Avoimen väylän kautta hyväksyttiin ennätysmäärä opiskelijoita tutkinto-opintoihin

Opiskelijat istuvat kampuksella.
Vaasan yliopistoon on hyväksytty 83 uutta tutkinto-opiskelijaa avoimen väylän kautta. Hakijoita opintoihin oli 127. Avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi hakeutuminen on kasvattanut suosiotaan ja merkitystään, sillä sekä hakeneiden että hyväksyttyjen määrä oli ennätyksellisen suuri.

Kauppatieteisiin hyväksyttiin 67 opiskelijaa, joista 18 tuli valituksi kauppatieteiden tutkinto-opintoihin tähtäävän Vaasa Gateway -polun opintojen perusteella. Viestintätieteisiin tutkinto-opiskelijaksi valittiin 13 opiskelijaa ja hallintotieteisiin kolme.

Avoimen yliopiston koulutuspäällikkö Reetta Kungsbacka iloitsee kasvaneista hakija- ja sisäänottomääristä.

- Avoimen yliopiston väylä on loistava mahdollisuus hakeutua tutkinto-opiskelijaksi kaikenlaisista taustoista tuleville opiskelijoille, esimerkiksi välivuottaan viettäville tai uudelle uralle lähteville. Koulutustaustavaatimuksia ei ole ja opintoihin voi hakeutua esimerkiksi ilman toisen asteen tutkintoa.

Avoimen yliopiston väylän kautta on mahdollista hakeutua tutkinto-opiskelijaksi, kun on suorittanut tietyn määrän kandidaattiopintoihin kuuluvia opintoja avoimessa yliopistossa. Avoimen yliopiston väylä on tarkoitettu ensisijaisesti sellaisille opiskelijoille, joilla ei ole aikaisempaa yliopistotutkintoa tai varsinaisen opiskelijan opinto-oikeutta yliopistossa.

Kauppatieteiden tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän kautta hakeutunut Seppo Penttilä pitää siitä, että opiskelijoiden joukossa on eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia opiskelijoita.

- On ilo ollut huomata, miten keski-ikäisillä on samanlaista intoa ja tarmoa opiskeluun kuin nuorillakin. Molemmilla on omat vahvuutensa, ja on mahtavaa, että pääsemme auttamaan ja täydentämään toisiamme opinnoissa.

Työn ja opiskelun yhdistäminen onnistuu avoimessa yliopistossa. Verkko-opintomahdollisuuksia on tarjolla laajasti, ja luennot järjestetään pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuisin.

- Avoimessa yliopistossa on se hyvä puoli, että opintoja voi suorittaa omassa tahdissa. Opiskelun aloittamista ei kannata miettiä liikaa, sillä joustavat ja monimuotoiset opetusjärjestelyt mahdollistavat opiskelun erilaisissa elämäntilanteissa, kertoo kauppatieteiden opiskelija Antti Laakso, joka tuli valituksi tutkinto-opintoihin avoimen väylän kautta syksyllä 2019.

Väyläopintoja kehitetään jatkuvasti. Tänä syksynä uutena polkuna on ns. inttiväylä, jossa varusmiesten johtaja- ja kouluttajakoulutusohjelma JOKO:n ja avoimen yliopiston opinnoilla on mahdollista hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Kungsbacka pitää suuntaa hyvänä.

- On mahtavaa, että eri väyliä kehitetään koko ajan yliopistoissa ja reitit hakeutua tutkinto-opintoihin laajenevat.

Avoimen yliopiston väyläopinnoista järjestetään torstaina 27.8. klo 17­-18.30 infotilaisuus, johon voi osallistua etänä Zoom-palvelun kautta. Tilaisuus on avoin kaikille avoimen väyläopinnoista kiinnostuneille, eikä siihen tarvitse ilmoittautua etukäteen. Lisäksi avoin yliopisto tarjoaa kaikille opinnoista kiinnostuneille henkilökohtaista opintoneuvontaa, jota kannattaa hyödyntää jo opintojen alusta lähtien.

Reetta Kungsbacka
koulutuspäällikkö, avoin yliopisto