Vaasan yliopisto jatkaa pääosin etäopetuksessa 31.1. asti – kampus pysyy auki

Etäopiskelu
Vaasan yliopisto jatkaa pääosin etäopetuksessa viranomaisten ohjeistuksen mukaan 31. tammikuuta asti. Välttämätön lähiopetus on mahdollista toteuttaa turvallisuusjärjestelyt huomioiden. Kampus pysyy edelleen auki muun muassa itseopiskelua varten.

Kampuksella opiskellessa on käytettävä kasvomaskia. Ethän tule kampukselle sairaana! Yliopisto haluaa kaikessa toiminnassaan varmistaa opiskelijoiden ja henkilökunnan turvallisuuden sekä estää viruksen leviämisen.

Etäopetussuositus on voimassa 31.1. saakka, jonka jälkeen pyritään palaamaan ennalta suunniteltuun hybridimalliin.

Yliopistossa toimitaan 31.1. asti seuraavasti:

• Opetus on pääosin etäopetusta. Lähiopetustunteja voidaan pitää laboratorioissa ja niissä opetustilanteissa, joissa tarvitaan kampuksella olevia ohjelmistoja tai laitteita. Opettaja tekee tästä päätöksen mahdollisimman pian ja ilmoittaa opiskelijoille Moodlessa tai Pepissä sekä aikataulut@uwasa.fi / schedules@uwasa.fi. Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) tarjoamat yhteistyökurssit toteutetaan VAMKin päätösten mukaisesti.

• Yliopiston tiloissa osallistujamäärä voi olla korkeintaan 50 % tilan enimmäishenkilömäärästä.

• Tervahovissa ja Fabriikissa kaikki opetustilat ovat avoinna opiskelijoiden itseopiskelutiloina silloin, kun niissä ei ole luentoja, muuta opetusta tai tapahtumia.

• EXAM-tenttitilassa tenttipaikoista on käytössä puolet. Sovitut keskitetyt tentit pidetään kampuksella suunnitelman mukaisesti.

• Liikuntapalvelut auki rajoitetusti 17.1.2022 alkaen. WSC:n kuntosali ja ryhmäliikuntavuorot sekä Padel X hallin, Agilityn, Tennis Center Vaasan ja Vaasan uimahallin palvelut ovat auki liikuntatarran ostaneille. Katso tarkemmat ohjeet palveluntarjoajien ja liikuntapalveluiden verkkosivuilta. Vaasan kaupungin liikuntatilat ovat suljettu 23.1.2022 saakka. Vaasan yliopiston Liikuntapalveluiden järjestämien sisäliikuntalajien (salibandy, futsal, koripallo, pöytätennis ja ultimate frisbee) aloitus siirtyy tästä syystä viikolle 4. Liikuntapalvelut seuraa alueellisia ja yliopiston ohjeistuksia. Tarjontaa lisätään heti kun se on turvallista.

• Vaasan yliopiston sisätiloissa järjestettäviin yleisötilaisuuksiin, kuten väitöstilaisuuksiin, saa osallistua korkeintaan 10 henkilöä 31.1. asti.

• Kaikilta ulkopuolisilta vierailta sekä kaikissa yliopiston sisätiloissa järjestettävissä yleisötilaisuuksissa, kuten väitöstilaisuuksissa, edellytetään koronapassia yli 16-vuotiailta ulkopuolisilta osallistujilta. Ohjeistus ei koske yliopiston omaa henkilökuntaa eikä opiskelijoita.

• Kirjastossa toimitaan seuraavasti, lisätietoja Tritonian verkkosivuilta.
    • ryhmätyötilojen (asiakasmäärä norm. 7-20 huoneesta riippuen) henkilömäärä 50%
    • lukusalien (toinen norm. 30 hlöä, toinen 14 hlöä) henkilömäärä 50%
    • lukupaikat kirjastossa (joka kerroksessa kymmeniä) rajoitetaan muutamiin paikkoihin kerrosta kohden
    • kirjasto on asiakkaille auki, mutta asiakaspalvelu toimii pääosin etänä (tarvittaessa kutsunapilla lyhyitä palvelutilanteita varten)

• Kampusravintoloiden aukioloajat näet Juveneksen verkkosivuilta.

Yliopisto noudattaa toiminnassaan kansallisia ohjeita, alueellisen koronakoordinaatioryhmän suosituksia ja Länsi-Suomen aluehallintoviraston määräyksiä. Kriisinhallintaryhmä linjaa yliopiston toimenpiteet perustuen valtioneuvoston periaatepäätökseen ja muiden viranomaisten tilannearvioihin.

Ajantasainen ja päivittyvä tieto julkaistaan opiskelijoiden koronasivustolla.

Katso myös koronaohjeistus  Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta, jossa on tärkeää tietoa muun muassa koronavirustestauksen paikasta.