, DOI: 10.1016/j.ijhcs.2023.103096, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Finetuning Analytics Information Systems for a Better Understanding of Users : Evidence of Personification Bias on Multiple Digital Channels

    Jansen, Bernard J.; Jung, Soon-gyo; Salminen, Joni, 2023, Information systems frontiers, DOI: 10.1007/s10796-023-10395-5, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Leveraging Personas for Social Impact: A Review of Their Applications to Social Good in Design

    Guan, Kathleen W.; Salminen, Joni; Jung, Soon-Gyo; Jansen, Bernard J., 2023, International journal of human-computer interaction, Published online: 07 Sep 2023, DOI: 10.1080/10447318.2023.2247568, A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • How Can Natural Language Processing and Generative AI Address Grand Challenges of Quantitative User Personas?

    Salminen, Joni; Jung, Soon-gyo; Almerekhi, Hind; Cambria, Erik; Jansen, Bernard, 2023, Degen, Helmut; Ntoa, Stavroula; Moallem, Abbas, HCI International 2023 – Late Breaking Papers: 25th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part VI, Lecture notes in computer science, 14059, 211–231, DOI: 10.1007/978-3-031-48057-7_14, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Exploring a customer engagement spillover effect on social media : the moderating role of customer conscientiousness

    Hollebeek, Linda D.; Kulikovskaja, Viktorija; Hubert, Marco; Grunert, Klaus G., 2023, Internet research, 33, 4, 1573-1596, DOI: 10.1108/INTR-08-2021-0619, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Delineating the fuzzy front end of market shaping

    Kindström, Daniel; Makkonen, Hannu; Kaartemo, Valtteri, 2023, Industrial marketing management, 112, 51-59, DOI: 10.1016/j.indmarman.2023.05.004, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Employing large language models in survey research

    Jansen, Bernard J.; Jung, Soon-gyo; Salminen, Joni, 2023, Natural language processing journal, 4, 100020, DOI: 10.1016/j.nlp.2023.100020, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • How Do Users Perceive Deepfake Personas? Investigating the Deepfake User Perception and Its Implications for Human-Computer Interaction

    Kaate, Ilkka; Salminen, Joni; Jung, Soon-Gyo; Almerekhi, Hind; Jansen, Bernard J., 2023, Gena, Cristina; De Russis, Luigi; Spano, Davide; Lanzilotti, Rosa; Di Mascio, Tania; Prandi, Catia; Andolina, Salvatore, CHItaly '23: Proceedings of the 15th Biannual Conference of the Italian SIGCHI Chapter, 1-12, 4, DOI: 10.1145/3605390.3605397, A4 Vertaisarvioitu artikkeli konferenssijulkaisussa

  • Låt de äldre konsumenterna tala för sig själva – om att bo hemma så länge som möjligt eller flytta till ett äldreboende

    von Koskull, Catharina, 2023, Ekonomiska samfundets tidskrift, 3, 15-22, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Consumption trends and perspectives for milk and dairy products in Slovakia

    Šedík, Peter; Horská, Elena; Predanócyová, Kristína; Grunert, Klaus G.; Hudecová, Martina; Nagyová, Ľudmila, 2023, Journal of international food and agribusiness marketing, Published online: 07 Nov 2023, DOI: 10.1080/08974438.2023.2275560, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Verkkopankkipalveluiden saavutettavuus: emotionaalisen ulottuvuuden huomioiminen asiakaskokemuksen kehittämisessä

    Hyppönen, Annikki; Koskela, Merja; Jaskari, Minna-Maarit, 2023, Kulutustutkimus.Nyt, 17, 1-2, 122-148, DOI: 10.54333/kulutustutkimus.128096, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Brändit: mitä? miksi? miten?

    Norrgrann, Anu, 2023, Ilmola, Annika, Verkkopalveluilla saavutettava kirjasto - Gör biblioteket tillgängligt med online tjänster, I1 Audiovisuaaliset julkaisu

  • Artificial intelligence - driven sustainable development: Examining organizational, technical, and processing approaches to achieving global goals

    Kulkov, Ignat; Kulkova, Julia; Rohrbeck, Rene; Menvielle, Loick; Kaartemo, Valtteri; Makkonen, Hannu, 2023, Sustainable development, First published: 06 October 2023, 1-15, DOI: 10.1002/sd.2773, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • How does an imaginary persona's attractiveness affect designers' perceptions and IT solutions? An experimental study on users' remote working needs

    Salminen, Joni; Santos, João M.; Jung, Soon-gyo; Jansen, Bernard J., 2023, Information technology and people, 36, 8, 196-225, DOI: 10.1108/ITP-09-2022-0729, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Buying center-selling center interaction as a driver for power dynamics in buyer-supplier relationships

