Markkinointi- ja kulutustutkimus
Esittely
Olemme kunnianhimoinen, dynaaminen ja kannustava markkinoinnin- ja kulutustutkijoiden yhteisö. Tutkimusryhmämme vahvuutena on monimuotoisuus, mikä näkyy niin lähestymistavoissa, tutkimusalueissa, metodologioissa kuin analyyttisissä näkökulmissakin, joiden kautta tarkastelemme markkinoinnin ajankohtaisia tutkimushaasteita.
Missiomme on edistää liiketoiminnan pitkäjänteistä menestystä ja rakentaa yhtäaikaisesti sosiaalista ja ekologista kestävyyttä huippuluokan markkinointitutkimuksella, ja siten hyödyttää kuluttajia, yrityksiä ja yhteiskuntaa laajasti.
Olemme perinteisesti tunnettuja vahvasta kulutustutkimuksen osaamisestamme, ja tutkimuksemme tarjoaakin kolme erilaista näkökulmaa kuluttajamarkkinoinnin tieteenalaan. Nykyään tutkimusryhmämme osaaminen on laajentunut kuluttajamarkkinoiden lisäksi tarkastelemaan ekosysteemejä, joissa moninaiset markkinatoimijat, niin kuluttajat kuin yrityksetkin toimivat. Uskomme vahvasti tutkimukseen perustuvaan opetukseen ja toteutamme tätä myös käytännössä tutkimalla markkinoinnin koulutusta.
Tutkimuksemme kytkeytyy tiiviisti liiketoiminnan uudistamisen, kestävän kulutuksen ja yhteiskunnan digitalisoitumisen ilmiöihin. Tutkimusryhmän keskeiset tutkimusteemat linkittyvät viiteen tutkimusohjelmaamme:
- Kestävät liiketoimintamallit ja ekosysteemit
- Vastuullinen kuluttajamarkkinointi
- Transformatiivinen kulutuskulttuuri ja yhteiskunta
- Dataohjautuvat persoonat kestävään kasvuun
- Merkityksellinen markkinoinnin koulutus
Ajankohtaista
Tutkimushankkeet
| Hanke | Kesto | Toimijat |
|---|---|---|
| Misleading Consumers | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Viestintätieteet, Taloustiede, Julkinen toiminta ja hallinta, Kyberfyysiset järjestelmät |
| Sustain-a-bite | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
| Reusify | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
| Circler | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
| STOPP | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
| Endurance | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
| Kestävä ja vastuullinen ruokaprovinssi | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
| Organizing REKO | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
| Twin Revolution | - | Markkinointi ja viestintä, Markkinointi- ja kulutustutkimus |
| 4everPack - Circular business from reusable packaking for fast moving consumer goods | - | Markkinointi- ja kulutustutkimus, Markkinointi ja viestintä |
Julkaisut
Tutkimusryhmän johtajat
Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen
Hannu Makkonen
Henna Syrjälä
Tutkimusryhmän jäsenet
Huma Adeel
Ibrar Ahmad
Farhan Ahmed
Hanna Ahtosalo
Anni Airaksinen
Waleed Akhtar
Tohtoriopiskelijat
- Ibrar Ahmad
- Farhan Ahmed
- Hanna Ahtosalo
- Tiia Alkkiomäki
- Danial Amin
- Joel Anderssén
- Ann-Sofi Backgren
- Päivi Borisov
- Angelica Fabillar
- Laura Forsman
- Audur Hermannsdóttir
- Mari Huhtamäki
- Maija Kantola
- Suzi Kimura
- Niklas Kurki
- Roosa-Maaria Malila
- Ilmee Mim
- Tamara Minina
- Rihab Oubaidah
- Rajat Rewaram Patil
- Evianna Pehkonen
- Mizanur Rahman
- Nayeem Rahman
- Anna-Mari Rimppi
- Tiina Shen
- Katariina Sorvari
- Elina Tikkanen
- Essi Vesterinen
- Leena Viitaharju
- Tiia Vuorinen
- Thi Thu Trang Xuan
- Emiliia Zemskova
Liity tutkimusyhteisöömme
Akateemisille- ja yrityskumppaneille
Toimimme alamme asiantuntijoita monitieteisissä projekteissa, joissa yhdistämme syväluotaavaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä verkottuneeseen liiketoimintaosaamiseen luodaksemme uusia näkökulmia ja transformatiivisia markkinaratkaisuja, jotka kohdistuvat strategisiin markkinoinnin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin systeemisestä näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka asiakkaiden arkiset käytännöt tai päätöksenteon lainalaisuudet kumpuavat sosio-teknisistä ja historiallisista raameista ja linkittyvät erilaisten markkinatoimijoiden tarjoomaan, ja miten tämä vuorovaikutuksellinen yhteistyö rakentaa arvoa.
Tutkimusryhmää johtaa apulaisprofessori Henna Syrjälä.
Tohtoriopinnoista kiinnostuneille
Tutkimusryhmämme toivottaa tervetulleeksi uudet tohtoriopiskelijat, joiden intohimona on osallistua markkinoiden uudelleenmäärittelyyn ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.
Me tarjoamme:
- Kokeneet ja sitoutuneet ohjaajat
- Pedagogisesti suunnitellun polun kohti väitöstä
- Mahdollisuuden osallistua monitieteisiin tutkimusprojekteihin
- Mahdollisuuden kehittää teoreettista asiantuntemusta ja käytännön ongelmanratkaisutaitoja
- Kannustavan ja tukevan akateemisen yhteisön
Yhteyshenkilönä potentiaalisille jatko-opiskelijoille toimii professori Catharina von Koskull.
Tutkijoiden ja tutkimushankkeiden podcasteja
Blogi: Marketing goes...
Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.