Talousjohtamisen työelämäprofessori Virpi Ala-Heikkilä vahvistaa Vaasan yliopiston ja yrityselämän yhteistyötä

Image
Kauppatieteiden tohtori Virpi Ala-Heikkilä on nimitetty talousjohtamisen ja johdon monimuotoisuuden työelämäprofessoriksi Vaasan yliopistoon. Ala-Heikkilä on kansainvälisesti menestynyt talousjohtaja, jolla on pitkä talous- ja johtamiskokemus globaalista teknologialiiketoiminnasta. Hän on väitellyt tohtoriksi Vaasan yliopistossa ja työskentelee tällä hetkellä Hitachi Energyllä talouden globaalina transformaatiojohtajana.

– Työelämäprofessuurini kantavana teemoina ovat talousjohtamisen, johdon monimuotoisuuden ja naisjohtajuuden kehittäminen korkean teknologisen osaamisen liiketoiminnassa sekä laskentatoimen ja rahoituksen aloilla, kertoo Virpi Ala-Heikkilä.

Ala-Heikkilä tukee osa-aikaisena työelämäprofessorina Vaasan yliopiston tutkimusta, koulutusta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Hän aikoo muun muassa edistää yhteistyösuhteita teknologia- ja teollisuusyrityksiin sekä laskentatoimen ja rahoituksen alan toimijoihin. Painopisteinä työelämäprofessuurissa ovat erityisesti talousjohtajien roolin, talouden digitaalisen transformaation ja strategisen johdon laskentatoimen tutkiminen, opettaminen ja kehittäminen. Monimuotoisuus johtamisessa laajentaa tarkastelua myös talousjohtamisen ulkopuolelle esimerkiksi naisjohtajuuteen.

Väitöskirja kertoi talousjohtajien imagosta ja roolista

Ala-Heikkilä on ollut mukana Vaasan yliopiston Digitalisaatio ja laskentatoimi -tutkimushankkeessa sekä julkaissut talousjohdon rooliin liittyvää tutkimusta. Ala-Heikkilän viime vuonna ilmestynyt väitöskirja käsitteli talousjohtajien imagoa ja roolia. Nämä ajankohtaiset teemat ovat vieneet häntä puhujaksi kansainvälisiin tapahtumiin, kouluttamaan yliopistoihin sekä valmentamaan työelämässä toimivia talousjohtajia eri puolella maailmaa.

– Virpi tuo yliopistoomme merkittävää ja modernia tietoa työelämästä ja tulevaisuuden muuttuvista tarpeista. Tutkimuksessa jatkamme erinomaisesti alkanutta yhteistyötä uusien liike-elämän kanssa toteutettavien hankkeiden parissa, sanoo Vaasan yliopiston laskentatoimen ja akateemisen yksikön dekaani Marko Järvenpää.

Työelämäprofessorilta edellytetään Vaasan yliopistossa tohtorin tutkintoa tai yliopiston ulkopuolella saavutettuja erityisen merkittäviä ansioita ja kokemusta yksityisen tai julkisen sektorin organisaatioiden johtamisesta. Tehtävään voidaan nimetä myös kansainvälisiä korkean tason yhteiskunnallisia vaikuttajia. Työelämäprofessorin tehtävät ovat määräaikaisia, ja ne täytetään kutsusta.

Tietolaatikko

Virpi Ala-Heikkilä, puh. 050 334 3141, virpi.alaheikkila@gmail.com