    Siemieniako, Dariusz; Makkonen, Hannu; Mitrega, Maciej, 2023, Industrial marketing management, 114, 94-109, DOI: 10.1016/j.indmarman.2023.08.007, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Is it me or others who matter? The interplay between consumer values vis-à-vis status and affiliation motives as shapers of meat alternative interest

    Pennanen, Kyösti; Malila, Roosa-Maaria; Luomala, Harri T., 2023, Appetite, 192, 107114, DOI: 10.1016/j.appet.2023.107114, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Food prosumption technologies: A symbiotic lens for a degrowth transition

    Vicdan, Handan; Ulusoy, Emre; Tillotson, Jack S.; Hong, Soonkwan; Ekici, Ahmet; Mimoun, Laetitia, 2023, Marketing theory, First published online August 30, 2023, 1-21, DOI: 10.1177/14705931231199962, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Geek Cuisine: Extending the Narrative of a Junk Food Gamer

    Joelsson, Tapani N.; Syrjälä, Henna; Luomala, Harri; Mäkilä, Tuomas, 2023, Games and culture: a journal of interactive media, 18, 8, 1071-1094, DOI: 10.1177/15554120221150348, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Learning to Live with an Unruly Consuming Body

    Bhatnagar, Kushagra; Tillotson, Jack S.; Toyoki, Sammy; Laker, Benjamin, 2023, Journal of consumer research, Published: 26 June 2023, ucad041, DOI: 10.1093/jcr/ucad041, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Understanding Audiences, Customers, and Users via Analytics: An Introduction to the Employment of Web, Social, and Other Types of Digital People Data

    Jansen, Bernard J.; Aldous, Kholoud K.; Salminen, Joni; Almerekhi, Hind; Jung, Soon-gyo, 2023, DOI: 10.1007/978-3-031-41933-1, C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos (vertaisarvioitu)

  • Is Death Only the Beginning? How People Mourn Artificial Characters in Social Media

    Şengün, Sercan; Santos, João M.; Salminen, Joni; Milenkovic, Milica; Jansen, Bernard J., 2023, Games and culture: a journal of interactive media, First published online August 9, 2023, DOI: 10.1177/15554120231190195, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Will they take this offer? A machine learning price elasticity model for predicting upselling acceptance of premium airline seating

    Thirumuruganathan, Saravanan; Emadi, Noora Al; Jung, Soon-gyo; Salminen, Joni; Robillos, Dianne Ramirez; Jansen, Bernard J., 2023, Information and management, 60, 3, 103759, DOI: 10.1016/j.im.2023.103759, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

  • Students’ Perception of the Development of Generic Competencies in a User Innovation Course Context – A Longitudinal Study Comparing Different Teaching Modes in Higher Education

    Enell-Nilsson, Mona; Jaskari, Minna-Maarit; Borisov, Päivi, 2023, Nordic journal of business, 72, 4, 218-236, A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (vertaisarvioitu)

Tutkimushankkeet

Hanke Kesto Toimijat
STOPP - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Kestävä ja vastuullinen ruokaprovinssi - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Organizing REKO - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä
Twin Revolution - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
4everPack - Circular business from reusable packaking for fast moving consumer goods - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä
Kohti hiilivapaita koteja: Asukaskeskeiset ratkaisut lähiöiden ja maaseudun ilmastoviisaaseen asumiseen (DECARBON-HOME) - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet
Terveellisemmäksi reformuloitujen menestysruokatuotteiden yhteiskehittäminen Etelä-Pohjanmaalla - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä
Ruokamaa Pohjanmaa – Plattform för Matriket Österbotten - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä
FLEXIMAR, Novel marketplace for energy flexibility - Älykkäät sähköjärjestelmät, VEBIC, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Pohjanmaan Elintarvikeyritykset Kasvuun - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä

Blogi: Marketing goes...

Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.

Tutkimusryhmän jäsenet

Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen
Koulutusohjelmavastaava: Hanna Leipämaa-Leskinen (maisteriohjelma)
Koulutusohjelmavastaava: Anu Norrgrann (kandidaattiohjelma)

Kuva
Henna Syrjälä

Henna Syrjälä

Vanhempi tutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498483
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Hannu Makkonen

Hannu Makkonen

Professori, liiketaloustiede, erityisesti markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498102
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Hanna Leipämaa-Leskinen

Hanna Leipämaa-Leskinen

Apulaisprofessori, markkinointi, kuluttajamarkkinointi (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498496
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Anu Norrgrann

Anu Norrgrann

Yliopisto-opettaja, markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498745
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu

Muut tutkimusryhmän jäsenet

Kuva
Hanna Ahtosalo

Hanna Ahtosalo

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498759
Avaa profiilisivu
Kuva
Waleed Akhtar

