Misleading Consumers

MisLead-hanke tutkii petollisia kaupallisia käytänteitä digitaalisissa markkinaympäristöissä. Erilaiset verkkohuijaukset kuluttajien harhaanjohtamiseksi ovat yleistyneet räjähdysmäisesti. Ilmiön haitallisuus tiedetään, mutta monitieteinen ja kriittinen markkinalogiikan analyysi uupuu. MisLead tutkii inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden rooleja ja käytänteitä harhaanjohtavien verkkosisältöjen levittämisessä. Tutkijatiimi koostuu Vaasan yliopiston kulutustutkimuksen, viestintätieteiden, ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen, taloustieteen ja oikeustieteen tutkijoista. 

Hanke keskittyy erityisesti vaatteiden verkkokauppaan ja selvittää kuluttajien harhaanjohtamisessa käytettäviä retorisia, teknologisia ja pelillistämisen mekanismeja sekä ilmiön yhteyttä kuluttajien hyvinvointiin ja taloudelliseen lukutaitoon. Aiempaa monitieteisemmän käsitteellisen ymmärryksen ohella hanke tuottaa medialukutaito-oppaan ja pimeiden käytäntöjen tunnistamistyökalun käyttöliittymäsuunnitteluun.

Kesto
Hankkeen kesto
-
Budjetti
Ulkoinen rahoitus
589 000€
Ulkoinen rahoitus, Vaasan yliopiston osuus
589 000€
Kokonaisbudjetti
842 000€
Kokonaisbudjetti, Vaasan yliopiston osuus
842 000€
Yksiköt ja ryhmät
Hankkeeseen osallistuvat Vaasan yliopiston toimijat
Markkinointi- ja kulutustutkimus
Viestintätieteet
Taloustiede
Julkinen toiminta ja hallinta
Kyberfyysiset järjestelmät
Henkilöt
Hanketta koordinoiva organisaatio
Rahoittajat