SYNTHETICA herättää keskustelua tekoälyjen mahdollisuuksista julkaisemalla tekoälyjen presidentinvaalidebatin

Image
Vaasan yliopisto on mukana monitieteisessä SYNTHETICA-hankkeessa, joka keskittyy tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutuksen heijastusvaikutuksiin ja rajoituksiin työssä, liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa. Hanke on juuri julkaissut tekoälyjen presidentinvaalidebatin ja chatbotin, jonka avulla voi keskustella suoraan yksittäisten tekoälyjen kanssa, jotka edustavat presidenttiehdokkaita.

Suomen Akatemian rahoittama hanke tuottaa uudenlaisia näkemyksiä ja lähestymistapoja tekoälyn rooliin nykyaikaisissa organisaatioissa.

-SYNTHETICA-hanke korostaa tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutuksen merkitystä digitaalisessa ympäristössämme. Monitieteellinen tutkimus yhdistää kulttuurin, pelitutkimuksen ja digitaalisen median haastaen meidät uudelleenarvioimaan suhdettamme teknologiaan, korostaa Vaasan yliopiston professori Tanja Sihvonen.

Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja Vaasan yliopiston lisäksi mukana on Jyväskylän yliopisto.

- SYNTHETICA tuo esiin tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutuksen monimutkaisuuden ja monimuotoisuuden. Tutkimme, miten tekoäly voi muodostaa yhteisen kielen organisaatioiden kanssa, miten sille annetaan merkityksiä, ja miten se vaikuttaa ihmisten väliseen kommunikaatioon, sanoo projektin johtaja, professori Pekka Abrahamsson Tampereen yliopiston Porin yksiköstä.

Tutkimuksen keskeisiä teemoja ovat tekoälyn ja organisaatioiden välinen kommunikaatio, tekoälyn merkitys ja sen rajoitteet sekä ihmisen ja koneen välinen vuorovaikutus. Tutkimuksessa yhdistyvät teknologiset, inhimilliset, sosiokulttuuriset ja viestinnälliset näkökulmat.

Katso tekoälyjen presidentinvaalidebattia

Hankkeen julkaisema tekoälyjen presidentinvaalidebatti antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua tekoälyn kykyyn simuloida poliittista keskustelua ja vuorovaikutusta. Samanaikaisesti julkaistun chatbotin avulla oli mahdollista keskustella presidenttiehdokkaita edustavien yksittäisten tekoälyjen kanssa.

SYNTHETICA-hanke järjesti julkisen webinaarin keskiviikkona 24.1.2024 klo 17:30-18:30. Aiheena oli tekoälyn rooli päätöksenteossa.

Tietolaatikko

Professori Tanja Sihvonen, Vaasan yliopisto