Yliopisto mukana Vaasa International Talents -hankkeessa – auttaa kansainvälisiä opiskelijoita integroitumaan suomalaiseen työelämään

Tareque Mahmud töissä Vaasan kaupungilla
Vaasan yliopisto on toteuttamassa vaasalaisten korkeakoulujen yhteistä Vaasa International Talents -hanketta. Sen päämääränä on helpottaa kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden integroitumista alueen työmarkkinoille. Yhtenä osana Vaasan yliopiston strategiaa yliopisto haluaa edistää vastuullisesti ulkomaalaisten osaajien sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

Vaasa International Talents -ohjelman tavoitteena on kuroa umpeen kuilua alueen yritysten ja muiden työelämän toimijoiden sekä Vaasan korkeakouluissa opiskelevien kansainvälisten lahjakkuuksien välillä. Hyödyntämällä Vaasan alueen työelämäverkostoja kansainväliset opiskelijat pääsevät todennäköisemmin kiinni suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Ohjelman kautta osallistujat voivat kehittää suomalaiseen työelämään ja työnhakuun liittyvää osaamistaan sekä rakentaa verkostojaan luentojen, mentoroinnin ja muiden aktiviteettien avulla.

Maaliskuussa 2021 käynnistettiin ohjelman pilottikierros, johon hyväksyttiin 23 kansainvälistä kandidaatti- ja maisteriopiskelijaa. Yksi valituista oli Vaasan yliopistossa kansainvälistä liiketaloutta opiskeleva Tareque Mahmud, joka sai kuulla ohjelman kautta itseään kiinnostavasta harjoittelupaikasta Vaasan kaupungilla. Mahmud valittiin projektityön ja markkinoinnin harjoittelijaksi. Työtehtäviin kuuluivat niin graafinen suunnittelu kuin sosiaalisen median sisällöntuottokin osana markkinoinnin ja viestinnän tiimiä.

–  Vaasa International Talents -ohjelman kautta opin tunnistamaan omat vahvuuteni ja haasteeni työntekijänä, minkä myötä olen löytänyt oman juttuni työmarkkinoilla. Harjoittelussa olen oppinut paljon suomalaisesta työkulttuurista ja päässyt testaamaan osaamistani erilaisissa työtehtävissä sekä laajentamaan verkostojani tulevaisuutta varten.

Hankkeessa ovat mukana Vaasan yliopiston lisäksi Vaasan ammattikorkeakoulu VAMK, Yrkeshögskolan Novia, Åbo Akademi ja Hanken. Hankkeen rahoittaa Vaasan kaupunki, ja sitä koordinoi Novia.

Vaasa International Talents -hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä ELY-keskuksen ja TE-toimiston koordinoiman alueellisen Talent Coastline Employment -hankkeen kanssa osana kansallista Talent Boost -ohjelmaa. Talent Boostin tavoitteena on houkutella kansainvälistä osaamista Suomeen ja saada kansainväliset asiantuntijat jäämään maahan.

Vaasa International Talents -hankkeen verkkosivut

Sami Ilomäki, asiantuntija (kansainvälisyys)
Yliopistopalvelut, Opiskelun ja koulutuksen palvelut
Vaasan yliopisto