Optimaalista ilmanlaatua ja energiankulutusta koulurakennuksiin supertietokoneen avulla – Suomen Akatemialta rahoitus SustainSchool-hankkeelle

Image
Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Xiaoshu Lü on saanut Suomen Akatemialta 310 451 euron apurahan hankkeelle, jossa aiotaan kehittää uusi tapa optimoida suomalaisten koulurakennusten energiankulutusta heikentämättä koulujen sisäilmaa.

– Tavoitteenamme on optimoida koulujen sisäilman laatua ja samalla vähentää energiakulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä käyttämällä edistyksellisiä tekniikoita kuten tekoälyä, koneoppimista, monitavoitteeseen optimointiin perustuvaa mallinnusta sekä suurteholaskentaa, sanoo professori Xiaoshu Lü, joka vetää Vaasan yliopistossa uusiutuvan energian ja rakennetun ympäristön tutkimustiimiä.

SustainSchool eli Yhteisölähtöisen ilmanlaadun ja energiatehokkaan viitekehityksen kehittäminen kestäville koulurakennuksille Suomessa -hanke on saanut kolmivuotisen rahoituksen osana suurteholaskennan kansainvälisen yhteistyön erillisrahoitusta. Hankkeessa aiotaan hyödyntää LUMI-supertietokonetta yhdessä kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja tutkimusryhmien kanssa.

Hankekonsortioon kuuluu Vaasan yliopiston lisäksi hanketta vetävä Aalto-yliopisto. Professori Lün mukaan Aallon tutkijat keskittyvät hankkeessa laajaan datankeruuseen, kun taas Vaasan yliopistossa erikoistutaan mallinnukseen ja suurteholaskentaan.

– Hankkeessa olisi tilaa tohtoriopiskelijoille, joilla on taustaa tietojenkäsittelystä sekä mallinnuksesta ja jotka ovat perehtyneet erityisesti rinnakkaislaskentaan, Lü kannustaa.

Image
Professori Xiaoshu Lü on omassa tutkimuksessaan erikoistunut muun muassa sisäilman laatuun eri kokoluokissa, yksittäisistä rakennuksista kokonaisiin kaupunginosiin ja kaupunkialueisiin.

Suomen Akatemia on valinnut 14 tutkimushanketta rahoitettaviksi suurteholaskennan kansainvälisen yhteistyön erityisrahoitushaussa. Rahoitusta myönnettiin yhteensä liki 7,2 miljoonaa eurolle vuosille 2024–2026.

Rahoituksella vahvistetaan eurooppalaisen EuroHPC-suurteholaskennan resurssien ja LUMI-supertietokoneen hyödyntämistä lippulaivahankkeiden aihealueiden tieteelliseen tutkimukseen. Suomen Akatemia kertoo, että tavoitteena on tukea monipuolisen tulevaisuuden laskentaekosysteemin kehittymistä ja siihen liittyvän osaamisen laajentamista sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Tietolaatikko

Lisätiedot

Professori Xiaoshu Lü, Vaasan yliopisto, puh. +358 29 449 8520, sähköposti: xiaoshu.lu@uwasa.fi.