Vaasan yliopisto vahvasti Vaasan EnergyWeekillä

Image
Vaasan yliopisto on monilla eri tavoilla mukana Vaasan EnergyWeekin tapahtumissa ja seminaareissa 11.–14. maaliskuuta 2024. Lisäksi löydät yliopiston omalta tiistaista torstaihin messuosastoltaan, jossa luvassa on vaihtuvia esittelyitä ja aktiviteetteja. Ilmoittaudu viikon eri tapahtumiin ja tule tapaamaan meitä! EnergyWeekin tapahtumapaikkana on Vaasan kaupungintalo.

Maanantaina 11. maaliskuuta rehtorimme Minna Martikainen on mukana EnergyWeekin Energia- & ilmastoseminaarin iltapäivän paneelikeskustelussa. Paneelissa vaihdetaan ajatuksia siitä, miten EU:n ja Suomen kilpailukyky vihreän siirtymän investoinnit mahdollistetaan. Näkökulmina nousevat esiin muun muassa osaajien riittävyys, TKI-rahoitus ja lupaprosessien haasteet.  Mukana paneelissa on Minna Martikaisen lisäksi Tomas Häyry, Sami Kivioja, Pekka Tiitinen, Kim Berg, Atte Harjanne, Janne Jukkola ja Sirpa Pietikäinen. Paneelin juontaa Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki. Paneeli on suomenkielinen.

Tiistaina 12. maaliskuuta puolen päivän jälkeen alkavan seminaarin aiheena on Zero Emission Data Centres. Tilaisuudessa puhutaan siitä, miten datakeskukset käyttävät energiaa, miten ne voisivat vähentää päästöjään ja lisätä tehokkuuttaan. Aihe liittyy Vaasan yliopiston, Åbo Akademin, Vaasan ammattikorkeakoulu VAMKin ja ammattikorkeakoulu Novian yhteiseen WSTAR-hankkeeseen, jossa perustetaan tutkimusinfrastuktuuri nollapäästöisten datakeskusratkaisuiden tutkimukseen Technobothnialle. Vaasan yliopistosta mukana puhumassa on apulaisprofessori Petri Välisuo

Samana päivänä myöhemmin iltapäivällä on vuorossa paneelikeskustelu Energy transition & cyber security. Energiamurrokseen ja kyberturvallisuuteen liittyvän keskustelun järjestävät VEBIC-tutkimusalusta sekä yliopiston johtama REDISET-hanke. Järjestäjinä ovat Petra Berg, Linda Turtola, Mazaher Karimi ja Bahaa Eltahawy.

Samoihin aikoihin tiistai-iltapäivällä järjestetään myös avaruustalousaiheinen Powered by Space -seminaari, jossa avauspuheenvuoron pitää professori ja tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi Vaasan yliopistosta. Kuusniemi on mukana myös seminaarin paneelikeskustelussa. Tapahtuman järjestävät yliopiston Digital Economy -tutkimusalusta sekä Kvarken Space Center.

• Seminaari: Powered by Space
  • Aika: 15:00–17:00
  • Paikka: Vaasan kaupungintalon kamarimusiikkisali

Keskiviikkona 13. maaliskuuta olet sydämellisesti tervetullut mukaan Vaasan yliopiston tiedenäyttelyyn eli Research Exhibition of Energyyn, joka pidetään Vaasan taidehallissa kaupungintalon takana. Näyttelyssä on tiedejulisteiden lisäksi tarjolla virvokkeita ja hyvä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti yliopiston tutkijoiden kanssa. Tiedenäyttelyssä julkistetaan myös kaksi palkintoa: Vaasan yliopiston vuoden tiedeviestijä ja Vaasan yliopiston innovaatiopalkinto. Tapahtuman järjestelyissä ovat mukana yliopiston kolme tutkimusalustaa: VEBIC, Digital Economy ja InnoLab.

• Tiedenäyttely & verkostoitumista: Research Exhibition of Energy
  • Aika: Keskiviikkona klo 16:30–19:00
  • Paikka: Vaasan taidehalli, kaupungintalon takana
Image

Torstaina 14. maaliskuuta Vaasan yliopisto on mukana kolmessa eri tapahtumassa: Energy for sustainable future -seminaarissa, Gas 2 -seminaarissa sekä EnergyAcademy-tapahtumassa.

Vaasan yliopiston Energy for sustainable future -seminaari käynnistyy klo 12:30. Tilaisuudessa puhuvat Vaasan yliopiston professori Timo Rothovius, apulaisprofessori Heidi Hirsto, tutkijatohtori Petra Berg ja Sitowisen johtava asiantuntija Suvi Monni. Aiheena ovat muun muassa energia investointina, vastuullisuuden viestiminen, kestävä kehitys uusiutuvassa energiassa, vauhtisokeus vastuullisuushankkeissa.

Kaasuaiheinen Gas Seminar 2-seminaari kerää kuulijat seminaariin ja paneelikeskusteluun. Vaasan yliopiston energiatekniikan tutkija Carolin Nuortila pitää yhteispuheenvuoron Wärtsilä Finlandin Kaj Portinin kanssa aiheenaan Towards greener marine transport – R&D cooperation between business and academia. Nuortila on mukana myös seminaarin paneelikeskustelussa.

Vaasalaisten korkeakoulujen ja yritysten yhteinen EnergyAcademy on vuorossa klo 13. Vaasan yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisen yksikön dekaani Raine Hermans on mukana paneelissa opiskelijoiden roastattavana.

• Tapahtuma: EnergyAcademy
  • Aika: Torstaina klo 13:00-16:00
  • Paikka: Taidehalli, Vaasan kaupungintalon takana

Yliopiston messuosaston löydät EnergyWeekin aikana tiistaista torstaihin eri paikoista. Messuosastolla on esityksiä, aktiviteetteja ja tutkijoita kunkin päivän teeman mukaan.

• Tiistaina 12.3. Wind & Renewable Energy -näyttelyssä klo 9–17, yliopiston ständi  on paikassa D7 kaupungintalon peilisalissa.
  • Keskiviikkona 13.3. Energy Storage -näyttelyssä klo 9–17, ständin löydät kohdasta A5 kaupungintalon pääsalista.
  • Torstaina 14.3. Gas Energy -näyttelyssä  klo 9-16, ständi on kohdassa A5 kaupungintalon pääsalissa.

Huom! Muista ilmoittautua viikon eri tapahtumiin: Ilmoittautuminen EnergyWeekille

EnergyWeekin pääohjelman lisäksi Vaasan yliopistossa sijaitseva LUMA-keskus Pohjanmaa tarjoaa viikon aikana työpajoja varhaiskasvatus- tai peruskouluryhmille (ti 12.3.) ja yläkouluryhmille (to 14.3.) Lue lisää LUMA-keskus Pohjanmaan sivuilta.