Mission Possible -tiedepäivä innosti tieteen ystäviä tulevaisuuden haasteiden äärellä

Image
Vaasan yliopiston tutkijat järjestivät yhdessä Mission Possible -tiedepäivän 22. maaliskuuta. Iltapäivästä pitkälle iltaan ulottuneessa tapahtumassa oli runsas määrä esityksiä, yleistajuisia luentoja, antoisia keskusteluja sekä esittelyjä vaikuttavasta tieteestä.

Image

Monitieteisessä Mission Possible -tiedepäivässä päästiin myös vierailemaan yliopiston eri laboratorioissa ja kuultiin tutkijoilta heidän uusimmasta tutkimuksestaan posterinäyttelyssä. Tiedepäivä oli tarkoitettu kaikille tieteestä kiinnostuneille.

Image

Rehtorin paneelikeskustelussa hyvästä tieteestä ja tieteen vastuullisuudesta keskustelivat Vaasan yliopiston rehtori Minna Martikainen, tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen (WithSecure), osaamisen ja innovaatioasioiden johtaja Riikka Heikinheimo (Elinkeinoelämän keskusliitto) sekä European Affairs Manager Philippe Vanrie (Wagralim, Ecosystemix).

Image

Totta vai tarua – onko hyvinvoinnilla nyt leveämmät hartiat? Entä mikä on etätapaamisten uusi normaali? Millaista on ilmastoviisas asuminen, ja mitä paikalliset energiayhteisöt tekevät?  Miten tekoälyä voi käyttää vastuullisuusviestinnässä? Millainen rooli saunalla ja saunomisella on ihmisten arjessa? Onko kryptovaluutta kirous vai siunaus?

Mission Possible -tiedepäivän ohjelma tarjosi monipuolisesti aiheita kauppatieteiden, hallintotieteiden, tekniikan ja viestintätieteiden aloilta. Teemoina nousivat esiin esimerkiksi energiamurros, tekoäly, digitaalisaatio, kestävä asuminen ja liikenne, hyvinvointi ja etätyö.

Image

Tiedepäivä toi esiin Vaasan yliopistossa tehtävää tutkimusta ja tieteen merkitystä ja vaikutusta niin arjessa kuin yrityksissä ja yhteiskunnassa. Samalla oli mainio tilaisuus kysyä, kommentoida ja keskustella tutkijoiden kanssa.

Mission Possible -tiedepäivän tavoitteena oli esitellä yliopiston tutkijoiden ansiokasta työtä ja samalla rakentaa polkuja tulevalle yhteistyölle. Tiedepäivä olikin askel kohti yhteistyön lisäämistä kaikkien ympärillä olevien toimijoiden kanssa. Yhdessä voimme tehdä enemmän ja luoda kestävää tulevaisuutta.

Image

Tapahtumassa jaettiin myös Vaasan yliopiston Vuoden tiedeviestijä -palkinto. Palkinnon sai professori Harri Jalonen.

Eniten reaktioita tällä viikolla