Yliopisto palkitsi Edu Kettusen yhteiskunnallisen humanismin edistämisestä

Vaasan yliopisto haluaa edistää yhteiskunnallista humanismia. Sen ydintä ovat laaja-alaisuus, suvaitsevaisuus, oikeudenmukaisuus ja kestävä kehitys. Yhteiskunnallinen humanismi vahvistaa modernin sivistysyliopiston ideaa, jossa yllättävät tieteenalayhdistelmät synnyttävät opetuksessa ja tutkimuksessa luovuuden uusia vireitä sekä toivon näkymiä.
Laulaja Edu Kettunen sai uuden August Alexander Levón -palkinnon Vaasan yliopistolta. Luovutuspuheen piti Suvi Ronkainen (vas.)
Palkinnon saaja, laulaja Edu Kettunen Toivon päivässä Vaasan yliopistossa.
Toivon päivän avasi Vaasan yliopiston filosofisen tiedekunnan dekaani Hannu Katajamäki.
Kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä luennoi aiheesta "Toivo on meissä".
Toivon päivä -tapahtuma monine eri työpajoineen houkutteli väkeä vauvasta vaariin.
Kuula-opiston Toivon sävel -työpajassa pääsi kokeilemaan esimerkiksi rumpuja.
Toivon kaupunki -työpajassa sai osallistua toivon kaupungin suunnitteluun.
Vaasan martat tarjosivat maukasta näppiruokaa.
Toivon teatterissa naurattajana oli improvisaatioryhmä Intopiukeet.
Toivon Näkymät -työpajoissa maalatiin yhdessä toivo näkyväksi; lapsille ja aikuisille.
Maalaamalla syntyy yhteinen toivon juliste.
Toivon päivän lopuksi kuultiin vielä Edu Kettusen musiikkia.

Vaasan yliopisto on perustanut August Alexander Levón -palkinnon. Se myönnetään joka toinen vuosi yhteiskunnallista humanismia edistäneelle yksilölle tai yhteisölle. Ensimmäisen palkinnon saaja on laulaja/lauluntekijä Edu Kettunen.

Edu Kettusen taiteessa yhdistyy yhteiskunnan suuri kehitys yksittäisten kansalaisten kohtaloihin tavalla, joka lisää ymmärrystämme siitä, mikä on tärkeää. Edu Kettusen ulottuva lyriikka tunnistaa pienessä suurta. Teksti ja musiikki kietoutuvat sydämeenkäyvästi.  Edu Kettusen tuotanto ilmentää yhteiskunnallisen humanismin syvintä olemusta.

Palkinto luovutettiin Vaasan yliopistossa 23.4.2016 järjestetyssä Toivon päivä -tapahtumassa, jossa Edu Kettunen konsertoi yhdessä Kuula-opiston soittajien kanssa.

Lisätiedot: Dekaani Hannu Katajamäki, p. 029 449 8338

August Alexander Levón (1820–1870) oli vaasalainen teollisuusmies ja useiden merkittävien yritysten perustaja. Hän oli näkijä ja tekijä. Levónin perintö velvoittaa: jos yksi unelma pettää, aletaan toteuttaa uusia unelmia. Vaasan yliopiston filosofinen tiedekunta ja teknillinen tiedekunta sijaitsevat hänen vuonna 1856 perustamansa Vaasan puuvillatehtaan rakennuksissa.