
Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka

Esittely
Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka -tutkimusryhmä keskittyy polttomoottoreihin ja tukee voimansiirron kehittämisen kokonaisprosessia aina polttoaineesta päästöjen hallintaan saakka. Tutkimusryhmä kehittää korkean luokan osaamista testaus-, simulointi- ja ohjausmenetelmissä. Käytettyjen menetelmien laajuus ja sovellusalueet tekevät tutkimusryhmästä kansainvälisesti ainutlaatuisen. Tutkimusryhmä kehittää raskasta liikennettä ja energiasektoria siten, että päästöt nollataan tai tuloksena on jopa negatiivinen päästövaikutus. Tavoitteena on maksimoida voimansiirron energiatehokkuus ja kehittää integroituja voimansiirron ohjausratkaisuja. Tämä saavutetaan tarjoamalla innovatiivisia työkaluja voimansiirron ja ohjausuunnittelun optimointiin. Tutkimusryhmä toimii perustutkimuksen ja teollisten sovellusten rajapinnassa keskittyen Suomen talouden kannalta strategisesti tärkeisiin aloihin: merenkulkuun, työkoneisiin ja paikalliseen energiantuotantoon. Näillä aloilla polttomoottorit pysyvät jatkossakin pääasiallisina voimanlähteinä, koska niille ei ole kunnollisia toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja.
Tutkimusryhmä keskittyy erityisesti seuraaviin teemoihin:
- Energiansiirtoratkaisujen kehittäminen
- Analyyttinen polttoainetutkimus ja uusien polttoaineiden vaikutus jälkikäsittelyjärjestelmiin
- Käyttövoimaratkaisujen testaus - kokeellinen tutkimus keskinopeiden ja nopeiden polttomoottorien kehittämisessä
- Monipolttoainekäyttöisten käyttövoimaratkaisujen mallinnusta ja simulointia
- Poltonohjauksen kehittäminen mallipohjaisten ja nopean prototyyppien ohjaussuunnittelua hyödyntäen
Ajankohtaista
Tutkimushankkeet
Hanke | Kesto | Toimijat |
---|---|---|
Integrated Hydrogen-Argon Power Cycle (iHAPC) | - | Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
FOR-BLEND - Carbon-neutral low-processed fuel blending component for existing infrastructure | - | Uusiutuvat energiat, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen |
AINA - Ammonia energy conversion and social acceptance | - | Uusiutuvat energiat, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen |
Flexible Clean Propulsion Technologies | - | Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka, Uusiutuvat energiat |
Future Proof | - | Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, VEBIC, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
DAZE - Data Analytics for Zero Emission Marine | - | VEBIC, Digitaalinen talous, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Uusiutuvat energiat, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
CASEMATE - Computationally Aided Systems Engineering for Marine Advanced Technology for The Environment | - | Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Uusiutuvat energiat, VEBIC, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
Silent Engine | - | VEBIC, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Uusiutuvat energiat, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
CHEK - deCarbonising sHipping by Enabling Key technology symbiosis on real vessel concept designs | - | VEBIC, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Uusiutuvat energiat, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
Clean Propulsion Technologies | - | VEBIC, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Johtaminen, Uusiutuvat energiat, Strateginen liiketoiminnan kehittäminen, Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka |
Uusimmat julkaisut
Julkaisuvuosi | Julkaisu | Kirjoittajat |
---|---|---|
2025 | Clean Propulsion Technologies: Securing Technological Dominance for the Finnish Marine and Off-Road Powertrain Sectors | Mikulski, Maciej; Ovaska, Teemu; Rabetino, Rodrigo; Kangasjärvi, Merja; Myllykangas, Aino |
2025 | Feasible route towards decarbonising marine transport with flexible, hydrogen – enriched, reactivity controlled compression ignition mid-speed engines | Vasudev, Aneesh; Soleimani, Amir; Hyvönen, Jari; Mikulski, Maciej |
2025 | Novel chemical kinetic mechanism for CFD simulation of hydrogen-enriched natural gas/diesel RCCI combustion | Fakhari, Amir Hossein; Salahi, Mohammad Mahdi; Gharehghani, Ayat; Hunicz, Jacek; Mikulski, Maciej; Andwari, Amin Mahmoudzadeh |
2025 | New Chemical Kinetics Mechanism for Simulation of Natural Gas/Hydrogen/Diesel multi-fuel combustion in Engines | Salahi, Mohammad Mahdi; Andwari, Amin Mahmoudzadeh; Kakoee, Alireza; Golbaghi, Kian; Hyvönen, Jari; Gharehghani, Ayat; Mikulsky, Maciej; Lendormy, Eric |
2025 | Applicability of Hydrogen Fuel for a Cruise Ship | Mäkelä, Maarit; Niemi, Seppo; Nuortila, Carolin; Nyystilä, Lauri |
Tutkimusryhmän johtaja

Maciej Mikulski
Tutkimusryhmän jäsenet

Sajid Ahammed
Kari Alanne
Hasan Ali
Kaniz Badhan
