VATACO - Kiertotalouskaupungin hallinta: Julkisten ja yksityisten sidosryhmien sitouttaminen kiertotalouteen

Suomen akatemia

Konsortiohankkeessa tutkitaan kaupunkien lähtökohtia ja edellytyksiä siirtyä integroituun kiertotalouteen.

Hankkeessa kysytään, miten jätteen sääntelyllä, kaupunkien kulutus- ja tuotantoprosessien integroinnilla, innovatiivisella sidosryhmäyhteistyöllä ja paikallisella, kansallisilla ja globaaleilla alustoilla tuotetaan lisäarvoa sekä kiertotalouden paikallisille toimijoille että laajemmin kaupunkiyhteisöille ja yhteiskunnalle.

Hankkeessa tutkitaan kotimaisia kaupunkitapauksia ja jätehuoltoyhtiöitä hankkimalla ja analysoimalla varsinkin asiakirja-aineistoja, asiantuntijahaastatteluja, ja laskenta-aineistoja. Ulkomaiset tutkimuskohteet ovat Norjassa, Skotlannissa, Hollannissa ja Japanissa.

Hanke tuottaa tapaustutkimuksia, kaupunki- ja yhtiövertailuja ja kiertotalouskaupunkia konstruoivia konsepteja ja malleja, joita kaupungit ja muut sidosryhmät voivat hyödyntää luodessaan yksityistä ja julkista arvoa kierrätys-, uusiokäyttö- ja muissa kiertotalouden prosesseissa.

Kesto
Hankkeen kesto