Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat

Image
Kansainvalisen-liiketoiminnan-ja-markkinoinnin-strategia

Esittely

Tutkimusryhmämme tuottaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta edistämällä tutkimusta ja kehittämällä innovatiivisia ratkaisuja kestävään kansainväliseen liiketoimintaan, tukien samalla YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Kansalliset instituutiot ja kulttuurit vaikuttavat merkittävästi siihen, miten kestävät käytännöt otetaan käyttöön eri maissa. Monikansalliset ja kansainväliset pk-yritykset ovat keskeisessä roolissa kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, ja digitaalinen teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia näiden haasteiden kohtaamiseen kansainvälisillä markkinoilla. Koska kestävyyteen liittyvät haasteet ovat globaaleja, niiden ratkaiseminen edellyttää asiantuntemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, markkinoinnista ja yrittäjyydestä. Tavoitteenamme on tuottaa korkeatasoista tieteellistä tietoa siitä, miten voidaan harjoittaa kestävää ja kannattavaa liiketoimintaa epävarmassa, digitalisoituneessa ja institutionaalisesti monimuotoisessa maailmassa.

Tärkeimmät tutkimusalueet ja niihin liittyvät keskeiset aiheet ovat:

  1. Kestävä kansainvälinen yrittäjyyskasvu ja globalisaatio
    •    Globaalit kestävän kehityksen käytännöt ja kansainvälistyminen
    •    Kansainvälinen yrittäjyys ja pk-yritysten kansainvälistyminen
    •    Kansainväliset startup -yritykset ja born global -yritykset
    •    Kansainvälinen yhteiskunnallinen yrittäjyys
    •    Kansainvälistyminen ja päätöksenteon logiikka
  2. Kestävät ja digitaaliset kansainväliset liiketoimintamallit ja toimintatavat
    •    Kestävät liiketoimintamallit (ml. kiertotalous) 
    •    Digitaaliset liiketoimintamallit (ml. tekoäly ja satelliitit) 
    •    Ulkomaiset suorien investointien omistus ja perustaminen 
    •    Kansainvälisten yhteisyritysten hallinnointi ja menestyminen
    •    Ulkomaisen divestoinnin ja divestointitavan valinnan määräävät tekijät ja arvonluontipotentiaali.
    •    Monikansallisten yritysten tytäryhtiöiden kestävä toiminta kehittyvillä ja nousevilla markkinoilla.
  3. Kestävät kansainväliset markkinointistrategiat
    •    Kansainväliset brändistrategiat ja tuloksellisuus
    •    Kansainvälinen yrittäjämarkkinointi ja yrittäjämäinen brändäys.
    •    Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi globaalissa maailmassa
    •    Päätökset liittyen kansainväliseen markkinointiin ja standardointiin 
    •    Kansainvälinen mainonta ja kulttuuriset arvot
    •    Kansainvälinen kestävä markkinointi ja BoP-markkinat (maailman köyhin, pyramidin pohjalla elävä väestö)

Tutkimusryhmämme on julkaissut useissa kansainvälisissä tieteellisissä huippulehdissä tutkimustemme tuloksia kuten Journal of International Business Studies, Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of World Business, Strategic Entrepreneurship Journal, and Global Strategy Journal.  Tutkimusryhmämme jäsenet osallistuvat aktiivisesti Academy of International Businessin, European International Business Academyn, American Marketing Associationin sekä McGill International Entrepreneurshipin järjestämiin konferensseihin. Yksi tärkeimmistä ryhmän järjestämistä tapahtumista on joka kolmas vuosi pidettävä Vaasa International Business Conference , joka toteutettiin seitsemättätoista kertaa elokuussa 2023. Ryhmällä on partnereita kansainvälisissä yliopistoissa ja yrityksissä.

Etsimme jatkuvasti kansainvälisen liiketoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista kiinnostuneita lahjakkaita ja motivoituneita henkilöitä sekä tohtoriopiskelijoiksi että partnereiksi. Tarjoamme tiivistä ohjausta kokeneilta ja omistautuneilta ohjaajilta tohtoriohjelmassamme . 
 

