
Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat

Esittely
Tutkimusryhmämme tuottaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta edistämällä tutkimusta ja kehittämällä innovatiivisia ratkaisuja kestävään kansainväliseen liiketoimintaan, tukien samalla YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Kansalliset instituutiot ja kulttuurit vaikuttavat merkittävästi siihen, miten kestävät käytännöt otetaan käyttöön eri maissa. Monikansalliset ja kansainväliset pk-yritykset ovat keskeisessä roolissa kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, ja digitaalinen teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia näiden haasteiden kohtaamiseen kansainvälisillä markkinoilla. Koska kestävyyteen liittyvät haasteet ovat globaaleja, niiden ratkaiseminen edellyttää asiantuntemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, markkinoinnista ja yrittäjyydestä. Tavoitteenamme on tuottaa korkeatasoista tieteellistä tietoa siitä, miten voidaan harjoittaa kestävää ja kannattavaa liiketoimintaa epävarmassa, digitalisoituneessa ja institutionaalisesti monimuotoisessa maailmassa.
Tärkeimmät tutkimusalueet ja niihin liittyvät keskeiset aiheet ovat:
- Kestävä kansainvälinen yrittäjyyskasvu ja globalisaatio
• Globaalit kestävän kehityksen käytännöt ja kansainvälistyminen
• Kansainvälinen yrittäjyys ja pk-yritysten kansainvälistyminen
• Kansainväliset startup -yritykset ja born global -yritykset
• Kansainvälinen yhteiskunnallinen yrittäjyys
• Kansainvälistyminen ja päätöksenteon logiikka - Kestävät ja digitaaliset kansainväliset liiketoimintamallit ja toimintatavat
• Kestävät liiketoimintamallit (ml. kiertotalous)
• Digitaaliset liiketoimintamallit (ml. tekoäly ja satelliitit)
• Ulkomaiset suorien investointien omistus ja perustaminen
• Kansainvälisten yhteisyritysten hallinnointi ja menestyminen
• Ulkomaisen divestoinnin ja divestointitavan valinnan määräävät tekijät ja arvonluontipotentiaali.
• Monikansallisten yritysten tytäryhtiöiden kestävä toiminta kehittyvillä ja nousevilla markkinoilla. - Kestävät kansainväliset markkinointistrategiat
• Kansainväliset brändistrategiat ja tuloksellisuus
• Kansainvälinen yrittäjämarkkinointi ja yrittäjämäinen brändäys.
• Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi globaalissa maailmassa
• Päätökset liittyen kansainväliseen markkinointiin ja standardointiin
• Kansainvälinen mainonta ja kulttuuriset arvot
• Kansainvälinen kestävä markkinointi ja BoP-markkinat (maailman köyhin, pyramidin pohjalla elävä väestö)
Tutkimusryhmämme on julkaissut useissa kansainvälisissä tieteellisissä huippulehdissä tutkimustemme tuloksia kuten Journal of International Business Studies, Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of World Business, Strategic Entrepreneurship Journal, and Global Strategy Journal. Tutkimusryhmämme jäsenet osallistuvat aktiivisesti Academy of International Businessin, European International Business Academyn, American Marketing Associationin sekä McGill International Entrepreneurshipin järjestämiin konferensseihin. Yksi tärkeimmistä ryhmän järjestämistä tapahtumista on joka kolmas vuosi pidettävä Vaasa International Business Conference , joka toteutettiin seitsemättätoista kertaa elokuussa 2023. Ryhmällä on partnereita kansainvälisissä yliopistoissa ja yrityksissä.
Etsimme jatkuvasti kansainvälisen liiketoiminnan haasteista ja mahdollisuuksista kiinnostuneita lahjakkaita ja motivoituneita henkilöitä sekä tohtoriopiskelijoiksi että partnereiksi. Tarjoamme tiivistä ohjausta kokeneilta ja omistautuneilta ohjaajilta tohtoriohjelmassamme .
Ajankohtaista
Tutkimushankkeet
Hanke | Kesto | Toimijat |
---|---|---|
Boosting Space Business – the Aurora Region Space Economy Ecosystem | - | Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä, Kyberfyysiset järjestelmät, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen |
Vaasan kaupunki hiilineutraaliksi 202X - IoT-alustan luominen: reaaliaikainen seuranta-, testaus- ja kehitys (Vaasa IoT) | - | Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat |
Brothers from a different mother? How businesses and public sector organizations develop leadership competencies and change processes for blockchain implementation (BizPub) | - | InnoLab, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Johtaminen, Markkinointi ja viestintä, Networked value systems NeVS, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Henkilöstöjohtaminen |
INdoor navigation from CUBesAt TEchnology (INCUBATE) | - | Digitaalinen talous, Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä, Tekniikka ja innovaatiojohtaminen, Älykkäät sähköjärjestelmät, Kyberfyysiset järjestelmät |
Kansainvälisten investointien purkaminen ja uudelleen sijoittaminen: Vaikutus yrityksen arvoon | - | Kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiat, Markkinointi ja viestintä |
Julkaisut
Tutkimusryhmän johtaja

Peter Gabrielsson
Tutkimusryhmän jäsenet

Imtiaz Ahmed
Rasheda Akter
