Vaasan yliopiston asiantuntemus maastapoistumisverosta nousi esiin Suuressa Veropäivässä

Annika Damström, Visa Kananoja ja Emmiliina Kujanpää
Vaasan yliopiston tutkijat ja tutkimus olivat keskiviikkona vahvasti esillä veroalan vuosittaisessa suurtapahtumassa eli Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä 2021.

Yritysverotuksen professori Juha Lindgren piti aamupäivällä esityksen aiheesta ”Menetysten ja eräiden menojen vähentämisestä elinkeinoverotuksessa”. Vaasan yliopiston väitöskirjatutkija, veroekonomi Visa Kananoja oli puolestaan kutsuttu iltapäivän keskusteluun erittäin ajankohtaisesta aiheesta "Exit tax henkilöverotuksessa". Keskustelukumppanina Kananojalla oli Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Exit tax eli maastapoistumisvero puhuttaa niin yrityselämää kuin veroväkeäkin, sillä hallitus on nostanut henkilöverotuksen maastapoistumisveron lainsäädäntöagendalle syksyn budjettiriihessä. Keskustelua käytiin muun muassa siitä, tulisiko exit tax -sääntely kohdentaa laajemman sääntelyn asemesta esimerkiksi vain keinotekoisiin maastamuuttotilanteisiin ja veronvälttelyyn, vai rajata soveltamisalaa muilla euromääräisillä tai aikarajoilla.

– Kananoja on julkaissut yritysten maastapoistumisverosta useita artikkeleja väitöskirjatutkimuksensa osana. Hän oli siten luonteva valinta asiantuntijaksi keskusteluun, kertoo Kananojan väitöskirjaa ohjaava professori Juha Lindgren.

Lindgrenin esitys menetysten vähentämisestä elinkeinoverotuksessa herätteli puolestaan yleisöä pohtimaan, miten lainvalmistelun eri vaiheissa voidaan varmistaa, että verolain kirjain vastaa lainsäätäjän tahtoa. Tällä on merkitystä etenkin, jos veroasia päätyy tuomioistuinten ratkottavaksi.

Pörssitalolla pidetty tilaisuus toteutettiin hybridinä, jolloin yli 550 kuulijasta noin 100 oli paikan päällä ja loput seurasivat striimattua ohjelmaa verkosta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi avasi tilaisuuden esittäen puheenvuorossaan ajatuksen ansiotuloverotuksen alentamisesta seuraavalla vaalikaudella. Valtiovarainministeri Annika Saarikko kysyi puolestaan omassa esityksessään, miksi pitäisi odottaa ensi vaalikauteen, miksi alennusta ei toteuteta jo tämän hallituskauden aikana. Avaus kirvoitti eräiden hallituspuolueiden johdon välisen keskustelun, joka ylitti myös uutiskynnyksen.

Kansainvälistä sisältöä Suureen Veropäivään toi Taxation and Customs Unionin Director-General Gerassimos Thomas esityksellään ”Business Taxation in the fit for the 21st Century”. Esitystä kommentoivat puheenvuoroissaan sekä alankomaalainen että suomalainen asiantuntija.

Image
Vaasan yliopiston yritysverotuksen professori Juha Lindgren kertoi Suuressa Veropäivässä menetysten vähentämisestä elinkeinoverotuksessa.Kuva Elmo Ekholm/Keskuskauppakamari.