Viestintätieteet

Image
Viestintätieteet tutkimusryhmän kuva

Esittely

Viestintätieteiden tutkimusryhmä tarkastelee viestintää inhimillisenä toimintana, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen, pitää yhteisöjä koossa ja luo yhteistä ymmärrystä. Viestintä ymmärretään dynaamisena yhteiskunnallisena ilmiönä, jonka avulla välitetään ja rakennetaan tietoa, tunnetta ja merkityksiä. Viestintä nähdään yhtäältä organisoituna ja suunniteltuna toimintana ja toisaalta ihmiselle ominaisena spontaanina ilmiönä. Olennaisen kontekstin näiden tarkastelulle muodostavat teknologian ja muun toimintaympäristön muutokset. Viestintätieteiden missiona on tuoda perusteltuja näkemyksiä ja ratkaisuja yhteiskunnan, kulttuurin ja talouden kysymyksiin viestintätieteiden näkökulmasta. Tutkimustamme ohjaavat arvot ovat tieteellinen uteliaisuus, riippumattomuus, vastuullisuus ja kriittinen ajattelu. Tutkimusryhmän toiminnassa nivoutuvat kiinteästi yhteen opetuksemme painopisteet digitaalinen media, organisaatioiden viestintä ja vuorovaikutussuunnittelu. Tärkeänä osana tutkimusryhmää ovat väitöskirjatutkijat, jotka kuuluvat Vaasan yliopiston tohtoriohjelmaan. Etsimme jatkuvasti viestintätieteellisestä tutkimuksesta kiinnostuneita lahjakkaita ja motivoituneita ihmisiä sekä jatko-opiskelijoiksi että projektitehtäviin. Viestintätieteiden tutkimusryhmän juuret ovat soveltavassa kielitieteessä, terminologisessa tutkimuksessa ja teknisessä viestinnässä.

Tutkimusryhmä keskittyy erityisesti seuraaviin teemoihin:

  • digitaalisen mediaympäristön muutos
  • tekoäly ja algoritmit
  • käyttäjyys, toimijuus ja teknologia
  • talouden diskurssit ja merkitykset
  • strategisuus, kestävyys ja eettisyys.

Ajankohtaista

Tutkimushankkeet

Hanke Kesto Toimijat
Misleading Consumers - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet, Taloustiede, Julkinen toiminta ja hallinta, Kyberfyysiset järjestelmät
Journalismituotteen kehittäminen ja markkinointi 30-50-vuotiaille käyttäjäymmärryksen perusteella - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
Tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutuksen monitahoiset heijastusvaikutukset ja rajoitukset työssä, liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa (SYNTHETICA) - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
Tunnekokemus yksityisyydestä ja etiikasta jokapäiväisessä sulautetussa tietotekniikassa (BUGGED) - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä, Digitaalinen talous
Lyhytvideot nuorten uutislähteenä - Markkinointi ja viestintä, Viestintätieteet
Sijoituskulttuurin siirtymiä digitaalisissa tiloissa - Viestintätieteet, Digitaalinen talous, Markkinointi ja viestintä
Kohti hiilivapaita koteja: Asukaskeskeiset ratkaisut lähiöiden ja maaseudun ilmastoviisaaseen asumiseen (DECARBON-HOME) - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet
INSPECT-hankkeen viestintäsuunnitelma - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
MEDIAMAISEMAN LEVOTTOMUUS. Miten uudet teknologiat vaikuttavat journalismin yleisösuhteeseen ja liiketoimintamalleihin - InnoLab, Viestintätieteet, Digitaalinen talous, Markkinointi ja viestintä
Pankkien kuluttajaviestintä ja yhteiskuntavastuu - Viestintätieteet

