Vaasan yliopiston tutkijat voittivat opetus-case-kilpailun maailman suurimmassa johtamisen konferenssissa

Susanna Kultalahti ja Riitta Viitala
Vaasan yliopiston henkilöstöjohtamisen professori Riitta Viitala ja tutkijatohtori Susanna Kultalahti ovat voittaneet Dark Side Case Competition -opetus-case-kilpailun maailman suurimmassa johtamisen konferenssissa eli Academy of Managementissa. Vuosittaiseen konferenssiin osallistuu noin 15 000 henkilöä.

Opetus-case esittelee yleensä jonkin käytännönläheisen ja realistisen tilanteen, jota voidaan hyödyntää opetuksessa. Opiskelijat hyödyntävät omaa osaamistaan ja opittua asiaa käytännön ongelman ratkaisemisessa. Tämä valmentaa opiskelijoita työelämään.

Riitta Viitalan ja Susanna Kultalahden palkitussa casessa tarkastellaan työhyvinvoinnin johtamisen monia puolia ja käytänteitä. Tapauksen esimerkki on suomalainen 100 henkeä työllistävä teollisuusyritys, jonka uusi johto halusi edistää työhyvinvointia. Yrityksen tavoitteena oli savuttomuus, jota lähdettiinkin toteuttamaan tupakointikielloilla.

– Missä menee raja työnantajan hyvissä tarkoituksissa ja pyrkimyksissä parantaa työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia sekä yksilön itsemääräämisoikeuden välillä? Eli jos työntekijä haluaa elää epäterveellisesti tai hänellä on epäterveellisiä tapoja, missä määrin työnantaja voi niihin puuttua, jos tai kun ne näkyvät esimerkiksi poissaoloina tai sairauksina. Asia on kaikkea muuta kuin mustavalkoinen, kertoo Kultalahti.

Viitalan ja Kultalahden case on kokoelma pätkiä haastatteluista, taustatietoa yrityksestä, esimerkkejä sähköposteista ja muista kirjoituksista sekä tutkijoiden havainnoista. Materiaalia on paljon, ja opiskelijat koostavat niistä käsityksen vallitsevasta tilanteesta.

– Caseen pohjautuen opiskelijat esimerkiksi käyvät kuvitteellisia kehityskeskusteluita sekä koostavat kehittämissuunnitelman yrityksen johtoryhmälle. Näin simuloidaan tilanteita, joihin törmätään oikeassakin elämässä. Kolikolla on vähintäänkin kaksi puolta, ja opiskelijat joutuvat analysoimaan, priorisoimaan ja perustelemaan ratkaisujaan, Kultalahti kertoo.

Kultalahden ja Viitalan mukaan tunnustus maailman arvostetuimmasta johtamisen alan konferenssista tuntuu erityisen hienolta.

– Se kertoo siitä, että vahvaa ja ansiokasta tutkimusta osataan ja halutaan aidosti hyödyntää myös opetuksessa. Tutkimuksen ohella myös opetus koetaan tärkeäksi, ja siinä halutaan pysyä ajan tasalla. Tällaisilla soveltavilla opetus-caseilla saadaan opintoihin käytännönläheisyyttä ja oikeasti opiskelijoille arvoa tuottavaa sisältöä, sanovat Kultalahti ja Viitala.

Lisätiedot

Susanna Kultalahti, tutkijatohtori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8492, susanna.kultalahti (ät) uwasa.fi
Riitta Viitala, professori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8431, riitta.viitala (ät) uwasa.fi