Kokeellinen tutkimus
Kokeellisen tutkimuksen alaryhmä keskittyy suurten mäntämoottorien kehitykseen liittyvien monimutkaisten haasteiden ratkaisemiseen. Ryhmä on luonut joustavan kokeellisten testialustojen kokonaisuuden, joka on olennainen osa käynnissä olevia tutkimushankkeita. Testialustat on varustettu huipputason mittausteknologialla ja integroitu tehokkaaseen tiedonkeruu- ja jälkikäsittelyjärjestelmään.
Ryhmän lähestymistapa perustuu syvälliseen osaamiseen matematiikassa, fysiikassa ja signaalianalyysissä. Yhdistämällä tämän analyyttisen tarkkuuden kehittyneeseen koeasetelmien suunnitteluun ja Model-in-the-Loop (MiL) -simulaatioihin ryhmä voi hioa simulaatiomallit äärimmäisen tarkoiksi.
Ryhmän osaaminen kattaa täyden Hardware-in-the-Loop (HiL) -integraation, joka on ratkaisevan tärkeä kehittyneiden voimansiirron ohjausratkaisujen testauksessa ja validoinnissa. Näin varmistetaan, että ryhmä on keskeisessä roolissa innovatiivisten voimansiirtoteknologioiden kehittämisessä.
Valmiudet, tekniikat ja menetelmät
Mittausmenetelmät
- Laaja prosessi- ja tehonhallinnan valvonta yli 128 mittauspisteessä.
- Sylinterinsisäinen analyysi, lämpökuormitus, imu-/pakovirtauksen nopeapaineanturit.
- Päästöjen seuranta (FID, IRD, FTIR), hiukkaskokojakauman analysointi.
- Kehittyneet NVH-mittaukset melun ja värinän arviointiin.
- Synkronoitu tiedonkeruujärjestelmä (32 kanavaa, 200 kHz).
Jälkikäsittely ja suunnittelumenetelmät
- Kehittynyt tiedon jälkikäsittely räätälöidyillä skripteillä palamisen, äänen ja värinän analyysiin.
- Optimointi koeasetelmien suunnittelun (DoE) ja laajamittaisen HIL-integroinnin avulla järjestelmätestauksessa.
- Ohjausstrategiat: mallipohjainen suunnittelu, nopea prototyyppien kehitys, mallipohjainen ennakoiva ohjaus (MPC) ja digitaalinen kaksonen.
Testauskapasiteetti ja -tekniikat
- Muuttuva venttiiliajoitus (VVA) ja Speedgoat tarkkaan ohjaukseen.
- NVH-analyysi melun ja värinän arviointiin.
- Kehittyneet palamisteknologiat: kaksoispolttoaine, LTC (RCCI), vety.
- Pakokaasuanalyysi FTIR-tekniikalla.
- Moottoritestauskapasiteetti kattaa laajan skaalan: yksisylinterimoottorit (SCE) perustutkimukseen, Banger-rig-testilaitteisto palomelun analysointiin sekä monisylinterimoottorit kattaviin herkkyys- ja optimointitutkimuksiin. Lue lisää moottorilaboratorion verkkosivuilta.