Nyyti vinkkaa 7/2022

Image

Nyytin syksyn toiminta käynnistyy elokuussa, mm. ensimmäinen Nyytin Chat pidetään 18.8.2022 ja silloin keskustellaan opintojen alkamiseen liittyvistä ajatuksista. Lisätietoa syksyn chateistä löydät verkkosivuiltamme.

Syksy tulee olemaan ryhmätoimintaa täynnä ja siksi kannattaa ottaa Ryhmät -sivustomme seurantaan! Sivulle päivittyvät ajankohtaiset tiedot ryhmistä ja niihin ilmoittautumisista.

Seuraa toimintaamme Instagramissa, Facebookissa, Twitterissä, Tuudossa, LinkedInissä ja tietenkin verkkosivuillamme.

Mistä apua

Kokosimme sinulle pari vinkkiä:

• Jos tarvitset akuuttia apua, hakeudu lähimpänä olevaan päivystykseen tai soita 112.
  • Mieli ry:n kriisipuhelin 09 2525 0111 tarjoaa tukea kriisitilanteissa 24 h vuorokaudessa.
  • Sekasin–chat päivystää ma-pe klo 9-24 ja viikonloppuisin klo 15-24.
  • Verkkosivustomme Löydä apua -osiosta löydät tietoa aihealueittain erilaisista auttavista tahoista. Aihealueet:
    • Äkillinen kriisitilanne
    • Lähisuhdeväkivalta
    • Mielenterveys
    • Opiskelu ja urasuunnittelu
    • Parisuhde ja perhe
    • Päihteet ja riippuvuudet
    • Raha ja asuminen
    • Seksuaalisuus ja seksuaaliterveys
    • Seurakuntien oppilaitostyö
    • Terveydenhoito
    • Testit
  • YTHS palvelee opiskelijoita koko kesän.
  • Korkeakoulujen henkilöstön, kuten opintopsykologien ja opinto-ohjaajien, tavoitettavuus vaihtelee kesän aikana. Parhaan tiedon tarvitsemasi henkilön paikallaolosta tai hänen mahdollisesta sijaisestaan saat omalta korkeakoulultasi.
  • Kela, Vero.fi ja TE-palvelut palvelevat arkisin myös kesäaikaan.

Vinkkejä oman mielenterveyden ja jaksamisen ylläpitämiseen löydät Elämäntaitokurssimme oma-apukurssista tai verkkosivujemme Opi elämäntaitoa -osiosta.

Tukea yksinäisyyteen

Moni opiskelija kokee nyt yksinäisyyttä eikä tiedä millaista apua on saatavilla tai mistä sitä saisi. Yksinäisyys vaikuttaa opiskelukykyyn, - motivaatioon ja jaksamiseen, mutta usein sen muodostamasta haitallisesta kehästä on vaikea omin avuin päästä pois. Tukea ja apua nimenomaan opiskelijoille on kuitenkin saatavilla.

Vertaistuellista ryhmätoimintaa heti alkusyksystä lähtien Discordissa ja Zoom-välitteisesti – ennakkoilmoittautuminen ryhmiin on käynnissä jo nyt!

Lisätietoja toiminnoista ja ilmoittautuminen mukaan Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hankkeen verkkosivujen kautta.

Nyytin Chat

Syksyn ensimmäinen chat järjestetään torstaina 18.8.2022, ja se on suunnattu erityisesti uusille opiskelijoille.

Chatin aiheena on Uudet opinnot alkamassa ja perhosia vatsassa.

Uusien opintojen aloittaminen lähestyy! Haluaisitko jakaa tuntemuksiasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa? Mietitkö millaista elämä opiskelijana tulee olemaan ja kuinka se sopii nykyiseen elämäntilanteeseesi? Vai etkö ole edes ehtinyt vielä ajatella asiaa? Ei hätää - kaikki uusia opintoja aloittavat opiskelijat ovat tervetulleita juttelemaan tuntemuksistaan chattiin. Voidaan jakaa vinkkejä toisillemme tai sitten olla vain yhdessä ihan yhtä pihalla asioista.

Tästä syksyn ensimmäisestä chatistämme saa vinkata erityisesti opintoja aloittavalle tuttavalle!

Kurkkaa myös kaikki ensi syksyn teemat ja chattien ajankohdat verkkosivuiltamme.

Ryhmätoimintaa syksyllä 2022 & toivekartoitus

Tulossa ovat ainakin kaikille opiskelijoille avoimena Elämäntaitokurssi sekä Yksinäisyys mielessä -vertaistukiryhmät. Lisäksi kohdennetusti toimintaa on tulossa mieheksi itsensä identifioiville opiskelijoille Miehen Tila -vertaistukiryhmissä sekä aikuisemmiksi opiskelijoiksi itsensä identifioiville vertaiskeskustelutuokioita, joihin otetaan toiveita aikataulujen ja teemojen osalta vastaan mielellään!

Vastaa lyhyeen anonyymiin kyselyymme ryhmätoiminnoista 11.8.2022 mennessä ja vaikuta tuleviin ryhmiin!

NyytiCast -podcast

Joko olet tutustunut podcastiimme - NyytiCast? Klikkaa tästä itsesi verkkosivuillemme ja löydä itsellesi kesäkuuntelemista. Sivultamme löydät linkit kaikkiin tuottamiimme NyytiCast-jaksoihin.

Webinaarien tallenteet

Haluaistiko sittenkin mieluummin kuunnella jonkun menneistä webinaareistamme. Tarjolla on tallenteet mm. seuraavista webinaareistamme

• Psykoosisairaudet ja opiskelu
  • Opiskelu ja mielenterveys: Toivo, opiskelu ja toipuminen
  • Opiskelu ja mielenterveys
  • Itsekritiikki ja perfektionismi
  • Erityksistä yhteisöllisyyteen
  • Itsemyötätunto opinnoissa
  • Autisminkirjo ja opiskelu
  • ADHD ja opiskelu
  • Jaxuhaleista konkretiaan

Kaikkein webinaarien tallenteet löytyvät Nyytin YouTube-kanavalta. Käyhän katsomassa!

Eniten reaktioita tällä viikolla