Markkinointi- ja kulutustutkimus

Image
Markkinointi ja kulutustutkimus

Esittely

Olemme kunnianhimoinen, dynaaminen ja kannustava markkinoinnin- ja kulutustutkijoiden yhteisö. Tutkimusryhmämme vahvuutena on monimuotoisuus, mikä näkyy niin lähestymistavoissa, tutkimusalueissa, metodologioissa kuin analyyttisissä näkökulmissakin, joiden kautta tarkastelemme markkinoinnin ajankohtaisia tutkimushaasteita.

Missiomme on edistää liiketoiminnan pitkäjänteistä menestystä ja rakentaa yhtäaikaisesti sosiaalista ja ekologista kestävyyttä huippuluokan markkinointitutkimuksella, ja siten hyödyttää kuluttajia, yrityksiä ja yhteiskuntaa laajasti.

Olemme perinteisesti tunnettuja vahvasta kulutustutkimuksen osaamisestamme, ja tutkimuksemme tarjoaakin kolme erilaista näkökulmaa kuluttajamarkkinoinnin tieteenalaan. Nykyään tutkimusryhmämme osaaminen on laajentunut kuluttajamarkkinoiden lisäksi tarkastelemaan ekosysteemejä, joissa moninaiset markkinatoimijat, niin kuluttajat kuin yrityksetkin toimivat. Uskomme vahvasti tutkimukseen perustuvaan opetukseen ja toteutamme tätä myös käytännössä tutkimalla markkinoinnin koulutusta.

Tutkimuksemme kytkeytyy tiiviisti liiketoiminnan uudistamisen, kestävän kulutuksen ja yhteiskunnan digitalisoitumisen ilmiöihin. Tutkimusryhmän keskeiset tutkimusteemat linkittyvät viiteen tutkimusohjelmaamme:

  • Kestävät liiketoimintamallit ja ekosysteemit
  • Vastuullinen kuluttajamarkkinointi
  • Transformatiivinen kulutuskulttuuri ja yhteiskunta
  • Dataohjautuvat persoonat kestävään kasvuun
  • Merkityksellinen markkinoinnin koulutus 

Ajankohtaista

Tutkimushankkeet

Hanke Kesto Toimijat
Misleading Consumers - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet, Taloustiede, Julkinen toiminta ja hallinta, Kyberfyysiset järjestelmät
Sustain-a-bite - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä
Reusify - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Circler - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
STOPP - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Endurance - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Kestävä ja vastuullinen ruokaprovinssi - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
Organizing REKO - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä
Twin Revolution - Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus
4everPack - Circular business from reusable packaking for fast moving consumer goods - Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä

Julkaisut

Julkaisuvuosi Julkaisu Kirjoittajat
2025 “Using a Computer for the First Time, So I Feel It's Hard”: A Qualitative Analysis of Usability Pain Points for Blue-and White-Collar Users in an 86-Participant User Study Jansen, Bernard J.; Azem, Jinan; Salminen, Joni
2025 The Tussle Between Brain Waves and Hairstyles: A Case Study of Usability Challenges with an Entry-Level EEG Device for Female Participants Almerekhi, Hind; Salminen, Joni; Jansen, Bernard
2025 QRPATH: Evaluating QR Codes as an Alternative to Human Observation in Physical Space Wayfinding Studies Ahmed, Nema; Elhag, Wafa; Rafiq, Huda; Mulundika, Azma; Schmid, André; Gueye, Fatou; Sharqawi, Esra'a; Jung, Soon-Gyo; Salminen, Joni; Jansen, Bernard
2025 The effect of religiosity and cultural conservatism on digital privacy concerns: A comparative longitudinal study of five Arab countries Haider, Waseem; Martin, Justin D.; Farooq, Ali; Salminen, Joni; Jansen, Bernard J.
2025 Multiple engagement by an individual on a social media post is rare: Insight from an analysis of 3.5 million Instagram user accounts and 29 user interviews Aldous, Kholoud Khalil; Şengün, Sercan; Salminen, Joni; Farooq, Ali; Jung, Soon-Gyo; Jansen, Bernard J.
2025 Representing groups of students as personas: A systematic review of persona creation, application, and trends in the educational domain Farooq, Ali; Alabed, Amani; Msefula, Pilira Stella; Tamime, Reham AL; Salminen, Joni; Jung, Soon-gyo; Jansen, Bernard J.
2025 Does Negative Buzz Result in Social Media Discontinuation? Investigating the Effects of Negative Word of Mouth in the United States, India, and Finland Farooq, Ali; Salminen, Joni; Dahabiyeh, Laila; Javed, Yousra; Jansen, Bernard J.
2025 “How Do We Replace Concrete?” Building Sector Professionals Addressing Knowledge Asymmetries about Climatewise Housing Koskela, Merja; Kääntä, Liisa; Salmela, Eveliina; Syrjälä, Henna
2025 Development and consumer perceptions of a snack machine producing customized or personalized on-demand bakery products Lappi, Jenni; Arvola, Anne; Calton, Alex; Umer, Adil; Vanhatalo, Saara; Kilpeläinen, Pekka; Pennanen, Kyösti; Sozer, Nesli
2025 What drives firm power across multiple levels of B2B analysis? Structured systematic literature review Mitręga, Maciej; Wegner, Douglas; Faccin, Kadigia; Makkonen, Hannu; Siemieniako, Dariusz

