Valinta varasijalta

Korkeakoulujen yhteishaussa sinulle tarjotaan yhtä opiskelupaikkaa, vaikka valintamenestyksesi olisi ollut hyvä useammassakin hakukohteessa.

Sinulle tarjotaan paikkaa mieluisuusjärjestyksessä korkeimmalle sijoittamastasi koulutuksesta, johon valintamenestyksesi riittää. Käytännössä tämä tapahtuu siten, että hakutoivejärjestystäsi verrataan kunkin hakukohteesi tulokseen.

Jos valintamenestyksesi riittää hyväksytyksi tulemiseen jossakin koulutuksessa, et voi tulla enää tämän jälkeen hyväksytyksi tätä alemmas hakulomakkeella sijoittamiisi koulutuksiin.

Voit kuitenkin tulla vielä hyväksytyksi hakulomakkeella korkeammalle sijoittamaasi koulutukseen varasijalta.

Varasijalla tarkoitetaan sitä, että et ole kyseisellä hakukerralla menestynyt riittävän hyvin tullaksesi heti valituksi koulutukseen. Kuhunkin koulutukseen valitaan aina aloituspaikkamäärän verran parhaiten menestyneitä. Jos et mahdu tähän joukkoon, mutta et ole myöskään hylätty, jäät varasijalle. Varasijalle jäävien määrää voidaan joissain hakukohteissa rajata.

Varasijalla olevia hyväksytään järjestyksessä sitä mukaa, kun paikkoja vapautuu. Paikkoja voi vapautua, jos aiemmin hyväksytyt hakijat tulevat hyväksytyiksi korkeammalle priorisoimiinsa koulutuksiin tai päättävät olla ottamatta tarjottua opiskelupaikkaa vastaan.

Varasijatilannetta voi seurata Oma Opintopolku -palvelussa.

Tarkempia ohjeita ja esimerkkitapauksia varasijatilanteen tulkintaan voi lukea Opintopolku.fi -sivuilta.

Iloinen opiskelija