Hallitusammattilainen Anne Berner: "Vuoropuhelua yritysten ja yliopiston välillä tarvitaan"

Anne Berner
Useiden yhtiöiden hallituksessa vaikuttava Anne Berner lähti mukaan Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan neuvonantajaryhmään, koska hän halusi antaa oman osaamisensa ja kokemuksensa yliopiston käyttöön.

– Pidän käytäntöä hyvänä. Yliopistoissa hallituksissa on elinkeinoelämän edustajia, mutta sektorikohtaisia yhteistyöfoorumeita on ehkä vähemmän, sanoo Berner.

Bernerin mielestä on tärkeää, että keskusteluyhteys elinkeinoelämän kanssa on mahdollisimman avointa.

– Akateeminen maailma saa näkökulmaa yrityksiltä, jotka ovat riippuvaisia tutkimuksesta ja sen soveltamisesta. Siinä piilee varmasti myös neuvonantajaryhmän suurin anti yliopistolle.

Bernerin mukaan on oleellista, että elinkeinoelämän ja yliopiston edustajat voivat keskustella tieteen tekemisen ohella myös opetuksen sisällöistä.

– Yliopistoissa koulutetaan tulevaisuuden osaajia ja johtajia yrityksiin. Sillä on merkitystä, millaiset heidän valmiutensa ovat jatkuvassa muutoksessa olevaan työelämään.

Bernerin mielestä yliopiston Digital Economy -alustan Advisory Board on erinomainen paikka seurata, miten digitalisaatiota koskeva tutkimus ja sen soveltaminen käytäntöön kehittyy Suomessa ja laajemminkin.

– Foorumi on kiinnostava ja antoisa. Kuulemme, mitä yliopistossa ajatellaan digitaalisen toimintaympäristön kehityksestä ja miten tutkimukset eri sektoreilla nivoutuvat teemaan. Oleellista on saada näkymää tulevaisuuteen.

Anne Bernerin mielestä ryhmän tapaamisissa keskustelut ovat olleet antoisia.

– On ollut kiinnostavaa kuulla siitä, miten ryhmän jäsenet ja heidän yrityksensä ajattelevat digitaalisuuden vaikutuksista liiketoimintaan. Digitalisaatio vaikuttaa kaikkiin sektoreihin ja ihmisen arkipäivään. Siksi on tärkeää ymmärtää kehityksen suuntaa ja vaikuttavuutta niin yritysten kun yksilöiden valintoihin ja päätöksiin.

Teksti: Matti Remes

Tietolaatikko

Anne Berner

Anne Berner on entinen liikenne- ja viestintäministeri sekä kansanedustaja. Hän pitkän linjan yrittäjä, joka tuli tunnetuksi nykyään Manna-konserniin kuuluvasta perheyritys Vallila Interiorista. Berner vaikuttaa useiden yritysten hallituksissa, muun muassa ruotsalaisen SEB-pankin johtokunnassa. Anne Berner on Vaasan yliopiston varainhankintakomitean puheenjohtaja.

Digital Economy -tutkimusalustan advisory boardiin kuuluvat Keskon digitaalisten palveluiden johtaja Anni Ronkainen, entinen liikenne- ja viestintäministeri, hallitusammattilainen Anne Berner, OP Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Sari Heinonen, kansainvälisen ohjelmistoyhtiö SAPin EU-suhteiden ja globaalien sidosryhmäsuhteiden johtaja Corinna Schulze sekä uutena jäsenenä IBM Suomen yhteiskunta- ja yliopistosuhteiden johtaja Maarit Palo.