Vaasan yliopisto onnistui varainhankintakampanjassaan – lahjoituksia yhteensä 2,5 miljoonaa euroa

Image
Rehtori Jari Kuusisto on tyytyväinen lopputulokseen. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä vastinrahaa yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan. Kampanja päättyi torstaina 30. kesäkuuta.

– Kampanjan alkuvaiheessa asetimme tavoitteeksi ylittää viisi miljoonaa euroa. Siinä vaiheessa emme tienneet vielä mitään koronapandemiasta tai sodasta Ukrainassa. Globaaleista kriiseistä huolimatta saavutamme tavoitteen vastinrahan kanssa. Olemme tähän tulokseen varsin tyytyväisiä, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Varainhankintakampanjaan osallistui satakunta lahjoittajaa. Lahjoituksia on tullut yrityksiltä, säätiöiltä sekä yksityishenkilöiltä. Suurimman summan – yhteensä 800 000 euroa – lahjoitti Evald ja Hilda Nissin Säätiö. Yli 10 000 euron lahjoituksia pystyi kohdentamaan tieteenaloille, ja eniten näitä kohdennettiin kauppatieteisiin.

– Kiitämme lämpimästi kaikkia tukijoitamme. Jokainen lahjoitus on meille tärkeä ja olemme jokaisesta kiitollisia. Saamme lahjoituksilla paljon hyvää aikaiseksi; esimerkiksi uusimpaan tutkimustietoon perustuvan koulutuksemme avulla opiskelijamme pätevöityvät talouden, tekniikan, viestinnän ja hallinnon ammattilaisiksi, Kuusisto jatkaa.

Vaasan yliopiston menestys perustuu oman tuloksellisuuden rinnalla yhä enemmän ystävien, alumnien ja tukijoiden panokselle. Lahjoituksina kerätyt varat kartoittavat yliopiston pääomaa, ja sen tuotot suunnataan tutkimuksen ja sen vaikuttavuuden sekä koulutuksen kehittämiseen.

Lisätietoja:
Rehtori Jari Kuusisto, Vaasan yliopisto, jari.kuusisto@uwasa.fi, puh. 029 449 8291