Professori Arto Ojala vierailevaksi professoriksi Kioton yliopistoon

Image
Kansainvälisen liiketoiminnan professori Arto Ojala on nimitetty vierailevaksi professoriksi (Distinguished Visiting Professor) Kioton yliopistoon. Hän aloittaa tehtävässä helmikuussa, jolloin hän lähtee Japaniin opettamaan uutta kurssia. Nimityksen taustalla on Ojalan pitkä tutkimus- ja opetusyhteistyö Kioton yliopiston kanssa.

– Olen tehnyt noin 15 vuotta erilaisesta tutkimus- ja opetusyhteistyötä Kioton yliopiston kollegoiden kanssa. On ollut vierailuluentoja ja seminaareja. He ovat myöskin käyneet Suomessa. Olemme tehneet yhteistä tutkimusta liittyen esimerkiksi digitaalisiin liiketoimintamalleihin ja peliteollisuuteen, joka on vahvaa sekä Japanissa että Suomessa. Uusimpana yhteisenä tutkimuksen kohteena ovat avaruusliiketoiminta ja avaruustalous, kertoo professori Arto Ojala.

Ojalan Japanissa pidettävän kurssin aiheena on Global Digital Business eli kansainvälinen digitaalinen liiketoiminta.

– Olen opettanut Vaasan yliopistossa samaa kurssia. Opetuksen kannalta tuleekin olemaan mielenkiintoista nähdä, miten hyvin kurssi on siirrettävissä aivan erilaiseen kulttuurikontekstiin ja räätälöitävissä erilaiselle opiskelijaryhmälle, jolla ei välttämättä ole ennestään taustatietoa aiheesta.

Image
Vaasan yliopiston professori Arto Ojala opettamassa Japanissa.

Ojala aikoo viettää Japanissa neljä viikkoa kevätlukukauden aikana. Opetuksen lisäksi hän pyrkii keräämään aineistoa tutkimukseensa sekä viimeistelemään yhdessä Kioton yliopiston professorin kanssa toimittamaansa kirjaa Space Business: Emerging Theory and Practise.

– Yhteistyö Kioton yliopiston kanssa on ollut tärkeää verkostoitumisen, aineiston keruun ja tutkimusyhteistyön vuoksi. Siitä on hyötyä myös yliopistomme ja markkinoinnin ja viestinnän akateemisen yksikkömme kansainvälisen näkyvyyden ja yhteistyön kannalta. Kerron aina vieraillessani Vaasan yliopistosta ja opiskelumahdollisuuksista meillä Vaasassa, sanoo Ojala.

Ojalan mukaan hyvä yhteistyö voi avata myös opiskelijoille uusia verkostoitumismahdollisuuksia.

– Vaasan yliopistosta onkin nyt lähdössä yksi tohtoriopiskelija vierailulle Kioton yliopistoon.

Kioton yliopisto on maan toiseksi tärkein yliopisto heti Tokion yliopiston jälkeen. Yliopistossa opiskelee 22 000 opiskelijaa, ja se on samalla Japanin toiseksi vanhin yliopisto.

– Suomella on hyvä maakuva Japanissa. Kaikki tietävät muumit, revontulet ja suomalaisen designin. Kun siihen yhdistää Kioton yliopiston hyvän maineen, niin tämä yhdistelmä avaa tehokkaasti ovia ja tuo erinomaiset mahdollisuudet vierailla yrityksissä.