Martin Meyer yliopiston kansainvälisistä suhteista vastaavaksi vararehtoriksi

Martin Meyer
Vaasan yliopisto on nimittänyt kansainvälisistä suhteista vastaavaksi vararehtoriksi ja InnoLabin johtajaksi professori Martin Meyerin. Meyerin tehtäviin kuuluu yliopiston kansainvälisten suhteiden, rahoituksen ja verkostoitumisen vahvistaminen. InnoLab-tutkimusalustan hyvin alkaneen tutkimustoiminnan kehittäminen ja johtaminen ovat Meyerin työssä tärkeässä roolissa.

Tiivis yhteistyö eri tiedeyhteisöjen tutkijoiden, luennoitsijoiden ja vaihto-opiskelijoiden parissa kuuluu myös keskeisesti vararehtorin tehtäviin.

Martin Meyer siirtyy Vaasan yliopistoon kesällä skotlantilaisen Aberdeenin kauppakorkeakoulun dekaanin tehtävästä. Meyerillä on kokemusta useista johto- ja tutkimustehtävistä Iso-Britanniassa ja eri puolilla Eurooppaa.

aasan yliopisto pyrkii olemaan kansainvälisesti arvostettu, menestyvä ja vaikuttava tiedeyliopisto vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on, että kansainvälinen tutkimusyhteistyö ja koulutustarjonta laajenevat ja ulkomaalaisten opiskelijoiden osuus kasvaa.

Sopimuskaudella 2020−2024 opetus- ja kulttuuriministeriö osoittaa yliopistojen rahoituksesta 15 prosenttia kansainvälistymiseen. Vaasan yliopiston osuus kansainvälistymisen rahoituksesta on vuodessa noin 2,5 miljoona euroa, joka jakautuu Talent Boost -ohjelmaan, stipendeihin ja globaaleihin toimiin. Näin merkittävä panostus kansainvälistymiseen edellyttää koko yliopistoyhteisön yhteistyötä ja osaavaa johtamista.

− Olemme erittäin tyytyväisiä, että saamme joukkoomme kansainvälistä osaamistamme vahvistavan ammattilaisen. Kansainvälinen toimintamme vaikuttaa tulevaisuudessa olennaisesti kaikkeen yliopistomme toimintaan, koulutukseen, tutkimukseen ja vaikuttavuuteen, rehtori Jari Kuusisto painottaa.

Lue lisää yliopiston kansainvälistymisestä täältä.

Meyer on opiskellut liiketoimintaa, taloustiedettä ja sosiologiaa Dortmundin yliopistossa Saksassa ja Uppsalan yliopistossa Ruotsissa. Hän on väitellyt tieteen- ja teknologiantutkimuksesta Sussexin yliopiston tiedepolitiikan tutkimusyksikössä (SPRU:ssa), joka on maailman johtava innovaatiopolitiikan ja hallinnon tutkimuskeskus.

Meyer on tunnettu työstään tieteen, teknologian ja innovoinnin hyväksi sekä yliopiston, teollisuuden ja hallinnon välisten suhteiden Triple Helix -mallin parissa. Viime aikoina hänen työnsä on keskittynyt innovaatiovälittäjiin, globaaleihin innovointiympäristöihin ja monitieteisen tutkimuksen vaikutukseen.

– Olen innostunut tästä mahdollisuudesta. Kollegani yliopistossa ovat tehneet vakuuttavaa työtä, ja näen paljon potentiaalia. Vaasan yliopisto toimii aktiivisesti alueellaan, ja sillä on vankkaa kokemusta yhteistyöstä liike-elämän ja politiikan sidosryhmien kanssa. Monet alueen yrityksistä ovat globaaleja markkinajohtajia. Tämä tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet kehittää aidosti innovatiivisia tutkimus- ja opetusohjelmia, jotka erottuvat edukseen kansainvälisellä kentällä ja houkuttelevat lahjakkuuksia sekä opiskelijoiksi että tutkijoiksi, Meyer sanoo.

Lisätietoa:

Rehtori Jari Kuusisto