Ajankohtaista

Tutkimushankkeet

Hanke Kesto Toimijat
Boosting Space Business – the Aurora Region Space Economy Ecosystem - Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä, Kyberfyysiset järjestelmät, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen
Vaasan kaupunki hiilineutraaliksi 202X - IoT-alustan luominen: reaaliaikainen seuranta-, testaus- ja kehitys (Vaasa IoT) - Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat
Brothers from a different mother? How businesses and public sector organizations develop leadership competencies and change processes for blockchain implementation (BizPub) - InnoLab, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Johtaminen, Markkinointi ja viestintä, Networked value systems NeVS, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Henkilöstöjohtaminen
INdoor navigation from CUBesAt TEchnology (INCUBATE) - Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Älykkäät sähköjärjestelmät, Kyberfyysiset järjestelmät
Kansainvälisten investointien purkaminen ja uudelleen sijoittaminen: Vaikutus yrityksen arvoon - Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä

Julkaisut

Julkaisuvuosi Julkaisu Kirjoittajat
2025 Harnessing customer demands for service innovation in business-to-business sales: Evidence from the Turkish HVAC industry Bağci, Rıfgı Buğra; Poyraz, Mehmet Zahid; Gölgeci̇, İsmail
2025 Brand advocacy: a scoping review and future research agenda Shimul, Anwar Sadat; Faroque, Anisur R.; Quader, Esnaina
2025 Exploring supply chain capabilities as drivers for willingness to adopt blockchain technology using a technology–organization–environment (TOE) framework Hsu, Sara; Gligor, David; Garg, Vipul; Gölgeci, Ismail; Choi, Rak-Joon
2025 Diffusion of digital transformation initiatives in multi-tier supply chains: The double agency role of Tier-1 suppliers Zhang, Zhi; Mishra, Nishikant; Wulandhari, Nur Baiti Ingga; Gölgeci, Ismail; Singh, Akshit
2025 Navigating the space frontier: Insights into the current state and future potential of the space economy Punnala, Mikko; Punnala, Santeri; Ojala, Arto; Kuusniemi, Heidi
2025 Reducing feelings of xenophobia through cognitive effort: The role of market knowledge, collaborative consumption behavior, and affinity for technology interaction Khalid, Adeel; Usman, Muhammad; Bani-Melhem, Shaker; Zahoor, Nadia; Palmucci, Dario Natale; Christofi, Michael
2025 Advancing the sociopolitical view of supply chain management Golgeci, Ismail; Roscoe, Samuel; Gligor, David Marius; Oh, Chang Hoon
2025 Navigating meaningful work: Exploring the impact of mobile telepresence robots on healthcare professionals Rojas, Alejandra; Gölgeci, Ismail; Santoro, Gabriele
2025 How Can Value-Added Intermediary Service Providers and Exporting Firms Co-Create Value in Bottom of the Pyramid Markets? Khan, Huda; Zahoor, Nadia; Tarba, Shlomo Y.; Atanassova, Iva
2025 bKash: Transitioning from Mobile Financial Services to Digital Microfinance in Bangladesh Ahmed, Jashim Uddin; Khan, Shamim Ahmed; Faroque, Anisur R.

Tutkimusryhmän johtaja

Kuva
Peter Gabrielsson

Peter Gabrielsson

Professori, kansainvälinen liiketoiminta, erityisesti kansainv
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Kansainvälinen liiketoiminta
Sähköposti
peter.gabrielsson [at] uwasa.fi
Puhelin

Tutkimusryhmän jäsenet

Kuva
Imtiaz Ahmed

Imtiaz Ahmed

Väitöskirjatutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Kansainvälinen liiketoiminta
Sähköposti
imtiaz.ahmed [at] uwasa.fi
Puhelin

Rasheda Akter

Tohtoriopiskelija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Kansainvälinen liiketoiminta
Sähköposti
rasheda.akter [at] uwasa.fi
Kuva
Tahir Ali

Tahir Ali

Yliopistonlehtori, International Business
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Kansainvälinen liiketoiminta
Sähköposti
Tahir.Ali [at] uwasa.fi
Puhelin

Mehran Aslaniyan

Väitöskirjatutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Kansainvälinen liiketoiminta
Sähköposti
mehran.aslaniyan [at] uwasa.fi

Aya Farag

Väitöskirjatutkija
Vaasan yliopisto / Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö / Kansainvälinen liiketoiminta
Sähköposti
aya.farag [at] uwasa.fi
Puhelin