Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka

Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka -tutkimusryhmä (Efficient Powertrain Solutions, EPS) toimii Vaasan yliopiston Tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisessa yksikössä. 

Tutkimusryhmän tutkimus keskittyy polttomoottoreihin ja tukee voimansiirron kehittämisen kokonaisprosessia aina polttoaineesta päästöjen hallintaan saakka. 

Tutkimusryhmä kehittää korkean luokan osaamista testaus-, simulointi- ja ohjausmenetelmissä. Käytettyjen menetelmien laajuus ja sovellusalueet tekevät tutkimusryhmästä kansainvälisesti ainutlaatuisen.

Image

Missio ja visio

Missio

Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka -tutkimusryhmän missiona on kehittää raskasta liikennettä ja energiasektoria siten, että päästöt nollataan tai tuloksena on jopa negatiivinen päästövaikutus.

Visio

Tavoitteena on maksimoida voimansiirron energiatehokkuus ja kehittää integroituja voimansiirron ohjausratkaisuja. Tämä saavutetaan tarjoamalla innovatiivisia työkaluja voimansiirron ja ohjausuunnittelun optimointiin.

Image

Tutkimusryhmä yhdistää perustutkimuksen ja teollisuuden sovellukset

Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka -tutkimusryhmä toimii perustutkimuksen ja teollisten sovellusten rajapinnassa keskittyen Suomen talouden kannalta strategisesti tärkeisiin aloihin – eli merenkulkuun, työkoneisiin ja paikalliseen energiantuotantoon. Näillä aloilla polttomoottorit pysyvät jatkossakin pääasiallisina voimanlähteinä, koska niille ei ole kunnollisia toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja.

Image

Tehokas ja kestävä polttomoottoritekniikka -tutkimusryhmä pähkinänkuoressa

Image
Image

EPS on yksi suurimmista tutkimusryhmistä Vaasan yliopistossa ja samalla suurin voimansiirtoon keskittynyt tutkimusryhmä Suomessa.

Ryhmään kuuluu yli 40 henkilöä: professoreita, post doc -tutkijoita, väitöskirjatutkijoita, projektitutkijoita sekä laboratoriopäälliköitä ja -insinöörejä. 

Tutkimusryhmää johtaa professori Maciej Mikulski.

Tutkimusryhmä kartuttaa osaamistaan erilaisten tutkimushankkeiden kautta, jotka liittyvät palamiseen ja moottorikehitykseen, jälkikäsittelyteknologioihin ja sähkö-hybridienergian hallintaan. 

Työ perustuu mallipohjaiseen kehittämiseen, jossa hallitaan keskeiset menetelmät polttoainetutkimuksessa, voimansiirron testauksessa, simuloinnissa ja ohjauksen kehittämisessä. Näiden menetelmien integrointi yhtenäiseen voimansiirron kehitysmalliin tarjoaa tutkimusryhmälle etulyöntiaseman.

Julkaisut

Applicability of Hydrogen Fuel for a Cruise Ship
DOI: 10.3390/cleantechnol7010006
Mäkelä, Maarit; Niemi, Seppo; Nuortila, Carolin; Nyystilä, Lauri
Clean technologies
2025

Clean Propulsion Technologies: Securing Technological Dominance for the Finnish Marine and Off-Road Powertrain Sectors
DOI: 10.3390/en18051240
Mikulski, Maciej; Ovaska, Teemu; Rabetino, Rodrigo; Kangasjärvi, Merja; Myllykangas, Aino
Energies
2025

New Chemical Kinetics Mechanism for Simulation of Natural Gas/Hydrogen/Diesel multi-fuel combustion in Engines
DOI: 10.3384/ecp212.048
Salahi, Mohammad Mahdi; Andwari, Amin Mahmoudzadeh; Kakoee, Alireza; Golbaghi, Kian; Hyvönen, Jari; Gharehghani, Ayat; Mikulsky, Maciej; Lendormy, Eric
Linköping electronic conference proceedings
2025

Novel chemical kinetic mechanism for CFD simulation of hydrogen-enriched natural gas/diesel RCCI combustion
DOI: 10.1016/j.ijhydene.2025.01.451
Fakhari, Amir Hossein; Salahi, Mohammad Mahdi; Gharehghani, Ayat; Hunicz, Jacek; Mikulski, Maciej; Andwari, Amin Mahmoudzadeh
International journal of hydrogen energy
2025

State of Charge Estimation for Lithium-Ion Batteries in Hybrid Vessels Using Kalman Filters
DOI: 10.1109/mepcon63025.2024.10850412
Elsanhoury, Mahmoud; Koljonen, Janne; Elmusrati, Mohammed; Niemi, Seppo
2025

Advancing autonomy of chemical kinetics based multizone models for reactivity controlled compression ignition engines
DOI: 10.1016/j.enconman.2024.118562
Vasudev, Aneesh; Kakoee, Alireza; Axelsson, Martin; Maleki Almani, Hamidreza; Hyvönen, Jari; Mikulski, Maciej
Energy conversion and management
2024

Advancing Sustainable Maritime with AI/ML Enhanced Hardware-in-the-Loop Testing
DOI: 10.1109/aie61866.2024.10561409
Koljonen, Janne; Elsanhoury, Mahmoud; Elmusrati, Mohammed; Niemi, Seppo
2024

Comparative analysis of waste-derived pyrolytic fuels applied in a contemporary compression ignition engine
DOI: 10.19206/ce-186697
Rybak, Arkadiusz; Hunicz, Jacek; Szpica, Dariusz; Mikulski, Maciej; Gęca, Michał; Woś, Paweł
Combustion engines
2024

