Hanna Leipämaa-Leskinen

Apulaisprofessori, markkinointi, kuluttajamarkkinointi (tenure track)

KTT
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
029 449 8496
Wolffintie 34, 65200 Vaasa
Ankkuri 1. krs

vCard icon Lataa yhteystietoni vCard-muodossa.


Positiot:

Hallituksen jäsen Kulutustutkimuksen seura ry

Toinen päätoimittaja Kulutustutkimus.Nyt

Vaasan yliopiston koulutusneuvoston jäsen

Markkinoinnin ja viestinnän yksikön johtoryhmän varajäsen

 

Opetus (lv 2023-2024):

Kulttuurinen kuluttajamarkkinointi

Digitaalisen markkinointiviestinnän projekti

Kestävyyslähtöinen kuluttajamarkkinointi ruokaliiketoiminnassa (kurssi on osa Kestävän ruokaliiketoiminnan opintokokonaisuutta, joka järjestetään yhteistyössä Ruralia-instituutin ja Helsingin yliopiston kanssa)

Graduohjaus

Lisäksi vieraileva opettaja yksittäisillä kursseilla

 

Tutkimusprofiili:

Tutkimukseni sijoittuu kulttuurisen kulutustutkimuksen (Consumer Culture Theory) ja markkinoinnin kentälle. Olen kiinnostunut kulutuksen arkisista tilanteista ja niissä ilmenevistä haasteista, esimerkiksi millaisia ristiriitoja ruoan kulutusvalinnat voivat synnyttää kuluttajalle ja miten kuluttaja navigoi vastuullisten ja ei-niin-vastuullisten kulutusvalintojen keskellä. Tällä hetkellä olen kiinnostunut paikallisista lähiruokaverkostoista ja erityisesti, miten kuluttajat ottavat uudenlaisia rooleja niiden kehittämisessä. Jos olet kiinnostunut jatko-opinnoista, voit olla minuun yhteydessä, jos tutkimusaiheesi liittyy kestävään kuluttamiseen (erityisesti ruoka ja muoti), kulutuksen tilallisuuteen tai kulutusyhteisöihin.

Tutkimushankkeet:

Organizing REKO, 1.8.2023-31.12.2026, Östersjöstiftelsen, https://organizingreko.com/

Me, My Health and My Food, 1.4.2022-31.12.2023, Business Finland

Pohjanmaan elintarvikeyritykset kasvuun, 1.1.2019-31.12.2020, rahoittaja Pohjanmaan ELY-Keskus / Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, https://elintarvikekasvu.viexpo.fi/

Ruokamaa-Pohjanmaa, 19.8.2019-30.6.2022, rahoittaja Pohjanmaan ELY-Keskus / Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, https://www.univaasa.fi/fi/research/projects/ruokamaa_pohjanmaa/

Uusimmat julkaisut:

Researchgate

  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Elina Närvänen & Hannu Makkonen (2022). The rise of collaborative engagement platforms. European Journal of Marketing, 56(13): 26-49. https://doi.org/10.1108/EJM-11-2020-0798
  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna  Syrjälä, Hannele Kauppinen-Räisänen & Minna-Maarit Jaskari (2020). Saunascape in the Nexus of Socio-Material Sauna Bathing Practices. In G. Patsiaouras, J. Fitchett and AJ Earley (Eds.), Consumer Culture Theory Conference 2020: Interrogating Social Imaginaries, pp. 147-149. Leicester, United Kingdom.
  • Alhonnoro, Lotta, Hanna Leipämaa-Leskinen & Henna Syrjälä (2020). Distributed agency in food waste: A focus on non-human actors in retail setting. In: Närvänen Elina et al. (Eds.) Food waste management: Solving the wicked problem, pp. 141-167. Palgrave Macmillan.
  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna Syrjälä & Pirjo Laaksonen (2018). Pride: Silenced Pride in Scarce Consumption. In Syrjälä H. and Leipämaa-Leskinen H. (eds), Seven Deadly Sins in Consumption, Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing Limited.
  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna Syrjälä & Minna-Maarit Jaskari (2018). A semiotic analysis on cultural meanings of eating horsemeat. Qualitative Market Research. https://doi.org/10.1108/QMR-12-2016-0126
  • Turunen, Linda Lisa Maria, Hanna Leipämaa-Leskinen & Jenniina Sihvonen (2018). Restructuring Secondhand Fashion from the Consumption Perspective. In Vintage Luxury Fashion (pp. 11-27). Palgrave Macmillan, Cham.

  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Lotta Alhonnoro, Pirjo Laaksonen & Hanna-Mari Toivanen (2017). Hiljaiset äänestävät jaloillaan – Kosmetiikan kuluttamisen arkisia kannanottoja. Kulutustutkimus.Nyt 2: 48-64.
  • Syrjälä, Henna, Minna-Maarit Jaskari & Hanna Leipämaa-Leskinen (2016). Object agency of a living/non-living entity: Illustrations from a case of horse/horsemeat. Research in Consumer Behavior: Consumer Culture Theory, co-edited by Russell Belk et al., Vol 18, pp. 65-91.

Selected for publication in an edited volume of the best papers from the 2016 Consumer Culture Theory Conference.

  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna Syrjälä & Pirjo Laaksonen (2016). Conceptualizing non-voluntary anti-consumption: a practice-based study on market resistance in poor circumstances. Journal of Consumer Culture, 16(1), 255-278. In media: HS, Yle
  • Jaskari Minna-Maarit, Hanna Leipämaa-Leskinen & Henna Syrjälä (2015). Revealing the paradoxes of horsemeat – The challenges of marketing horsemeat in Finland. The Nordic Journal of Business, 64(2), 86–102.
  • Jaskari, Minna-Maarit, Leipämaa-Leskinen, Hanna & Syrjälä, Henna (2015). Have you ever eaten horsemeat? Illustrating paradoxes of horsemeat consumption in Finland. In Film Festival of the Association for Consumer Research, North American Conference, New Orleans, 1-4.10.2015.
  • Syrjälä, Henna, Hanna Leipämaa-Leskinen & Pirjo Laaksonen (2015). Social needs in Finnish young adults' mundane consumption. Young Consumers 16(3), 301–315.
  • Turunen, Linda Lisa Maria & Hanna Leipämaa-Leskinen (2015). Pre-loved luxury: identifying the meanings of second-hand luxury possessions. Journal of Product and Brand Management, 24(1), 57-65.
  • Syrjälä, Henna, Hanna Leipämaa-Leskinen & Pirjo Laaksonen (2014). Money talks: Reproducing deprivation and empowerment in poverty through discursive practices. Research in Consumer Behavior: Consumer Culture Theory. Edited by Russel Belk, John Schouten and Diane Martin.

Selected for publication in an edited volume of the best papers from the 2014 Consumer Culture Theory Conference.

  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna Syrjälä & Pirjo Laaksonen (2013). Is a small life enough? Finnish poor consumers' negotiations of the meanings of necessary consumption. In Hansson, L, Holmberg U. & Brembeck H. (eds.) Making Sense of Consumption – Selections from the 2nd Nordic Conference on Consumer Research 2012. Gothenburg: Centre for Consumer Science, 25–40.

Julkaisut ja asiantuntijatehtävät

» Tutkimustietokanta SoleCRIS