Toiminta kampuksella jatkuu normaalina

Image

Poliisi on tiedottanut 15.3. ottaneensa kiinni henkilön, jota epäillään törkeästä henkeen tai terveyteen kohdistuneen rikoksen valmistelusta. Henkilö on vangittu perjantaina 15.3. Tutkinta on kesken. Poliisi hoitaa tapausta ja vastaa tiedotuksesta.

Viranomaistutkinnasta saadun tiedon mukaan tutkinnassa ei ole ilmennyt mitään, mikä osoittaisi, että Vaasan yliopisto olisi ollut kohde. Poliisi johti toimia ja tiedotti yliopistoa asiasta. Yliopisto varautui tilanteeseen tavanomaisin toimenpitein heti tiedon saatuaan. Poliisi tarkasti yliopiston pyynnöstä kampuksen tilat, ja valvontaa tehostettiin, mutta mitään turvallisuutta vaarantavaa ei havaittu. Yliopisto seuraa asiaa aktiivisesti ja huolellisesti. Yliopisto tarjoaa keskusteluapua ja tukea opiskelijoille ja henkilöstölle.

– On ymmärrettävää, että asia askarruttaa ja ahdistaa. On tärkeää kuitenkin muistaa, että mitään pahaa ei ehtinyt tapahtua ja laittaa asia sen mukaisiin mittasuhteisiin. Kiitämme viranomaisia äärimmäisen ammattimaisesta yhteistyöstä, joka luo turvaa koko yhteiskunnalle. Ystävällisesti pyydämme, että annetaan poliisille työrauha ja vältetään spekulointia ja materiaalin jakamista, joka voi pahimmillaan johtaa tutkintaa harhaan. Pidetään toisistamme huolta, eikä jätetä ketään yksin, sanoo yliopiston rehtori Minna Martikainen.

Vaasan yliopiston normaaliin toimintaan kuuluu turvallisuuden ja valmiuden suunnittelu sekä harjoittelu. Lisäksi on käynnistetty valmistelu vielä nykyistä monipuolisemman turvallisuuskoulutuksen tuottamiseksi yliopiston henkilöstölle ja opiskelijoille.

– Tulevasta syksystä alkaen meillä on käytössä koko uusittu upea kampuksemme kokonaisuudessaan. Sen käyttöönottamiseksi ja myös yhteisöllisyyden eteenpäin kehittämisen vuoksi käynnistämme lisäksi yhdessä opiskelijoiden kanssa toimintoja, joiden tavoitteena on kehittää yhteisömme yhdessä olemista, toisistamme huolehtimista ja yhdessä kehittymistä, Martikainen jatkaa.