Jakamon tiimi on Vaasan yliopiston Vuoden alumni

Vaasan yliopiston Vuoden alumni - team Jakamo
Vaasan yliopiston Vuoden alumniksi on valittu ensimmäistä kertaa yliopiston historiassa henkilön sijasta tiimi. Palkittuun tiimiin kuuluu yhdeksän kasvuyritys Jakamon perustajaa tai ydinvaikuttajaa, jotka ovat samalla Vaasan yliopiston alumneja tai tohtorialumneja.

Vuoden alumnit ovat Jarl Matti Anttila, Timo Rossi, Jukka Vesalainen, Matti Manner, Matti Mäkelä, Anssi Uitto, Tapio Niemi, Tommi Ranta, Anssi Kumpula ja Aki Vainio. Valinnan teki Vaasan yliopistoseura.

– Jakamon tiimin kasvutarina ja yhteinen matka on erinomainen esimerkki, miten innoittaa opiskelijoita yrittäjyyden tielle. Tiimi on loistoesimerkki siitä, mitä Vaasan yliopisto edustaa: vahvaa osaamista, rohkeutta ja innovatiivisuutta, sanoo Vaasan yliopistoseuran hallituksen puheenjohtaja Juha Silander.

Jakamo on kehittänyt valmistavan teollisuuden yrityksille yhteistyöalustan, joka mahdollistaa tiedon jakamisen ja tiimityöskentelyn yli organisaatiorajojen.

– Sen vuoksi on erittäin luontevaa vastaanottaa Vuoden alumni -tunnustus juuri tiiminä. Vaasan yliopistolla on merkittävä rooli koko yrityksemme olemassaolon kannalta. Jakamo-innovaation filosofia ja DNA on peräisin Vaasan yliopistossa tehdystä uraauurtavasta organisaatiotutkimuksesta, kertoo Jakamon markkinointijohtaja Jarl Matti Anttila.

Yliopistoseuran mukaan Jakamo on tuonut esiin Vaasan yliopistoa, siellä opiskelua ja työntekoa positiivisesti esiin niin mediassa kuin omassa toiminnassaan. Timo Rossi kertookin, että Jakamo on edelleen yhteydessä Vaasan yliopistoon usealla eri tavalla.

– Luonnollinen yhteys yliopistoon on yrityksemme hallituksen jäsen professori Jukka Vesalainen, joka on myös yksi Jakamon perustajista. Osa tiimimme jäsenistä on tehnyt valmistumisen jälkeen jatko-opintoja Vaasan yliopistossa. Jarl Matti ja minä olemme olleet useamman vuoden Vaasan yliopiston vierailijaluennoitsijoina. Tämän lisäksi meille on tehty useampi gradu ja diplomityö, lähes aina parhain arvosanoin. Suhde yliopistoon on mielestäni tiivis, monipuolinen ja kummankin osapuolen kannalta hyödyllinen, sanoo Rossi.

Jakamon tiimistä löytyy kattaus eri alojen osaamista. Mikä on Vuoden alumnien neuvo yliopiston nykyisille opiskelijoille?

– Opintojen aikana kannattaa tutkia yhteiskuntaa, megatrendejä ja ilmiöitä ja pohtia näiden yhteyttä opittuihin teorioihin. Rohkaisemme opiskelijoita mieluummin laaja-alaisiin ja monipuolisiin opintoihin kuin pysyttelemään kapeakatseisesti vain omien pääaineopintojen piirissä. Tähän Vaasan yliopisto antaa mitä parhaimmat lähtökohdat, Rossi muistuttaa.

– Opiskeluaikana on ainutlaatuinen mahdollisuus solmia useita elämän mittaisia ystävyyssuhteita. Kannattaa käyttää tämä mahdollisuus hyväksi, kiteyttää Anttila.

Tietolaatikko

Eniten reaktioita tällä viikolla