Tutkimusryhmän johtajat

Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen

Kuva
Hannu Makkonen

Hannu Makkonen

Varadekaani, professori, liiketaloustiede, erityisesti markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
hannu.makkonen [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Henna Syrjälä

Henna Syrjälä

Apulaisprofessori, markkinointi (tenure track)
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
Henna.Syrjala [at] uwasa.fi
Puhelin

Tutkimusryhmän jäsenet

Huma Adeel

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
huma.adeel [at] uwasa.fi
Puhelin
Kuva
Ibrar Ahmad

Ibrar Ahmad

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
ibrar.ahmad [at] uwasa.fi
Puhelin

Farhan Ahmed

Apurahatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
farhan.ahmed [at] uwasa.fi

Hanna Ahtosalo

Väitöskirjatutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
hanna.ahtosalo [at] uwasa.fi
Puhelin

Anni Airaksinen

Projektitutkija
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
anni.airaksinen [at] uwasa.fi

Waleed Akhtar

Tutkijatohtori
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Markkinointi
Sähköposti
waleed.akhtar [at] uwasa.fi
Puhelin

Tohtoriopiskelijat

  • Ibrar Ahmad
  • Farhan Ahmed
  • Hanna Ahtosalo
  • Tiia Alkkiomäki
  • Danial Amin
  • Joel Anderssén
  • Ann-Sofi Backgren
  • Päivi Borisov
  • Angelica Fabillar
  • Laura Forsman
  • Audur Hermannsdóttir
  • Mari Huhtamäki
  • Maija Kantola
  • Suzi Kimura
  • Niklas Kurki
  • Roosa-Maaria Malila
  • Ilmee Mim
  • Tamara Minina
  • Rihab Oubaidah
  • Rajat Rewaram Patil
  • Evianna Pehkonen
  • Mizanur Rahman
  • Nayeem Rahman
  • Anna-Mari Rimppi
  • Tiina Shen
  • Katariina Sorvari
  • Elina Tikkanen
  • Essi Vesterinen
  • Leena Viitaharju
  • Tiia Vuorinen
  • Thi Thu Trang Xuan
  • Emiliia Zemskova

Liity tutkimusyhteisöömme

Akateemisille- ja yrityskumppaneille 

Toimimme alamme asiantuntijoita monitieteisissä projekteissa, joissa yhdistämme syväluotaavaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä verkottuneeseen liiketoimintaosaamiseen luodaksemme uusia näkökulmia ja transformatiivisia markkinaratkaisuja, jotka kohdistuvat strategisiin markkinoinnin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin systeemisestä näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka asiakkaiden arkiset käytännöt tai päätöksenteon lainalaisuudet kumpuavat sosio-teknisistä ja historiallisista raameista ja linkittyvät erilaisten markkinatoimijoiden tarjoomaan, ja miten tämä vuorovaikutuksellinen yhteistyö rakentaa arvoa. 

Tutkimusryhmää johtaa apulaisprofessori Henna Syrjälä.

Tohtoriopinnoista kiinnostuneille 

Tutkimusryhmämme toivottaa tervetulleeksi uudet tohtoriopiskelijat, joiden intohimona on osallistua markkinoiden uudelleenmäärittelyyn ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

Me tarjoamme:

  • Kokeneet ja sitoutuneet ohjaajat
  • Pedagogisesti suunnitellun polun kohti väitöstä
  • Mahdollisuuden osallistua monitieteisiin tutkimusprojekteihin
  • Mahdollisuuden kehittää teoreettista asiantuntemusta ja käytännön ongelmanratkaisutaitoja
  • Kannustavan ja tukevan akateemisen yhteisön
     

Yhteyshenkilönä potentiaalisille jatko-opiskelijoille toimii professori Catharina von Koskull.

Blogi: Marketing goes...

Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.