Monivaiheinen MFA-tunnistautuminen käyttöön myös avoimessa yliopistossa

Image
Vaasan yliopiston avoimessa yliopistossa otetaan käyttöön monivaiheinen MFA-tunnistautuminen (MFA = Multi-Factor Authentication) kevään 2024 aikana. Tämä tarkoittaa, että kaikki avoimen yliopiston opiskelijoiden käyttämät HAKA-kirjautumista käyttävät palvelut, kuten Moodle, Peppi sekä kirjasto Tritonian palvelut, vaativat tulevaisuudessa HAKA-kirjautumisen lisäksi kirjautumisen varmistamisen joko omaan mobiililaitteeseen asennetulla Microsoft Authenticator -sovelluksella tai tekstiviestinä saadulla numerokoodilla. Näin pystytään luotettavasti tunnistamaan yliopiston palveluiden käyttäjät ja paremmin estämään käyttäjätunnusten kalastelu ja tunnusten väärinkäyttö.

Tarkkaa ajankohtaa MFA-tunnistautumisen voimaanastumiselle ei ole vielä tiedossa (tiedotamme siitä opiskelijoitamme myöhemmin), mutta MFA-tunnistautumisen käyttöönottoon liittyvät valmistelut kannattaa tehdä nyt jo etukäteen verkkosivuiltamme löytyvän ohjeen avulla. Kun teet käyttöönottoon liittyvät toimenpiteet hyvissä ajoin, palveluihin kirjautuminen onnistuu ongelmitta myös jatkossa. Mikäli olet myös Vaasan yliopiston tutkinto-opiskelija ja sinulla on jo käytössä Microsoft Authenticator, olet jo todennäköisesti MFA-käyttöönoton tehnyt eikä sinun tarvitse tehdä käyttöönottoa enää uudelleen.

HAKA-kirjautuminen esim. Moodleen tapahtuu edelleen pelkällä tunnusosalla (esim. x123456), mutta MFA-tunnistautumisvaiheessa käyttäjätunnus kirjoitetaan aina muodossa tunnus@student.uwasa.fi (esim. x123456@student.uwasa.fi). Student.uwasa.fi-päätteestä huolimatta avoimen yliopiston opiskelijoiden ns. kevyttunnuksiin ei kuitenkaan tulevaisuudessakaan sisälly yliopiston sähköpostilaatikkoa tai Office365-pakettia.

Tietolaatikko

Tunnistautumiseen tai tunnistautumisen käyttöönottoon liittyvissä ongelmissa voit olla yhteydessä Vaasan yliopiston it-palveluihin it(at)uwasa.fi tai 029 449 8001. Kaikissa avoimen yliopiston opintoihin ja palveluihin liittyvissä kysymyksissä voit puolestaan olla yhteydessä avoimen yliopiston opiskelijapalveluihin, avoinyo(at)uwasa.fi tai 029 449 8004.