Haluatko saada hyödyllistä kokemusta pienryhmän ohjaamisesta?

Image
Ilmoittaudu myötätuntomentoriksi syksyllä 2023 alkavalle Myötätunto työelämätaitona ja osana hyvinvointia -opintojaksolle!

Myötätuntomentorointi on opiskelijoiden vertaisryhmätoimintaa, jossa tutustutaan yhdessä myötätuntoon ja vahvistetaan myötätunto- ja itsemyötätuntotaitoja. Ryhmien vetäjinä toimivat tehtävään perehdytetyt opiskelijat eli myötätuntomentorit, jotka työskentelevät pareittain. Myötätuntomentorina toimittuasi saat 2 opintopisteen suorituksen.

Mukana rakentamassa inhimillisempää opiskeluyhteisöä ja luomassa hyviä kohtaamisia

Myötätuntomentoroinnin aikaisemmissa piloteissa mm. Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa myötätuntomentoreina toimineet ovat kokeneet tehtävän energisoivana, antoisana ja hyvänä kokemuksena työelämää varten.

Ryhmän ohjaajana voi toimia minkä tahansa alan opiskelija, jota aihe ja ryhmän ohjaaminen kiinnostaa. Ohjaajana sinun ei tarvitse olla aiheen asiantuntija, vaan tehtäväsi on yhdessä ohjaajaparisi kanssa fasilitoida ryhmän yhteistä työskentelyä aiheen parissa.

Myötätuntomentorointi ja -mentorina toimiminen

Myötätuntomentorina toimiminen tukee monenlaisia ihmisten kanssa työskentelyyn valmistavia opintoja. Myötätuntomentorit oppivat ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden ohjaamisen taitoja. Ohjaajana toimiminen on vastuullinen ja tärkeitä työelämätaitoja kehittävä tehtävä. Taustatukena ovat uraohjaaja ja omaohjaaja, jotka myös perehdyttävät myötätuntomentorit tehtäväänsä.

Pienryhmät kokoontuvat noin kuusi kertaa syksyn aikana. Ryhmien toimintaan kuuluu yhteistä keskustelua eri myötätuntoon liittyvistä aiheista sekä harjoituksia. Myötätuntomentoreille järjestetään myös tilaisuuksia yhteiseen oppimiseen ja kokemusten jakamiseen.

Ilmoittaudu myötätuntomentoriksi webropol-lomakkeella 31.5.2023 mennessä.

Kaikkiin myötätuntomentoreiksi ilmoittautuneisiin opiskelijoihin ollaan yhteydessä 22.6.2023 mennessä. Opintojakso alkaa mentoreiden perehdyttämisellä. Sen jälkeen alkavat varsinaiset myötätuntomentorointiryhmien tapaamiset.

Opintojaksolle ilmoittautuminen aukeaa Pepissä elokuussa. Opintojakson kuvaus julkaistaan opinto-oppaassa, kun ensi lukuvuoden opas julkaistaan. Opintojakson löytää kurssin nimellä tai kurssikoodilla OPIS0191.

Lisätietoja: sunna.vainiomaa(at)uwasa.fi (uraohjaaja) ja elina.alho(at)uwasa.fi (omaohjaaja)

Opintojakso järjestetään yhteistyössä Nyyti ry:n, Mikä neuvoksi -hankkeen ja urapalveluiden kanssa. Opintojakso  järjestetään suomen kielellä.