Vaasan yliopistolla kahden tiedejulkaisun päätoimittajuus

Image
Vaasan yliopiston sosiaali- ja terveyshallintotieteiden professori Harri Jalonen toimii Hallinnon Tutkimuksen ja julkisjohtamisen yliopistonlehtori Kirsi Lehto Focus Localiksen päätoimittajana.

Molemmat lehdet ovat perinteikkäitä johtamista ja organisoitumista käsitteleviä tiedejulkaisuja, joiden aihepiirit eivät ole rajoittuneet vain julkishallintoon, vaan monitieteellisyys näkyy muun muassa organisaatiokäyttäytymiseen ja yritysjohtamiseen liittyvänä tutkimuksena.

– Olemme erittäin ylpeitä, että olemme saaneet näiden kahden tiedejulkaisun päätoimittajuudet Vaasan yliopistoon. Tiedejulkaisut tuottavat arvokasta tutkittua tietoa niin tiedeyhteisölle, organisaatioille ja asiantuntijoille kuin opiskelijoillekin, Kirsi Lehto sanoo.

Panostusta monitieteellisyyteen

Päätoimittajuus on molemmille mielekäs luottamustehtävä. Päätoimittajan on oltava kartalla siitä, miltä alan tutkimuskenttä näyttää. Yhteiskunnallisessa keskustelussa pinnalla olevat teemat näkyvät myös tieteellisissä julkaisuissa. Tällä hetkellä hallintotieteiden tutkimuksessa käsitellään paljon muun muassa etä- ja hybridityötä, kestävää kehitystä, 2020-luvun kriisejä, kuten koronapandemiaa, sekä soteuudistusta ja tiedolla johtamista.

– Sekä Hallinnon Tutkimuksessa että Focus Localiksessa käsiteltävät aihepiirit ovat laajoja ja kirjoittajia on kaikista Suomen yliopistoista. Se kertoo siitä, että tutkimus on hyvin monitieteellistä, Harri Jalonen kertoo.

Suomenkieliset julkaisut kansainvälisen tutkimuksen tulkkina

Image

Vaikka molemmat tiedejulkaisut ovat suomenkielisiä, on niissä käsiteltävät aiheet lähtökohtaisesti kansainvälisiä. Tuoreen kansainvälisen tutkimuksen tulkintaan tarvitaan suomenkielisiä julkaisuja, ja suomalainen tiedejulkaiseminen voidaankin nähdä palveluksena yhteiskunnalle.

– Suomalaisen tieteen ja tutkimuksen ylläpitämiseksi tarvitsemme edelleen suomenkielistä tiedejulkaisemista ja suomenkielisiä käsitteitä. Molemmat lehdet edistävät julkisen tietopohjamme vahvistamista, Lehto selventää.

Vaasan yliopisto edustettuna toimituksessa

Molemmat tiedejulkaisut ilmestyvät neljä kertaa vuodessa. Lehden toimitus onkin pitkäjänteistä työtä, joka vaatii toimivaa tiimiä taustalle. Jokainen julkaisu, joka näkee päivänvalon, käy läpi tarkan vertaisarviointiprosessin. Tiedejulkaisujen hallitukselta ja muulta taustatiimiltä tuleva tuki on tärkeää, sillä yhdessä tekemisen tunne auttaa eteenpäin joskus kinkkisessäkin toimitusprosessissa.

Päätoimittajien lisäksi tiedejulkaisujen toimituksessa ahertaa pieni, mutta toimiva joukko myös muita Vaasan yliopistolaisia. Tutkijatohtori Jari Autioniemi ja väitöskirjatutkija Tomi Niemi toimivat toimitussihteereinä Hallinnon Tutkimuksessa ja yliopisto-opettaja Laura Perttola puolestaan Focus Localiksessa. Jalosen ja Lehdon päätoimittajuuskaudet alkoivat vuonna 2022 ja lehtien toimitusvastuu kestää kolme vuotta.

Hallinnon Tutkimus
Focus Localis