Parhaan artikkelin palkinto apulaisprofessori Jouni Juntuselle sekä Audencian ja Aalto-yliopiston tutkijoille

Image
Vaasan yliopiston, Audencia Business Schoolin ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijoiden artikkeli on palkittu parhaana johtamisen sosiaalisiin kysymyksiin liittyvänä artikkelina Academy of Management -konferenssissa Bostonissa, Yhdysvalloissa.

Kirjoittajaryhmään kuuluvat Vaasan yliopiston innovaatiojohtamisen apulaisprofessori Jouni Juntunen sekä Audencia Business Schoolin apulaisprofessori Jennifer Goodman ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Minna Halme.

Palkittu Sustainablility-Oriented Innovation for System-Level Impact -konferenssiartikkeli tarkastelee systeemisten innovaatioiden kehittämistä yhteistyössä sidosryhmien kanssa.

”Sidosryhmien tulee olla mukana innovaatioyhteistyössä jo silloin, kun muutoksien tekeminen suunnitelmiin on vielä helppoa”

Apulaisprofessori Juntusen mukaan palkitun artikkelin aihe on tärkeä, koska suurimmat kestävyyshaasteet ovat monimutkaisia ja ratkaisut vaativat järjestelmätason muutoksia.

– Analyysimme tekee näkyväksi, kuinka sidosryhmäyhteistyö voidaan rakentaa niin, että innovaatioissa saavutetaan systeemitason vaikutuksia. Yritysten tavoitellessa systeemitason vaikutuksia, sidosryhmäyhteistyön aikainen aloittaminen innovaatioprosessissa on ensiarvoisen tärkeää.

Juntusen mukaan systeemisten kestävien innovaatioiden kehityksessä yhteistyöhön tulee tuoda mukaan erityisesti ei-kaupallisia toimijoita.

– Tutkimuksemme on pitkän yhteistyön tulos meidän kirjoittajien välillä. Systeemisistä innovaatioista puhutaan paljon, mutta systeemisen vaikutuksen mittaaminen järjestelmällisesti on edelleen harvinaista ja vasta kehitteillä. On ollut inspiroivaa kehittää malli tähän ja pureutua syvemmälle sidosryhmäyhteistyöhön.

• Bostonissa, Massachusettssa, 4.–8. elokuuta järjestetty Academy of Management on johtamisen alan merkittävin konferenssi, joka kokoaa vuosittain yhteen yli 11 000 tutkijaa ja asiantuntijaa. Konferenssin Social Issues in Management -divisioona tutkii sosiaalisia kysymyksiä, instituutioita, vuorovaikutusta ja näiden vaikutusta johtamiseen.
Tietolaatikko

Jouni Juntunen