Evald ja Hilda Nissin säätiöltä toinen 250 000 euron lahjoitus yliopistolle

Evald ja Hilda Nissin säätiö on lahjoittanut Vaasan yliopiston peruspääomaan 250 000 euroa. Säätiön hallitus teki päätöksen lahjoituksesta kokouksessaan 27.4.2011.

Säätiö lahjoitti vastaavan summan Vaasan yliopiston varainhankintaan jo vuoden 2010 toukokuussa, joten säätiön yliopiston peruspääomaan osoittamien lahjoitusten yhteenlaskettu summa on nyt puoli miljoonaa euroa.

Apurahoja myös tutkimukseen ja tutkijavierailuun

Säätiö jakaa vuonna 2011 apurahoina kaikkiaan runsaat 1,34 miljoonaa euroa. Peruspääomaan suunnatun osuuden lisäksi säätiö kohdensi tukeaan Vaasan yliopiston piiriin myös tohtoriopiskelijoiden ja muiden tutkijoiden apurahoina. Säätiö myönsi yhteensä kuusi 21 000 euron tutkimusapurahaa ja lisäksi 7 pienempää tutkimusapurahaa Vaasan yliopiston tutkijoille. Tukea saavat myös tiedekirjasto Tritonia sekä Hankenin ja Vaasan yliopiston yhteinen kansainvälisen tutkijavierailun ohjelma, jolle myönnettiin 53 000 euron apurahan.

Evald ja Hilda Nissin säätiö on perustettu vuonna 1964. Elämäntyönsä vaasalaislähtöisen Lassila & Tikanojan palveluksessa tehnyt Evald Nissi halusi vaimoineen tukea liikesivistystä sekä nuorten ja opiskelijoiden asemaa, jotta myös taloudellisesti heikommassa asemassa olevilla olisi mahdollisuus kehittää tietojaan ja taitojaan. Säätiön tuki jakautuu kaupallisten opintojen, tutkimuksen ja liikesivistyksen lisäksi lastensuojelu- ja nuorisotyöhön sekä silmätautien tutkimukseen.

Säätiön julkistamat apurahat vuonna 2011: http://www.nissinsaatio.fi/apurahat2011.htm#2