Pelikoneet kilisivät ja asiantuntijat kohtasivat Palosaaren kampuksella: "Aiomme jatkossa hyödyntää yliopiston pelikokoelmaa tehokkaammin"

Image
Vaasa Game Days (VGD) toteutettiin Vaasan yliopistolla yli kolmen vuoden koronatauon jälkeen. Tapahtuma keräsi arvioiden mukaan kahden päivän aikana hieman yli 2 000 vierasta. Apulaisprofessori Rebekah Rousin mukaan yliopisto aikoo jatkossa hyödyntää harvinaista arcade-pelien kokoelmaansa entistä enemmän esimerkiksi opetuksessa, tutkimuksessa ja opiskelijoiden käytössä.

Kuudetta kertaa järjestettyyn Vaasa Game Daysiin osallistui peliharrastajia, pelinkehittäjiä, tutkijoita ja uteliasta yleisöä. Ilmaisten pelien lisäksi tapahtumassa oli useita asiantuntijoiden puheenvuoroja ja kaikille avoimia työpajoja. Tapahtuma järjestettiin 21.-22. maaliskuuta, eli samaan aikaan Vaasan yliopiston Mission Possible -tiedepäivän ja Vaasa EnergyWeekin kanssa.

Tänä vuonna yleisö pääsi pelaamaan ilmaiseksi 65 peliä Vaasan yliopiston laajasta arcade-pelien ja flippereiden kokoelmasta. Kaikkia tarjolla olevia pelejä pelattiin, mutta erityisesti flipperit, muutamat ammuntapelit sekä avaruus- ja urheilupelit olivat pelaajien suosiossa.

VGD-tapahtuman perustaja sekä peleistä ja niiden toiminnasta vastaava Teemu Närvä on iloinen ja hieman helpottunutkin, kun VGD saatiin taas järjestettyä. Tällä kertaa pelejä ei ollut yhtä paljon tarjolla kuin marraskuussa 2019 järjestetyssä pelitapahtumassa, mutta pelien määrä oli sopiva käytettävissä olleisiin tiloihin nähden.

Image

Koululaiset pääsivät kokeilemaan peliohjelmointia – puheenvuoroissa ääneen pääsivät tutkijat ja pelinkehittäjät

Vaasan yliopiston vanhojen arcade-pelien kokoelma on ainutlaatuinen. Moni voi ihmetellä, miksi yliopisto omistaa tällaisen pelikokoelman. Onko sillä mitään yhteyttä yliopiston toimintaan?

Tämän vuoden VGD-pelitapahtuman oheisohjelmista vastanneella viestintätieteiden apualaisprofessori Rebekah Rousilla on tähän vastaus valmiina.

– Yliopiston arcade-pelien kokoelma on todella hieno ja aiommekin jatkossa hyödyntää tätä harvinaista pelikokoelmaa vielä tehokkaammin esimerkiksi opetuksessa, tutkimuksessa, liiketoiminnassa sekä opiskelijoiden käytössä, hän kertoo.

Rousin kokoama VGD:n oheisohjelma oli todella kattava. Esimerkiksi työpajoissa sekä alakoulun että yläkoulun oppilaat pääsivät kokeilemaan peliohjelmointia LUMA-keskuksessa, pelialan ammattilainen Kim Kupiainen antoi vinkkejä johtamiseen ja paljon pelillisyyttä tutkinut taloustieteen professori Panu Kalmi pohti nuorison rahankäyttöä ja kuinka siihen pitäisi reagoida.

Keskiviikon puheenvuoroissa pääsivät ääneen pelinkehittäjät ja tutkijat. Heidän aiheensa liikkuivat Suomen pelialan kehityksestä yhteistyöhön ja pelillistyneen markkinoinnin etiikkaan. Lopuksi paneelikeskustelussa sukellettiin valtavirran ulkopuolella olevien pelien maailmaan.

Pitkän tauonkin jälkeen VGD-tapahtuma osoitti, että pelitapahtumalle on kysyntää. Kuten Rebekah Rousi sanoi, järjestäjät miettivät nyt, miten pelikokoelmaa voisi hyödyntää paremmin ja useammin kuin tähän mennessä. Mikä tahansa tämän mietinnän tulos on, Vaasa Game Days tulee takaisin jossain muodossa.

Image
Jussi Loukianen kertoi puheenvuorossaan pelialan kasvusta.