Valmistumisen ja tutkintotodistuksen hakeminen uudistuu

Image
Lukuvuonna 2022–2023 otetaan Pepissä käyttöön uusi Valmistuminen-palvelu. Heinäkuussa valmistuvat kandidaatit, maisterit ja tohtorit täyttävät vielä 1.7.2022 mennessä nykyiset todistuspyyntölomakkeet, mutta heti sen jälkeen (kuvassa näkyvä) uusi palvelu avautuu Pepin opiskelijan työpöydällä.
Image

Uusi palvelu tuo opiskelijalle monia parannuksia ja se on helposti löydettävissä samasta paikasta kuin opiskelijan muut keskeiset työkalut. Valmistuminen-palvelussa opiskelija pystyy seuraamaan valmistumishakemuksensa käsittelyä ja saa vahvistuksen valmistumispäivästä myös sähköpostiinsa. Opiskelija näkee palvelusta myös oman yhteyshenkilönsä, joka käsittelee hakemukset. Yhteyshenkilöinä toimivat koulutusohjelmien omaohjaajat ja jatkotutkinnoissa Tutkijakoulun asiantuntija.

Valmistumisen hakeminen edellyttää opiskelijalta palvelun sekä opiskelijasähköpostin seuraamista aina siihen saakka, kunnes valmistumispäivä vahvistetaan. Valmistumista haetaan kahdessa vaiheessa. Opiskelija täyttää ensin valmistumishakemuksen ja kun se on tarkistettu, opiskelija saa luvan lähettää todistuspyynnön. Todistuspyyntö tulee jättää viipymättä luvan saamisen jälkeen, jotta tutkintotodistus ehditään valmistella ennen valmistumispäivää. Etenkin ruuhka-aikoina valmistumishakemuksen tarkistaminen vie omaohjaajilta useita päiviä.

Kandidaatiksi valmistuvat vastaavat palvelussa myös valtakunnalliseen Kandipalaute-kyselyyn ja kauppatieteiden maisteriksi valmistuvat vastaavat alakohtaiseen palautekyselyyn. Lukuvuonna 2022-23 valmistumispäiviä on joka kuukausi, pääsääntöisesti aina kuukauden viimeinen perjantai. Touko-, kesä- ja joulukuussa on kaksi valmistumispäivää. Valmistumisaikataulut sekä lisätietoa valmistumiseen ja tutkintotodistuksiin liittyen julkaistaan heinäkuun alussa Valmistuvalle-verkkosivulla.

Lue myös uutinen: Vaasan yliopisto siirtyy sähköisiin tutkintotodistuksiin