Ohjelmointia Construct-ohjelmalla

Tälle sivulle on koottu suomenkielisiä vinkkejä Construct-ohjelmointiohjelman käyttöön. Materiaalien on tarkoitus toimia tukena opettajille, jotka käyttävät opetuksessaan Construct-ohjelmaa. Myös muut innokkaat ohjelman käyttäjät voivat hyödyntää sivun sisältöä.

Construct-ohjelmointiympäristö on yksi hyvä mahdollisuus opetella luovaa ohjelmointia. Ohjelma soveltuu yläkouluista aikuisiin. Se vaatii englannin kielen osaamista ja perustaitoja ohjelmoinnista sekä esimerkiksi fysiikan lakien ymmärtämistä. Ohjelmalla voi tehdä visuaalisesti hienoja 2D-pelejä ja sitä voi käyttää suoraan selaimessa. Rekisteröityminen sivustolle ei ole pakollista, mutta sen avulla käyttäjä saa ilmaisversiossa enemmän ohjelman ominaisuuksia käyttöönsä. Jos haluat tehdä projektiasi useissa paikoissa tai monilla eri tietokoneilla, muistathan varmistaa, että sinulla on tallennuspaikka, jonne pelin voit tiedostona tallentaa (esim. muistitikku, pilvipalvelu) ja johon pääset käsiksi tietokoneesta riippumatta.

Construct3-ohjelman sivusto.

Tutoriaaleja ohjelman käyttöön ohjelman sivustolta. Näissä kieli on englanti.

Koska ohjelmointialusta ei sisällä kuvapankkia, voit hyödyntää kuvien tuonnissa ilmaisia peligrafiikkasivustoja kuten opengameart.org. Koneelle kannattaa ladata myös kuvien käsittelyä tai piirtämistä varten ohjelma. Helppokäyttöinen ja ilmainen ohjelma tähän on esimerkiksi paint.net.

Esimerkkipeliohjeita

Aluksi: Tutustu ohjelmointiympäristöön ja käy läpi ohjelmointiympäristön perusasiat.

Image

Siepon ruoka-aika: keräilypeli lintuperspektiivistä. Tässä ohjeessa tutustut seuraaviin Construct 3 -toimintoihin: objektin tuonti, objektin piirtäminen ja rajaaminen, käyttäytymismallien antaminen, 8Direction-liike nuolinäppäimillä, globaalin muuttujan luonti (pisteet). Mikäli toteutat jatkokehitysideat, testaat myös: layerin luonti, objektien haku, toista hahmoa jahtaavan hahmon koodaus.

Avaa ohje

Image

Energian metsästys: Tasohyppelypeli. Tässä ohjeessa tutustut seuraaviin Construct 3 -toimintoihin: objektin tuonti, käyttäytymismallien antaminen, Platform-liike, uuden layerin tuonti, tilemap-peligrafiikka, taustakuvan tuonti, hahmon animaatio, kentän vaihto, taustamusiikin ja äänitehosteiden tuonti ja koodaus, globaalin muuttujan luonti (pisteet). Mikäli toteutat jatkokehitysideat, testaat myös: liikkeestä riippuvan animaation tuonti ja koodaus, "Game Over!" -ikkuna, trampoliinin luonti.

Avaa ohje