Yliopistolla jaettiin useita tutkimus- ja hankeapurahoja

Vaasan yliopiston tutkijakoulu jakoi Evald ja Hilda Nissin säätiön lahjoittamia apurahoja sekä Yliopistosäätiön myöntämiä apurahoja 24.4.2014. Samassa tilaisuudessa jaettiin Pohjanmaan kauppakamarin hallinnoimista Vaasan kauppakamariosaston rahastoista apurahoja erilaisille hankkeille sekä Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahaston avustukset.
Tutkijakoulun apurahansaajat/Graduate School scholarships

Evald ja Hilda Nissin Säätiön apurahat

Vaasan yliopiston Tutkijakoulu myönsi Evald ja Hilda Nissin Säätiön kuusi 22 000 euron suuruista apurahaa. Evald ja Hilda Nissin Säätiön toimialueena on Vaasa. Säätiö tukee ja edistää mm. liikesivistystä ja kauppatieteellistä tutkimusta. Apurahan väitöskirjatyöhön saivat

• M.Sc. Nelson Abila: Adoption of Biofuels in Nigeria: Analysis of Sustainability and Policy Issues
  • M.Sc. Ismail Gölgeci: International Performance of Emerging Economy Firms: A Dynamic Capabilities Approach
  • M.Sc. Yuqiuge Hao: Cloud Manufacturing: new strategic alignment model between manufacturing industry and cloud computing
  • KTM Eija-Leena Kärkinen: Yrityssaneerauksen tehokkuus – elinkaari näkökulma
  • KTM Makkonen Paula: Self-initiated expatriate employability: perceptions, maintenance and labour market fit
  • M.Sc. Salman Saleem: Cross-cultural Advertising Appeals and their Effectiveness: The Role of Product Category and Cultural Values

Vaasan yliopistosäätiön apurahat

Vaasan yliopistosäätiö myönsi Vaasan yliopiston Tutkijakoulun päätöksen mukaisesti lukuvuodelle 2014–2015 kolme 22 000 euron suuruista apurahaa väitöskirjatöihin:

• FM Sanna Heittola: De inhemska språken vid de tvåspråkiga polisinrättningarna i Finland. Yrkespraktiker på två språk
  • KTM Outi Lundahl: Fashionalisation of sustainable consumption
  • M.Sc. Mike Mekkanen: Interoperability and Analysis Issues Based on IEC61850 Emerging to Smart Grid

Vuonna 1961 perustettu Vaasan yliopistosäätiö tukee Vaasan yliopiston kehittämistä ja sen piirissä harjoitettavaa tieteellistä tutkimusta ja opetusta. Merkittävän osan tutkimukseen suunnatusta tuesta muodostavat tutkielmaa tai jatkotutkimusta tekeville opiskelijoille myönnetyt apurahat.

Vaasan kauppakamariosaston rahasto

Pohjanmaan kauppakamarin hallinnoimista Vaasan kauppakamariosaston rahastoista jaettiin apurahoja erilaisille hankkeille, joista suurimmat apurahat saivat Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta kaksikieliseen juristikoulutukseen (10 000 euroa), Future Workshop tilaisuuden järjestämiseen (5 000 euroa), Vaasan ammattikorkeakoulu Oy KasvuOpen-hankkeeseen (5 000 euroa), Vaasan yliopiston Johtamisen yksikön Liisa Mäkelä Lähijohtajuus-hankkeeseen (5 000 euroa) sekä Vaasan yliopistosäätiö opiskelija-apurahoiksi (5 000 euroa).

Yhteensä apurahoja jaettiin 20 kappaletta, 53 900 euroa. Lista apurahan saajista löytyy Pohjanmaan kauppakamarin sivuilta.

Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahasto

Kauppias Gustaf Svanljungin lahjoitusrahastosta jaettiin apurahoja yhteensä 55 000 euroa. Suurimmat, 10 000 euron avustukset saivat Svenska Handelshögskolan doktorandstipendium, Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta kaksikieliseen juristikoulutukseen sekä Åbo Akademi landsbygdsprofessuriin.

Avustuksia myönnettiin yhteenä 14 kappaletta. Kaikki myönnetyt avustukset löytyvät säätiön kotisivuilta.

Vaasassa asunut ja vaikuttanut kauppias Gustaf Svanljung, kirjoitti testamentissaan, että säätiön tuotto käytetään ”edistämään kaupankäyntiä, teollisuutta ja maataloutta Pohjanmaalla, erityisesti Vaasan kaupungissa, kuitenkaan ei osuustoiminnan hyväksi”.

Tohtorikoulutettavan kaksivuotiset tehtävät

Tutkijakoulun myöntämät tohtorikoulutettavan paikat 1.8.2014 alkaen kaksivuotiseen työsuhteeseen saivat

• Helmi-Nelli Körkkö: Finnland als Ehrengast auf der Frankfurter Buchmesse 2014. Die Rezeption und Präsenz der finnischen Literatur und Kultur in der öffentlichen Diskussion.
  • Ethelbert Nwokorie: Barriers to Effective Public Sector Management in Institutionally Corrupt Societies: A Comparative Analysis of Nigeria and Ghana.
  • Kati Saarenpää: International Business Travellers: Coping with Negative Work-family Interactions.
  • Binod Timilsina: Sustaining Competitive Operations in Turbulent Business Environment.

Vaasan yliopistosta valmistuu vuosittain noin 20 uutta tohtoria humanististen tieteiden, hallintotieteiden, kauppatieteiden ja tekniikan aloilta.