Kansanedustaja Eeva Kalli on Vaasan yliopiston Vuoden alumni – ”Maailman parantamista suurella sydämellä”

kansanedustaja Eeva Kalli on Vaasan yliopiston Vuoden alumni
Vaasan yliopistoseura on valinnut kansanedustaja Eeva Kallin Vaasan yliopiston Vuoden alumniksi. Kalli on hyödyntänyt kahta tutkintoaan, hallintotieteiden ja kauppatieteiden maisterin tutkintoja monipuolisissa yhteiskunnallisen vaikuttamisen tehtävissä Suomessa ja ulkomailla.

– Molemmista tutkinnoista on ollut konkreettista hyötyä työurallani. Opin organisaatioiden ja hallinnon toiminnasta niin julkisen kuin yksityisen sektorin näkökulmasta. HTM-tutkinnossa keskityin erityisesti EU-hallintoon ja KTM-opinnoissa johtamiseen, Eeva Kalli kertoo.

Kalli nousi keskustan kansanedustajaksi Satakunnan vaalipiiristä keväällä 2019. Sitä ennen hän työskenteli viestintätoimisto Miltton Networksin toimitusjohtajana. Työhistoriassa on myös muun muassa komissaarin avustajan tehtävä, pääministerin EU-neuvonantajan työ sekä viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan pesti energia-alalla.

Osaamisen lisäksi Kalli arvostaa sosiaalista pääomaa, jota kertyi opiskeluaikana.

– Sosiaalista pääomaa kertyi kuin puolivahingossa myös ylioppilaskunnan ja muun opiskeluelämän kautta. Opiskelukaverit, yhteiset harrastukset, bileet, tempaukset ja aktiivinen järjestötoiminta ovat luoneet verkostoa ja tarjonneet tietoja ja taitoja, joita olisi ollut mahdoton saada yksin luentosalista. Kannatti silloin tällöin heittää haalarit niskaan.

Kalli aloitti opinnot Vaasan yliopistossa hallintotieteellisessä tiedekunnassa syksyllä 1999.

– Valitsin EU-hallintoon keskittyvän koulutusohjelman, sillä EU-jäsenyys oli tuolloin vielä melko tuore juttu ja se kiinnosti. Pian hurahdin kuitenkin myös johtamiseen ja tajusin nopeasti, että jos aion sisällyttää kaikki intohimon kohteeni yhteen ja samaan tutkintoon, se paisuu kuin pullataikina.

Kalli tekikin päätöksen hakea myös kauppatieteelliseen tiedekuntaan ja tehdä oman tutkinnon myös siellä.

– Parin vuoden ajan tein opintoja samanaikaisesti molempiin tutkintoihin. Opiskelu oli työlästä, mutta sujuvaa ja joustavaa. Hallintotieteiden maisteriksi valmistuin vuonna 2003 ja KTM:ksi töiden ohella lopulta vuonna 2008.

Vahva lukkarinrakkaus

Kalli sanoo arvostavansa valintaansa Vuoden alumniksi korkealle.

– Enpä olisi uskonut, kun fuksina ensimmäistä kertaa astuin sisään Vaasan yliopiston ovista, että 21 vuotta myöhemmin saisin tällaisen hienon tunnustuksen. Olen iloinen voidessani toimia eräänlaisena Vaasan yliopiston lähettiläänä ja puolestapuhujana. Lukkarinrakkaus Vaasaan ja Vaasan yliopistoon on vahva.

Kalli muistaa Vaasan kauniina, eläväisenä ja mukavana kaupunkina, jossa kaikki on sopivan etäisyyden päässä.

– Opiskeluaika oli hauskaa, inspiroivaa ja aktiivista. Innostuin fuksivuotena opiskelijapolitiikasta, mikä oli minulle se kuuluisa Pandoran lipas, joka johti moniin luottamustehtäviin ja myöhemmin töihin politiikan ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen parissa. Monet muistot liittyvät suurella sydämellä harrastettuun maailman parantamiseen kavereiden kanssa.

Kalli haluaa rohkaista nykyisiä opiskelijoita aktiivisuuteen myös opintojen ulkopuolella.

– Seuratkaa intohimojanne eli käyttäkää aikaanne myös asioihin, jotka eivät välttämättä kerrytä opintopisteitä, mutta jotka energisoivat ja innostavat. Myös opinnot ulkomailla avartavat silmiä ja tarjoavat kokemuksia omillaan pärjäämisestä uudessa ympäristössä, hän korostaa.

Opinnoissa kannattaa Kallin mukaan ajatella isosti ja tähdätä korkealle, mutta tavoitteet kannattaa paloitella pienemmiksi askeliksi.

– Vaasan yliopisto on hieno yliopisto, joka tarjoaa erinomaiset eväät elämään. Mihin tahansa tähtäättekin, olkaa itsellenne armollisia. Joskus on helpompia, joskus vaikeampia päiviä ja viikkoja. Elämä, edes opiskeluelämä, ei ole suorittamista, vaan elämistä varten.

Rohkeutta ja innovatiivisuutta

Vuoden alumnin valitsi Vaasan yliopistoseura, joka edistää Vaasan yliopiston ja sen ympäristön yhteistyötä monin eri tavoin. Perusteluna valinnalle on, että Eeva Kalli toiminut vaikuttavissa tehtävissä niin politiikassa kuin elinkeinoelämässäkin. Hän on tuonut Vaasan yliopistoa ja opiskelua yliopistossa esille positiivisesti.

– Eeva Kalli on itse erinomainen esimerkki siitä, mitä Vaasa yliopisto edustaa: vahvaa osaamista, rohkeutta ja innovatiivisuutta, totesi Vaasan yliopistoseuran puheenjohtaja Juha Silander lukuvuoden avajaisissa.

Vuoden alumniksi voidaan nimetä Vaasan yliopiston entinen opiskelija, joka on positiivisella tavalla käyttänyt yliopistolla saamiaan valmiuksia omassa toiminnassaan, lisännyt yliopiston vuorovaikutusta muun yhteiskunnan ja talouselämän kanssa tai toiminut esimerkkinä muille alumneille. Vuoden alumniksi on aiemmin valittu Samuli Manninen, Anne Korkiakoski, Sari Essayah ja Kari Leppilahti.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston Vuoden alumni, kansanedustaja Eeva Kalli