Peter ja Mika Gabrielsson
06.07.2023

Kansainvälinen bisnes on kiehtonut Gabrielssonin professorikaksosia jo pienestä pitäen

Riikka Kalmi
Peter Gabrielsson ja hänen kaksosveljensä Mika Gabrielsson ovat kansainvälisen markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan professoreita. Veljesten innostus kansainväliseen bisnekseen syntyi jo lapsena johtajaisän hallitus- ja työmatkatarinoita kuunnellessa.

Monien tutkimusten mukaan perimä saattaa vaikuttaa uravalintoihin. Siitä on helppo vakuuttua, kun kuuntelee Vaasan yliopiston kansainvälisen markkinoinnin professorin Peter Gabrielssonin ja hänen identtisen kaksosensa, nykyisen Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin professorin ja tulevan Hankenin koulutuksen vararehtorin Mika Gabrielssonin opiskelu- ja urahistoriaa. Molemmat ovat opiskelleet yliopistossa markkinointia, kouluttautuneet alalta tohtoreiksi ja toimineet yliopistoissa professoreina ja tutkimusryhmiensä vetäjinä.

– Kummatkin olivat kiinnostuneita kauppakorkeakoulusta, joten haimme sinne molemmat, kertoo Mika Gabrielsson.

– Molemmilla oli pääaineena markkinointi. Aika samanlaisia valintoja olemme tehneet. Opiskelimme tohtoreiksi Helsingin kauppakorkeakoulussa, ja molemmilla oli ohjaajana kansainvälisen markkinoinnin professori Reijo Luostarinen. Mika valmistui tohtoriksi vuonna 2000 ja minä myöhemmin vuonna 2004 oltuani vuosia Nokialla johtotehtävissä, Peter Gabrielsson jatkaa.

Innostus kaupalliselle alalle ja bisnekseen kumpusi jo veljesten lapsuudesta.

– Isä oli diplomi-insinööri ja johtaja. Hän kertoi hallituksen kokouksista ja jänniä tarinoita siitä, kun hän oli ulkomailla myymässä johtajana isoja projekteja. Esimerkiksi Irakissa pommisuojia. Se on vaikuttanut meihin, kertovat Gabrielssonit.

Kaksoset päättivät myös itse kokeilla liiketoimintaa. He muun muassa vuokrasivat elokuvia ja kameran järjestääkseen elokuvanäytöksiä autotallissa. Samaten sirkusnäytös laitettiin pystyyn naapureiden iloksi pientä maksua vastaan.

– Perheemme kissa oli sirkuksen tiikeri, joka pantiin kulkemaan nuoralla. Hän ei siitä kauheasti tykännyt, Mika Gabrielsson paljastaa.

Veljekset jakoivat myös mainoksia. Osakesijoittamisesta he innostuivat jo 12-vuotiaina. Ajatus tutkimuksen tekemisestä ei myöskään ollut vieras.

– Isä oli aina kiinnostunut tieteestä. Hän kirjoitti tutkimusjulkaisuja tekniikan alalta ja pystyi yhdistämään tutkimuksen rooliinsa johtajana.

Yhteistyötä julkaisuissa ja tutkimushankkeissa

Veljekset ovat tehneet yhteistyötä pienestä pitäen, ja tämä on jatkunut myös aikuisena akateemisella uralla. Hiljattain ilmestyi muun muassa uusi yhteisartikkeli nuorten yritysten markkinoinnista.

– Meillä on hyvin samanlaiset kiinnostuksen kohteet. Ymmärrämme toisiamme hyvin, mutta meillä on kuitenkin erilaiset mielipiteet asioista. Pystymme kommentoimaan ja siten parantamaan toistemme artikkeleja, kertoo Mika Gabrielsson.

– Meillä on myös ollut useita yhteisiä Business Finland -projekteja. On ollut helppo hakea yhdessä, kun meillä molemmilla on ollut hyvät tutkimustiimit. Yhteiset projektit ovat puolestaan johtaneet yhteiseen dataan ja sitä kautta yhteisiin tutkimusartikkeleihin, kertoo Peter Gabrielsson.

Peter ja Mika Gabrielsson

Gabrielssonit kertovat tekevänsä myös opetusyhteistyötä. Mika vierailee Vaasassa luennoilla ja Peter Itä-Suomen yliopistossa. Itä-Suomen maisteriohjelman erikoisuus on kansainvälinen myynti, Vaasassa kansainvälisen liiketoiminnan maisteriohjelma on puolestaan erittäin laaja-alainen.

– Meillä on Vaasassa Suomen laajin kansainvälisen markkinoinnin kandidaattiohjelma ja maisteriohjelma, joka käsittää hyvin laajasti kansainvälisen liiketoiminnan. Maisteriohjelma on EPAS-akkreditoitu, ja siihen on tullut tänä vuonna yli tuhat hakemusta, kertoo Peter Gabrielsson.

He ovat mukana opettamassa myös MBA-ohjelmissa.

– On mukava keskustella yrityselämän edustajien kanssa ja peilata asioita. Toinen muoto tähän on konsultointi. Meillä on yhteinen yritys Gabrielsson Oy. Konsultoimme pienempiä yrityksiä, jolla on paljon opittavaa kansainvälisestä liiketoiminnasta.

Miten uusien yritysten kannattaisi järjestää markkinointinsa?

Hyvä esimerkki Gabrielssonin veljesten hedelmällisestä yhteistyöstä on alkuvuonna ilmestynyt tutkimusartikkeli arvostetussa Journal of Academy of Marketing Science -lehdessä (ABS4*, Jufo3). Peter ja Mika Gabrielsson tutkivat yhdessä Andreas Fürstin ja Jana-Kristin Priggen kanssa, miten nuorten yritysten (new ventures) kannattaisi organisoida markkinointinsa, jotta se tukisi kannattavuutta mahdollisimman hyvin.

– Kukaan ei ollut aiemmin tutkinut tätä, eli tässä oli tutkimuksellinen aukko. Tutkimusprojektimme alkoi vuonna 2015 ja sisälsi kaksi laajaa kyselyaineistoa sekä laadullisia haastatteluja.

Tutkimuksessa tarkasteltiin etenkin kahta ulottuvuutta – kuinka hajautettua nuoren yrityksen markkinoinnin tulisi olla ja kuinka pitkälle organisoitua sen tulisi olla.

– Löydöksemme oli, että nuorissa ja pienissä yrityksissä markkinointi kannattaa hajauttaa niin, että kaikki osallistuvat siihen. Myöskään rakenne ei saisi olla jäykkä, vaan markkinoinnin organisoitumisen pitäisi olla mahdollisimman vähäistä. Tämä tuottaa parhaan tuloksen, Gabrielssonit kertovat.