INdoor navigation from CUBesAt TEchnology (INCUBATE)

Teknologiateollisuus
Uudessa kolmivuotisessa INdoor navigation form CUBesAt Technology eli INCUBATE-tutkimushankkeessa aiotaan tutkia, kuinka LEO-piensatelliitteihin perustuvaa paikannusta, navigointia ja ajanmääritystä (PNT) voidaan käyttää sisätilaympäristössä.

Saumattomasti ulko- ja sisätiloissa toimivaa navigointia varten ei ole olemassa riittävän tarkkaa yleistä paikannuspalvelua. GPS ei toimi luotettavasti sisätiloissa ja kaupunkien korkeiden talojen välissä, saati sitten kerro, missä huoneessa tai kerroksessa sisällä ollaan.

– Ratkaisu tarkkaan paikannukseen, navigointiin ja ajanmääritykseen voi löytyä hyödyntämällä maata matalalla kiertoradalla kiertäviä LEO-piensatelliitteja. Ne lähettävät maahan vahvempaa signaalia kuin perinteiset paikannussatelliitit ja kiertävät maapallon niitä nopeammin, jopa 40 minuutissa. Jos ehdotukset piensatelliitteihin perustuvan internetin rakentamisesta toteutuvat, kymmenen vuoden kuluttua maapalloa kiertää noin 50 000 aktiivista satelliittia. Hankkeessa tutkimme myös ratkaisun kaupallista potentiaalia ja tulomahdollisuuksia osittain yhdessä yritysten kanssa. Hankkeessa kehitettävä tekniikka tarjoaa laajat soveltamismahdollisuudet monille teollisuuden aloille.

Hankkeessa aiotaan myös suunnitella uusi piensatelliitti FinnPNTSat paikannukseen.

Tutkijat aikovat kehittää myös nykyisten piensatelliittien käyttöä paikannukseen ja uutta hyötykuormaa eli satelliitin kantamia laitteita ja ohjelmia navigointiratkaisujen parantamiseksi.

Vaasan yliopistosta hankkeessa ovat mukana Heidi Kuusniemen johtama Digital Economy -tutkimusalusta sekä Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoiden strategiat -tutkimusryhmä, jota hankkeessa edustaa kansainvälisen liiketoiminnan professori Arto Ojala. Hankkeen muita tutkijoita ovat Kendall Rutledge sekä Petri VälisuoJani Boutellier ja Mohammed Elmusrati väitöstutkijoineen.

Rahoittaja: Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön ja Jane ja Aatos Erkon säätiön Tulevaisuuden tekijät -ohjelma

Hankkeen vastuullinen johtaja: Johtaja, professori Heidi Kuusniemi, Digital Economy -tutkimusalusta, Vaasan yliopisto

Lisätiedot: Lehdistötiedote

Maanmittauslaitos