Viestintätieteet

Image
Viestintätieteet tutkimusryhmän kuva

Esittely

Viestintätieteiden tutkimusryhmä tarkastelee viestintää inhimillisenä toimintana, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen, pitää yhteisöjä koossa ja luo yhteistä ymmärrystä. Viestintä ymmärretään dynaamisena yhteiskunnallisena ilmiönä, jonka avulla välitetään ja rakennetaan tietoa, tunnetta ja merkityksiä. Viestintä nähdään yhtäältä organisoituna ja suunniteltuna toimintana ja toisaalta ihmiselle ominaisena spontaanina ilmiönä. Olennaisen kontekstin näiden tarkastelulle muodostavat teknologian ja muun toimintaympäristön muutokset.

Viestintätieteiden missiona on tuoda perusteltuja näkemyksiä ja ratkaisuja yhteiskunnan, kulttuurin ja talouden kysymyksiin viestintätieteiden näkökulmasta. Tutkimustamme ohjaavat arvot ovat tieteellinen uteliaisuus, riippumattomuus, vastuullisuus ja kriittinen ajattelu. Tutkimusryhmän toiminnassa nivoutuvat kiinteästi yhteen opetuksemme painopisteet digitaalinen media, organisaatioiden viestintä ja vuorovaikutussuunnittelu.

Tärkeänä osana tutkimusryhmää ovat väitöskirjatutkijat, jotka kuuluvat Vaasan yliopiston tohtoriohjelmaan. Etsimme jatkuvasti viestintätieteellisestä tutkimuksesta kiinnostuneita lahjakkaita ja motivoituneita ihmisiä sekä jatko-opiskelijoiksi että projektitehtäviin.

Viestintätieteiden tutkimusryhmän juuret ovat soveltavassa kielitieteessä, terminologisessa tutkimuksessa ja teknisessä viestinnässä.

Tutkimusryhmä keskittyy erityisesti seuraaviin teemoihin:

  • digitaalisen mediaympäristön muutos
  • tekoäly ja algoritmit
  • käyttäjyys, toimijuus ja teknologia
  • talouden diskurssit ja merkitykset
  • strategisuus, kestävyys ja eettisyys.

Ajankohtaista

Tutkimushankkeet

Hanke Kesto Toimijat
Luotettavien ja syrjimättömien digitaalisten julkispalvelujen suunnittelu maahanmuuttajille - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
Misleading Consumers - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet, Taloustiede, Julkinen toiminta ja hallinta, Kyberfyysiset järjestelmät, Markkinointi ja viestintä, Laskentatoimi ja rahoitus, Johtaminen
Journalismituotteen kehittäminen ja markkinointi 30-50-vuotiaille käyttäjäymmärryksen perusteella - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
Tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutuksen monitahoiset heijastusvaikutukset ja rajoitukset työssä, liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa (SYNTHETICA) - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
Tunnekokemus yksityisyydestä ja etiikasta jokapäiväisessä sulautetussa tietotekniikassa (BUGGED) - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä, Digitaalinen talous
Lyhytvideot nuorten uutislähteenä - Markkinointi ja viestintä, Viestintätieteet
Sijoituskulttuurin siirtymiä digitaalisissa tiloissa - Viestintätieteet, Digitaalinen talous, Markkinointi ja viestintä
Kohti hiilivapaita koteja: Asukaskeskeiset ratkaisut lähiöiden ja maaseudun ilmastoviisaaseen asumiseen (DECARBON-HOME) - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet
INSPECT-hankkeen viestintäsuunnitelma - Viestintätieteet, Markkinointi ja viestintä
MEDIAMAISEMAN LEVOTTOMUUS. Miten uudet teknologiat vaikuttavat journalismin yleisösuhteeseen ja liiketoimintamalleihin - InnoLab, Viestintätieteet, Digitaalinen talous, Markkinointi ja viestintä

