Markkinoinnin ja kulutustutkimuksen tutkimusohjelmat
Markkinoinnin ja kulutustutkimuksen tutkimusryhmä toimii Vaasan yliopiston Markkinoinnin ja viestinnän akateemisessa yksikössä. Ryhmän tutkimus kytkeytyy tiiviisti liiketoiminnan uudistamisen, kestävän kulutuksen ja yhteiskunnan digitalisoitumisen ilmiöihin.
Kuvaamme tutkimustamme metaforisesti veneenä, joka navigoi modernin markkinoinnin haasteiden vesillä. Viisi tutkimusohjelmaamme muodostavat aluksen rungon ja siten perustan, joka luo tutkimuksellemme vakautta ja suuntaa. Kolme toisiinsa kytkeytyvää purjetta puolestaan kuvaavat etenemistämme tieteen aallokoissa edustaen tämänhetkisiä tutkimusilmiöitä.
Kolme eteenpäin ajavaa voimaamme (Veneen purjeet)
Liiketoiminnan uudistaminen
Tutkimuksemme ohjaa yrityksiä strategisen toiminnan ja liiketoimintamallien uudistamisessa, auttaen niitä navigoimaan ympäristö- ja teknologihaasteiden läpi kilpailukykynsä säilyttäen.
Kestävä kulutus
Markkinoinnin ja kulutuksen tutkimusta tarvitaan väistämättä ymmärtääksemme, miten kestävyyttä voidaan edistää osana jokapäiväistä elämää. Tutkimuksemme kautta voimme kriittisesti pohtia, miten kulutuksen seuraukset vaikuttavat yksilöihin, yhteisöihin ja koko planeettaamme.
Yhteiskunnan digitalisoituminen
Tutkimuksemme rakentaa ymmärrystä siitä, miten digitalisaatio muokkaa tämän päivän markkinoita kokonaisuudessaan aina liiketoimintaekosysteemeistä kuluttajakokemuksiin, tarjoten siten tärkeää ymmärrystä niin organisaatioille kuin yksilöille.
Tutkimusohjelmamme (Veneen runko)
Monipuolisuus on ryhmämme keskeinen vahvuus, ja sen perustana on viisi toisiinsa linkittyvää tutkimusohjelmaa. Olemme perinteisesti tunnettuja vahvasta kulutustutkimuksen osaamisestamme, mikä näkyykin kolmessa tutkimusohjelmassamme, joista kukin tarjoaa erilaisen näkökulman kuluttajamarkkinoinnin tieteenalaan. Nykyään tutkimusryhmämme osaaminen on laajentunut kuluttajamarkkinoiden lisäksi tarkastelemaan ekosysteemejä, joissa moninaiset markkinatoimijat, niin kuluttajat kuin yrityksetkin toimivat. Uskomme vahvasti tutkimukseen perustuvaan opetukseen ja toteutamme tätä myös käytännössä; viides tutkimusohjelmamme keskittyy markkinoinnin koulutuksen tutkimukseen.
Kestävät liiketoimintamallit ja ekosysteemit
Ohjelma tutkii, miten organisaatiot voivat integroida kestävyyden osaksi toimintojaan, arvonluontisuhteitaan sekä liiketoiminta- ja innovaatioekosysteemien monimutkaisiin dynamiikkoihin.
Vastuullinen kuluttajamarkkinointi
Ohjelma painottaa kvantitatiivisia menetelmiä ja yhdistää liiketalous-, luonnon- ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen saavuttaakseen kokonaisvaltaisen ymmärryksen vastuullisesta kuluttajakäyttäytymisestä pyrkien liiketoimintakäytäntöjen uudistamiseen.
Transformatiivinen kulutuskulttuuri ja yhteiskunta
Ohjelma rakentaa liiketoiminnan, kestävyyden ja hyvinvoinnin syvällistä ymmärrystä keskittyen kulutuksen dynamiikkaan kulutuskulttuurin ja yhteiskunnan eri tasoilla. Ohjelma nojaa erityisesti Kuluttajakulttuuriteorian, Transformatiivisen Kuluttaja/Palvelututkimuksen ja Makromarkkinoinnin paradigmoihin.
Dataohjautuvat persoonat kestävään kasvuun
Ohjelma yhdistää markkinoinnin ja kestävyyden tutkimuksen sekä viimeisimmän digitaalisen teknologian, kuten generatiivisen tekoälyn, deepfake-teknologian ja Metaversen-sovellukset kehittääkseen innovatiivisia lähestymistapoja persoonien luomiseen, arviointiin ja soveltamiseen.
Merkityksellinen markkinoinnin koulutus
Ohjelma kehittää tutkimukseen perustuvaa, nykyaikaista markkinoinnin koulutusta, jossa yhdistyy markkinoinnin asiantuntemus ja pedagogiset innovaatiot luovien ja kriittisesti ajattelevien ammattilaisten kouluttamiseksi.