Koulutuksesta vastaavaksi vararehtoriksi Jyrki Vuorinen

Image
Vaasan yliopiston hallitus on nimittänyt yliopiston uudeksi koulutuksesta vastaavaksi vararehtoriksi Jyrki Vuorisen. Viiden vuoden määräaikainen toimikausi alkaa 1. maaliskuuta.

– Olen erittäin tyytyväinen saadessamme Jyrki Vuorisen johtotiimimme jäseneksi. Saamme osaavan ja kokeneen akateemisen johtajan ja professorin kehittämään kanssamme yhdessä yliopistoa eteenpäin, iloitsee rehtori Minna Martikainen.

TkT Vuorinen työskentelee tällä hetkellä dekaanina Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Lisäksi hän on aiemmin työskennellyt Tampereen teknillisessä yliopistossa dekaanina ja varadekaanina kahdessa eri tiedekunnassa. Professori Vuorinen on koulutukseltaan tekniikan tohtori, erityisalueenaan materiaalitekniikka. Vuosina 1998–2000 hän työskenteli tutkijana Los Alamos National laboratoriossa Yhdysvalloissa.

Koulutuksen vararehtori vastaa opiskelua, koulutusohjelmia ja opetusta tukevien palveluiden järjestämisestä sekä niiden strategisesta kehittämisestä. Hän kehittää toimintaa huomioiden muun muassa muuttuvat oppimis- ja koulutustarpeet, jatkuvan oppimisen periaatteet, digitaaliset kehityssuunnat sekä yliopiston kansainvälistymistavoitteet. Hän seuraa aktiivisesti koulutuspolitiikkaa ja siihen liittyvää lainsäädäntöä ja vastaa niiden toimeenpanosta yliopistossa. Vararehtori edustaa myös aktiivisesti yliopistoa kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Vararehtori toimii rehtorin sijaisena ja on yliopiston johtoryhmän jäsen.

– Olen ihminen, joka saa voimaa muutoksista, ja odotan innolla tehtävää uudessa yliopistossa ja toimintaympäristössä. Haluan viiden vuoden kaudella olla mukana rakentamassa entistä parempaa Vaasan yliopistoa yhdessä koko yhteisön ja sidosryhmien kanssa, Vuorinen sanoo.

Uuden vararehtorin rekrytoinnissa hyödynnettiin sekä avointa hakua että suorahakua. Hallitus päätti vararehtorin valinnasta kokouksessaan 30.12.2022.