Julkaisut

Julkaisuvuosi Julkaisu Kirjoittajat
2025 Verkkopankkipalvelujen saavutettavuus: vuorovaikutuksen merkitys saavutettavuusosaamisessa Hyppönen, Annikki; Laajalahti, Anne
2025 Tekijyyttä ohjaava ja hämmentävä data suomalaisissa televisiotuotannoissa Seppälä, Laura; Soronen, Anne; Kallio, Saara-Maija; Vainikka, Eliisa
2025 Finlandised electobots and the distortion of collective political memory Pelevina, Nuppu-Maija; Sihvonen, Tanja; Rousi, Rebekah; Laapotti, Tomi; Mikkola, Heidi
2025 ”Varmaan niitä vaihtoehtoja on hyvä miettiä”: Ilmastonmuutokseen sopeutumisesta viestiminen tutkimuksen, median ja kansalaisten silmin Perälä, Annu
2025 Merkitystä etsimässä: ilmastonmuutokseen sopeutumista käsittelevien viestien tulkitseminen fokusryhmissä Perälä, Annu
2025 Responses to climate change adaptation messages: A focus group study on the potential for public engagement with climate adaptation Perälä, Annu
2025 Towards the Recognition of Interdisciplinary and Transdisciplinary Researchers Salmela, Mikko; Vienni-Baptista, Bianca; Cheas, Kirsi
2025 Not Just Bleeders – Understanding Dissatisfied Users of Menstrual Tracking Applications Tallgren, Vilja; Havinen, Laura; Rousi, Rebekah
2025 Towards Transdisciplinary Integration in Global North–South Cooperation? Models for Investigative Collaboration Across the U.S.-Mexico Border Cheas, Kirsi
2025 Co-Constructing Relationships in Investor Communication: A Strategic Communication Perspective Hirsto, Heidi; Koskela, Merja

Tutkimusryhmän johtajat

Tutkimusryhmän johtaja: Merja Koskela (ajalla 1.8.2024–31.7.2027 Anne Laajalahti)
Oppiainevastaava: Tanja Sihvonen
Koulutusohjelmavastaava: Heidi Hirsto (viestinnän monialainen maisteriohjelma)
Koulutusohjelmavastaava: Rebekah Rousi (teknisen viestinnän maisteriohjelma)
Koulutusohjelmavastaava: Niina Nissilä (kandidaattiohjelma)

Kuva
Heidi Hirsto

Heidi Hirsto

Apulaisprofessori, viestintätieteet
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
heidi.hirsto [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Anne Laajalahti

Anne Laajalahti

Vanhempi tutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
anne.laajalahti [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Niina Nissilä

Niina Nissilä

Yliopistonlehtori, viestintätieteet
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
niina.nissila [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Rebekah Rousi

Rebekah Rousi

Apulaisprofessori, viestintä ja digitaalinen talous (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
rebekah.rousi [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Tanja Sihvonen

Tanja Sihvonen

Professori, viestintätieteet
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
Tanja.Sihvonen [at] uwasa.fi
Puhelin

Tutkimusryhmän jäsenet

Venla Aalto

Opetusavustaja
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
venla.aalto [at] uwasa.fi

Kristine Ask

Vieraileva professori, Communication Studies
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
kristine.ask [at] uwasa.fi

Avanti Chajed

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
avanti.chajed [at] uwasa.fi

Kirsi-Mari Cheas

Apurahatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
kirsi-mari.cheas [at] uwasa.fi
Kuva
Maria Eronen-Valli

Maria Eronen-Valli

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
Maria.Eronen-Valli [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Cecilia Hjerppe

Cecilia Hjerppe

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Viestintätieteet
Sähköposti
cecilia.hjerppe [at] uwasa.fi

Tohtoriopiskelijat

  • Aino Harinen
  • Hanna Hietikko
  • Cecilia Hjerppe
  • Marjo Honkaranta
  • Pia Karasjärvi
  • Katriina Karvo
  • Sebastian Laitila
  • Zekun Ling
  • Katja Lösönen
  • Jarl Macalka
  • Susan Mykrä
  • Marjut Männistö
  • Krista Penttilä
  • Joni Piispanen

Ajatusviiva-blogi

Blogi
Viestintätieteiden tutkimusryhmän blogissa käynnistyy uusi juttusarja, joka tarjoaa käytännönläheisiä vinkkejä ja...
Ajatusviiva-blogi –Viestintätieteiden tutkimusryhmä
Blogi
Tässä blogikirjoituksessa FT Annikki Hyppönen kirjoittaa väitöstutkimuksestaan, jonka lähtökohtana oli...
Ajatusviiva-blogi –Viestintätieteiden tutkimusryhmä
Blogi
Tässä blogikirjoituksessa väitöskirjatutkija Marjo Honkaranta kertoo ensimmäisestä kansainvälisestä...
Ajatusviiva-blogi –Viestintätieteiden tutkimusryhmä