Comparison of diesel and hydrotreated vegetable oil as the high-reactivity fuel in reactivity-controlled compression ignition
DOI: 10.1016/j.enconman.2024.119264
Hunicz, Jacek; Yang, Liping; Rybak, Arkadiusz; Ji, Shuaizhuang; Gęca, Michał S.; Mikulski, Maciej
Energy conversion and management
2024

Compatibility of Methanol-Hydrotreated Vegetable Oil Blends with Chosen Steels and Aluminum
DOI: 10.3390/en17143423
Wang-Alho, Huaying; Sirviö, Katriina; Nuortila, Carolin; Kaivosoja, Jonna; Mikulski, Maciej; Niemi, Seppo
Energies
2024

Effect of late diesel injection on close-coupled SCR + ASC during DPF regeneration period
DOI: 10.1016/j.fuel.2024.133406
Ovaska, Teemu; Spoof-Tuomi, Kirsi; Niemi, Seppo; Valkjärvi, Pauli; Maunula, Teuvo; Mikulski, Maciej; Lehtoranta, Kati; Alanen, Jenni; Happonen, Matti
Fuel
2024

Effects of Fuel Hydrochloric Acid Contamination on Selected Metals
DOI: 10.3390/jmse12050776
Kaivosoja, Jonna; Sirviö, Katriina; Nuortila, Carolin; Niemi, Seppo
Journal of marine science and engineering
2024

Enhancing voltage stability of grid forming power converters based on model predictive controller
DOI: 10.1016/j.ijepes.2024.110317
Ullah, Qudrat; Resende, Enio Costa; Freitas, Luiz Carlos Gomes; Laaksonen, Hannu; Godoy Simões, Marcelo
International journal of electrical power and energy systems
2024

Experimental investigation on flue gas condensation heat recovery system integrated with heat pump and spray heat exchanger
DOI: 10.1016/j.tsep.2024.102454
Zhang, Qunli; Liu, Tao; Cheng, Xuanrui; Guo, Shuaifei; Zhang, Lin; Lü, Xiaoshu
Thermal science and engineering progress
2024

FTIR Analysis for Determining Stability of Methanol–HVO Blends for Non-Road Engine Application
DOI: 10.3390/en17163921
Balogun, F.; Wang-Alho, H.; Sirviö, K.; Mikulski, M.
Energies
2024

Integrated 1D Simulation of Aftertreatment System and Chemistry-Based Multizone RCCI Combustion for Optimal Performance with Methane Oxidation Catalyst
DOI: 10.3390/jmse12040594
Kakoee, Alireza; Hunicz, Jacek; Mikulski, Maciej
Journal of marine science and engineering
2024

Investigating HCCI Engine Operating Parameters Under the Simultaneous Dual Fueling of Ammonia and Hydrogen Based on Detailed Chemical Kinetics Modelling
Balogun, F.; Vasudev, A.; Kakoee, A.; Sirviö, K.; Mikulski, M.
2024

Low Temperature Combustion Modeling and Predictive Control of Marine Engines
DOI: 10.3390/app14052033
Modabberian, Amin; Storm, Xiaoguo; Shamekhi, Amir-Mohammad; Vasudev, Aneesh; Zenger, Kai; Hyvönen, Jari; Mikulski, Maciej
Applied sciences
2024

Novel Chemical Kinetics Mechanism for Robust Simulation of Multi-Component Fuel Blends in Engine Conditions
DOI: 10.4271/2024-24-0035
Salahi, Mohammad Mahdi; Mahmoudzadeh Andwari, Amin; Kakoee, Alireza; Hyvonen, Jari; Gharehghani, Ayat; Mikulski, Maciej; Lendormy, Éric
Sae technical papers
2024

Properties of Chemically Stabilized Methanol–HVO Blends
DOI: 10.3390/en17153724
Wang-Alho, Huaying; Sirviö, Katriina; Balogun, Fatimoh; Kaivosoja, Jonna; Nuortila, Carolin; Mikulski, Maciej; Niemi, Seppo
Energies
2024

SCR+ASC Performance During a Period of Late Diesel Injection for DPF Regeneration
DOI: 10.1115/ICEF2024-140557
Ovaska, Teemu; Spoof-Tuomi, Kirsi; Niemi, Seppo; Valkjärvi, Pauli; Mikulski, Maciej; Lehtoranta, Kati; Alanen, Jenni; Happonen, Matti; Maunula, Teuvo
2024

Start of Injection Influence on In-Cylinder Fuel Distribution, Engine Performance and Emission Characteristic in a RCCI Marine Engine
DOI: 10.3390/en17102370
Kakoee, Alireza; Mikulski, Maciej; Vasudev, Aneesh; Axelsson, Martin; Hyvönen, Jari; Salahi, Mohammad Mahdi; Mahmoudzadeh Andwari, Amin
Energies
2024

TMM-based study on sound insulation characteristics of laminated cylindrical shell lined with porous materials
DOI: 10.1007/s00419-024-02539-z
Li, Bin; Wang, Ning; Yan, Wenjie; Tian, Ying; Zheng, Zengquan; Kuang, Wenjian
Archive of applied mechanics
2024

Variable valve actuation for efficient exhaust thermal management in an off-road diesel engine
DOI: 10.1016/j.applthermaleng.2024.122940
Kim, Jeyoung; Vallinmaki, Marko; Tuominen, Tino; Mikulski, Maciej
Applied thermal engineering
2024

Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters
DOI: 10.1016/j.energy.2024.134093
Hunicz, Jacek; Rybak, Arkadiusz; Szpica, Dariusz; Gęca, Michał S.; Woś, Paweł; Yang, Liping; Mikulski, Maciej
Energy
2024

(Lista päivitetty 20.5.2025)