Misleading Consumers
MisLead-hanke tutkii petollisia kaupallisia käytänteitä digitaalisissa markkinaympäristöissä. Erilaiset verkkohuijaukset kuluttajien harhaanjohtamiseksi ovat yleistyneet räjähdysmäisesti. Ilmiön haitallisuus tiedetään, mutta monitieteinen ja kriittinen markkinalogiikan analyysi uupuu. MisLead tutkii inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden rooleja ja käytänteitä harhaanjohtavien verkkosisältöjen levittämisessä. Tutkijatiimi koostuu Vaasan yliopiston kulutustutkimuksen, viestintätieteiden, ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen, taloustieteen ja oikeustieteen tutkijoista.
Hanke keskittyy erityisesti vaatteiden verkkokauppaan ja selvittää kuluttajien harhaanjohtamisessa käytettäviä retorisia, teknologisia ja pelillistämisen mekanismeja sekä ilmiön yhteyttä kuluttajien hyvinvointiin ja taloudelliseen lukutaitoon. Aiempaa monitieteisemmän käsitteellisen ymmärryksen ohella hanke tuottaa medialukutaito-oppaan ja pimeiden käytäntöjen tunnistamistyökalun käyttöliittymäsuunnitteluun.