Julkaisut

Julkaisuvuosi Julkaisu Kirjoittajat
2025 YouTube as a narrative battlefield: Brazilian social media influencers and the Russian war in Ukraine Pelevina, Nuppu; Salojärvi, Virpi
2025 Development and User Experiences of a Novel Virtual Reality Task for Poststroke Visuospatial Neglect: Exploratory Case Study Danso, Andrew; Nijhuis, Patti; Ansani, Alessandro; Hartmann, Martin; Minkkinen, Gulnara; Luck, Geoff; Bamford, Joshua S.; Faber, Sarah; Agres, Kat R.; Glasser, Solange; Särkämö, Teppo; Rousi, Rebekah; Thompson, Marc R.
2025 Energy Transition and Social Justice: Examining the Impact of Renewable Energy Supply Chain Lehtonen, Tommi; Shakeel, Shah Rukh
2025 Retorinen kritiikki viestinnän tutkimuksena: Lisa S. Villadsenin haastattelu Eronen-Valli, Maria
2025 Strategisen viestinnän mahdollisuudet yhteiskunnallisten haasteiden ratkojana Laajalahti, Anne; Taiminen, Heini
2025 Managers’ Technology-Mediated Communication Competence: A Theoretical Framework Koponen, Jonna; Turunen, Marianna; Laajalahti, Anne; Julkunen, Saara; Spitzberg, Brian H.
2025 Co-designing User Experience of Moodle Workspaces in Higher Education - Process and Principles Havinen, Laura; Mäkipää, Juho-Pekka; Rousi, Rebekah
2025 Intercultural Specialized Communication Koskela, Merja
2025 Relevance, commitment, and impact: Aspirational formulations of investing-related influencer collaborations in the context of ethical fashion Hirsto, Heidi; Hjerppe, Cecilia
2025 "Why do we do this?": Moral Stress and the Affective Experience of Ethics in Practice Rattay, Sonja; Vakkuri, Ville; Rozendaal, Marco C.; Shklovski, Irina

Tutkimusryhmän johtajat

Tutkimusryhmän johtaja: Merja Koskela (ajalla 1.8.2024–31.7.2027 Anne Laajalahti) Oppiainevastaava: Tanja Sihvonen Koulutusohjelmavastaava: Heidi Hirsto (viestinnän monialainen maisteriohjelma) Koulutusohjelmavastaava: Rebekah Rousi (teknisen viestinnän maisteriohjelma) Koulutusohjelmavastaava: Niina Nissilä (kandidaattiohjelma)

Kuva
Heidi Hirsto

Heidi Hirsto

Apulaisprofessori, viestintätieteet
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
heidi.hirsto [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Merja Koskela

Merja Koskela

Dekaani
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö
Sähköposti
merja.koskela [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Anne Laajalahti

Anne Laajalahti

Vanhempi tutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
anne.laajalahti [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Niina Nissilä

Niina Nissilä

Yliopistonlehtori, viestintätieteet
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
niina.nissila [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Rebekah Rousi

Rebekah Rousi

Apulaisprofessori, viestintä ja digitaalinen talous (tenure track)
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
rebekah.rousi [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Tanja Sihvonen

Tanja Sihvonen

Professori, viestintätieteet
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
Tanja.Sihvonen [at] uwasa.fi
Puhelin

Tutkimusryhmän jäsenet

Kristine Ask

Vieraileva professori, Communication Studies
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
kristine.ask [at] uwasa.fi

Kirsi-Mari Cheas

Apurahatutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
kirsi-mari.cheas [at] uwasa.fi
Kuva
Maria Eronen-Valli

Maria Eronen-Valli

Tutkijatohtori
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
Maria.Eronen-Valli [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Cecilia Hjerppe

Cecilia Hjerppe

Väitöskirjatutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
cecilia.hjerppe [at] uwasa.fi

Annikki Hyppönen

Tohtoriopiskelija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
annikki.hypponen [at] uwasa.fi
Kuva
Katriina Karvo

Katriina Karvo

Väitöskirjatutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
katriina.karvo [at] uwasa.fi

Tohtoriopiskelijat

  • Cecilia Hjerppe
  • Aino Harinen
  • Hanna Hietikko
  • Marjo Honkaranta
  • Annikki Hyppönen
  • Suvi Isohella
  • Pia Karasjärvi
  • Mona Khattab
  • Katja Lösönen
  • Jarl Macalka
  • Susan Mykrä
  • Marjut Männistö
  • Annu Perälä
  • Joni Piispanen
  • Anna Tikkala
  • Zekun Ling
  • Katriina Karvo