Vaasan yliopisto korkealla tutkimuksen laadussa THE:n maailman parhaiden yliopistojen rankingissa

Image
Vaasan yliopisto sijoittui kansainvälisessä vertailussa sijaluokkaan 401-500 Times Higher Education (THE) World University Rankingissa.

Vaasan yliopisto menestyi erityisen hyvin tutkimuksen laatua mitattaessa tuloksella 90,3 (paras tulos = 99,7). Tutkimuksen laatu on keskeinen rankingin osa-alue, joka mittaa tutkimusviittauksia, tutkimuksen vahvuutta, huippututkimusta ja tutkimuksen vaikuttavuutta.

1904 arvioidun yliopiston joukosta Vaasan yliopisto sijoittui selvästi tulosten mediaania paremmalle tasolle sekä tutkimusympäristöä että kansainvälisyyttä mitattaessa. Tutkimusympäristössä tulos oli 27,7, kun mediaani oli 17,2. Kansainvälisyydessä tulos oli 65,3, kun mediaani oli 45,3. Kansainvälisyydessä Vaasan yliopisto sijoittui lähes kärkineljännekseen (tulos vain 0,2 pisteen päässä 75 prosentin raja-arvosta).

Hyvät tuloksemme tutkimuksen laadussa ja kansainvälisyydessä tuottavat tulosta myös suomalaisten yliopistojen joukossa, sillä sijoituimme kansallisella tasolla kolmanneksi molemmissa osa-alueissa. Kokonaistuloksissa sijoituimme kansallisesti seitsemänneksi kymmenestä suomalaisesta yliopistosta.

– Tämä ranking osoittaa, että Vaasan yliopisto todella on kansainvälinen tutkimusyliopisto. Olemme iloisia tuloksesta, sillä se korostaa tutkimusta yhtenä vahvuuksistamme ja antaa myös tunnustusta kansainvälisyydestämme. Haluan kiittää kaikkia yliopistoyhteisömme jäseniä heidän panoksestaan, sanoo kansainvälisistä asioista vastaava vararehtori Martin Meyer.

THE:n World University Rankingissa arvioidaan yliopistoja viidellä osa-alueella, jotka ovat opetus, tutkimusympäristö, tutkimuksen laatu, kansainvälisyys sekä yritysyhteistyö. Tänä vuonna THE päivitti merkittävästi World University Rankingin menetelmää, toista kertaa rankingin historiassa.

Lisätietoa: Kansainvälisistä suhteista vastaava vararehtori Martin Meyer, p. 029 449 8629

Katso THE:n World University Ranking -lista kokonaisuudessaan täältä.