Vaasan yliopisto vahvasti mukana Vaasa EnergyWeekillä

Image
Pohjoismaiden merkittävin kansainvälinen energia-alan tapahtuma EnergyWeek järjestetään 20.–24. maaliskuuta 2023. EnergyWeekin tapahtumapaikkana on Vaasan kaupungintalo. Vaasan yliopiston tutkijat ja asiantuntijat ovat mukana monin eri tavoin tapahtuman virallisessa ohjelmassa. Lisäksi yliopisto järjestää viikon aikana omia oheistapahtumia.

Tiistaina 21.3.  Yliopiston Digital Economy -tutkimusalusta järjestää Vaasan kaupungintalolla (Senaatinkatu 1)  Blockchain and Energy technology -seminaarin klo 12:30–14:00. Puhumassa ovat muun muassa Vaasan yliopiston apulaisprofessori Miadreza Shafie-khah ja projektikoordinaattori Tomi Salo. Lohkoketjua hyödyntävät älykkäät sähköverkot ovat nouseva tutkimusaihe. Älykkäiden sähköverkkojen lisäksi lohkoketjuja voidaan hyödyntää energiayhteisöissä, logistiikassa ja toimitusketjuissa.

Vaasan yliopiston VEBIC-tutkimusalusta puolestaan järjestää yhteistyössä eurooppalaisen ETIP SNET -verkoston alueellisen työpajan. ETIP SNET on eurooppalainen teknologia- ja innovaatiofoorumi, joka edistää Euroopan energiamurrosta älyverkkoihin liittyvällä tutkimuksella ja innovaatiotoiminnalla. Työpaja järjestetään Vaasan taidehallissa (Senaatinkatu 1 D) tiistaina klo 9:00–16:15. Puhujana workshopissa on muun muassa Vaasan yliopiston vieraileva professori Nikos Hatziargyriou Ateenan teknillisestä korkeakoulusta.

Keskiviikkona 22.3. päivä alkaa taidenäyttelyn sijaan tiedenäyttelyllä eli Research Exhibition of Energyllä. Energiatutkimuksen näyttelyssä on esillä lukuisia yliopistomme tutkimuksia postereiden muodossa ja mahdollisuus keskustella tutkijoidemme kanssa heidän tutkimusaiheistaan. Näyttelyn järjestävät Vaasan yliopiston tutkimusalustat VEBIC, InnoLab ja Digital Economy. Tiedenäyttelyyn voi tutustua Vaasan taidehallissa klo 9:30–12:00.

Tuuliseminaarissa Coping with Intermittent Windpower keskiviikkona moderaattorina on yliopistomme sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen. Seminaarissa puhuu muun muassa dekaani Raine Hermans aiheesta Public procurement of the innovative energy system. Seminaari pidetään klo 13–14:30 Vaasan kaupungintalolla.

Torstaina 23.3. vuorossa on Vaasan yliopiston Executive Educationin yhdessä Gasumin, Novian, Stormossenin, VASEKin ja Wärtsilän kanssa järjestämä Vaasa Gas Exchange -tapahtuma klo 9–16. Tapahtuman Gas Exchange 1 -seminaarissa on puhumassa muun muassa tutkimusohjelmajohtaja Karita Luokkanen-Rabetino aiheella Towards flexible and scalable biogas business through digitally connected biogas hubs. Lisäksi Torstaina on luvassa myös Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan järjestämä Powered by Space – Space technologies and energy transformation -seminaari, jossa alustan johtaja, professori Heidi Kuusniemi kertoo Kvarken Space Centeristä eli Merenkurkun avaruuskeskuksesta Vaasan yliopistossa. Avaruusteknologialla voi olla merkittävä rooli energiaan liittyvien haasteiden ratkaisemisessa, esimerkiksi sääsatelliittien tuottaman datan avulla.

Perjantaina 25.3. klo 9–15:30 järjestetään The Nordic Energy Storage (NES) -tapahtuma. NES on energia-alan asiakkaille ja asiantuntijoille suunnattu energian varastointiin ja akkuteollisuuteen keskittyvä kansainvälinen verkostoitumistapahtuma. NESin järjestäjänä ovat Vaasan yliopiston Executive Education yhteistyössä Novian, VAMKin, VASEKin ja Wärtsilän kanssa.

Taidehallissa perjantaiaamua vauhdittaa Vaasan EnergyAcademy. Kyseessä on korkeakoulujen ja yritysten yhteinen EnergyAcademy -toimintamalli, jolla pyritään lisäämään alueen vetovoimaisuutta suhteessa opiskelijoihin ja valmistuneisiin.  Kello 10:30 opiskelijat saavat "roastata" eli hiillostaa hyvillä kysymyksillä akatemian asiantuntijoita, kuten esimerkiksi Vaasan yliopiston uutta rehtoria Minna Martikaista.

Oheistapahtumat Vaasan yliopistolla tuovat esiin tiedettä ja tutkimusta

Energiaviikon oheistapahtumana Vaasan yliopisto järjestää yhdessä Riga Technical Universityn, OFFISin ja National Technical University of Athensin kanssa maanantaina ja tiistaina seminaarin Real Time Simulator for Secure Critical Infrastructure – Fundamentals and Training, jossa keskitytään reaaliaikasimulaattorien käyttöön kriittisen infrastruktuurin turvaamisessa.  Tapahtuma pidetään Vaasan yliopistolla.

Keskiviikkona 22.3. klo 14–20:30 Vaasan yliopistossa pidetään Mission Possible -tiedepäivä, jossa tarjolla on laaja kattaus tiedettä ja tutkimusta kaikille kiinnostuneille. Lukuisten esitysten, keskustelujen ja luentojen lisäksi yleisöllä on mahdollisuus vierailla yliopiston laboratorioissa ja tutustua posterinäyttelyyn.

• Katso koko EnergyWeekin ohjelma. Tapahtumaan osallistuminen vaatii rekisteröitymisen.