Waleed Akhtar

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498409
Avaa profiilisivu
Kuva
Bernardo Amado Baptista de Figueiredo

Bernardo Amado Baptista de Figueiredo

Vierailija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Avaa profiilisivu
Kuva
Joel Anderssen

Joel Anderssen

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Anne-Kristiina Arvola

Anne-Kristiina Arvola

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Avaa profiilisivu
Kuva
Angelos Balatsas Lekkas

Angelos Balatsas Lekkas

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Puhelin
+358294498692
Avaa profiilisivu
Kuva
Anu Bask

Anu Bask

Professori, liiketoiminnan kehittäminen
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498360
Avaa profiilisivu
Kuva
Petra Berg

Petra Berg

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498600
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Mona Enell-Nilsson

Mona Enell-Nilsson

Vanhempi tutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498400
Toimisto
Tritonia T605
Avaa profiilisivu
Kuva
Shahid Hafeez

Shahid Hafeez

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Eero Halmelinna

Eero Halmelinna

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Ari Huuhka

Ari Huuhka

Yliopistonlehtori, markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498479
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Ilona Huuskonen

Ilona Huuskonen

Opetusavustaja
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Essi Häyhänen

Essi Häyhänen

Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Minna-Maarit Jaskari

Minna-Maarit Jaskari

Yliopistonlehtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Puhelin
+358294498437
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Maija Kantola

Maija Kantola

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498566
Avaa profiilisivu
Kuva
Sami Karhu

Sami Karhu

Työelämäprofessori, osuustoiminta, liiketoiminnan kehittäminen
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358400545989
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Suzi Kimura

Suzi Kimura

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Niklas Kurki

Niklas Kurki

Apurahatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Pirjo Laaksonen

Pirjo Laaksonen

Professori, Emerita
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Toimisto
Tervahovi B310
Avaa profiilisivu
Kuva
Eero Lehti

Eero Lehti

Tuntiopettaja
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Harri Luomala

Harri Luomala

Professori, liiketaloustiede, erityisesti kuluttajakäyttäytymi
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498461
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Roosa-Maaria Malila

Roosa-Maaria Malila

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498510
Avaa profiilisivu
Kuva
Erwan Mouazan

Erwan Mouazan

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Evianna Pehkonen

Evianna Pehkonen

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Kyösti Pennanen

Kyösti Pennanen

Vanhempi tutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498713
Avaa profiilisivu
Kuva
Nayeem Rahman

Nayeem Rahman

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498432
Toimisto
Vaasan Yliopisto Helsingin toimipiste
Avaa profiilisivu
Kuva
Asta Salmi

Asta Salmi

Dosentti
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Kansainvälinen liiketoiminta
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498452
Avaa profiilisivu
Kuva
Joni Salminen

Joni Salminen

Apulaisprofessori, markkinointi (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498675
Toimisto
Ankkuri 1. krs
Avaa profiilisivu
Kuva
Shah Shakeel

Shah Shakeel

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Puhelin
+358294498477
Avaa profiilisivu
Kuva
Ekaterina Sofroneeva

Ekaterina Sofroneeva

Tohtoriopiskelija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Katariina Sorvari

Katariina Sorvari

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498731
Avaa profiilisivu
Kuva
Elina Tikkanen

Elina Tikkanen

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498393
Avaa profiilisivu
Kuva
Jack Tillotson

Jack Tillotson

Tutkijatohtori (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498541
Toimisto
Ankkuri
Avaa profiilisivu
Kuva
Linda Turtola

Linda Turtola

Tutkimusavustaja
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Essi Vesterinen

Essi Vesterinen

Apurahatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu
Kuva
Catharina von Koskull

Catharina von Koskull

Apulaisprofessori, Marketing (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
Puhelin
+358294498113
Toimisto
Vaasan Yliopisto Helsingin toimipiste H408
Avaa profiilisivu
Kuva
Tiia Vuorinen

Tiia Vuorinen

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Puhelin
+358294498343
Avaa profiilisivu
Kuva
Mujde Yuksel

Mujde Yuksel

Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
Avaa profiilisivu

Jatko-opiskelijat

  • Hanna Ahtosalo
  • Tiia Alkkiomäki
  • Ann-Sofi Backgren
  • Päivi Borisov
  • Laura Forsman
  • Nicoleta Dudau (Szakali)
  • Mika Hakosalo
  • Audur Hermannsdóttir
  • Maija Kantola
  • Suzi Kimura
  • Heidi Kock
  • Niklas Kurki
  • Lena Lindholm
  • Roosa-Maaria Malila
  • Krista Niemi
  • Salla Niskanen
  • Nayeem Rahman
  • Anna-Mari Rimppi
  • Ekaterina Sofroneeva
  • Katariina Sorvari
  • Iina Vartia
  • Essi Vesterinen
  • Leena Viitaharju