Vaasan yliopiston Luotsi-rakennus valmistui – tiedekirjasto aukeaa syksyllä

Image
Vaasan yliopiston kampushanke etenee aikataulussa. Luotsi-rakennuksen uudistus on valmis, ja tiedekirjasto Tritonian uudet tilat luovutetaan yliopistolle tänään 15. heinäkuuta. Luotsi-rakennus on remontoitu kokonaisuudessaan ja sen yhteyteen on valmistunut uusi lasiseinäinen lisäosa.

Kirjasto on sulkeutunut asiakkailta 24. kesäkuuta lähtien, ja kirjaston muutto uusiin tiloihin käynnistyy heti luovutuksen jälkeen. Henkilöstö muuttaa uusiin tiloihin Luotsiin elokuussa. Tritonia-tiedekirjasto avautuu 1. syyskuuta, jolloin vietetään myös avajaisia. Tiedekirjasto Tritonia palvelee uusissa tiloissa Vaasan yliopiston lisäksi myös VAMKin ja Novian opiskelun ja tutkimuksen tietotarpeita ja on myös kaikille avoin julkinen kirjasto.

Uudistaminen tuo koko rakennukseen avaruutta ja valoa. Uusi pääsisäänkäynti muodostaa kokonaisuuden lasisen lisäosan ja kakkoskerrokseen saakka avonaisen aulan kanssa. Lasinen lisäosa tulee olemaan työskentelytilana Tritonia-tiedekirjastossa kävijöille. Noin 50 neliön tilaan on tulossa työpöytiä kirjaston käyttäjille. Toisessa kerroksessa on myös erilaisia työskentely- ja lukutiloja sekä hiljaisia tiloja. Luotsista on tarkoitus tulla kampuksen uusi kohtaamispaikka ja käyntikortti koko kampukselle.

Myös pihapiiri kokee muodonmuutoksen. Pääsisäänkäynnin alueen kivetystä uudistetaan, samoin piha-alueen puutarhaa kehitetään. Wolffintien puolelle on tulossa puolestaan paikat pyörille.

Lisätiedot:

Päällikkö Anne-Mari Vatunen, p. 029 449 8354, anne-mari.vatunen@uwasa.fi