Päivitetty 31.1.2023 | 23:01

Wolffintie 32
65200 Vaasa
Suomi

Viestinnän tutkijayhdistys VAKKI ry järjestää 9.−10.2.2023 Vaasan yliopistossa järjestyksessään 43. kansainvälisen VAKKI-symposiumin.

Symposiumin teemana on Merkityksellinen viestintä. Viestinnän merkityksellisyys on noussut keskeiseksi nykyaikaisessa nopeatahtisessa ja hybridissä viestintäympäristössä. Sekä viestinnän ammattilaiset että yleisöt kaipaavat merkityksellisyyden kokemusta, joka voi syntyä esimerkiksi viestinnän arvolähtöisyydestä, viestinnällä vaikuttamisesta, yhteisöllisyydestä tai viestinnän kokemuksellisista ulottuvuuksista. Totuudenjälkeiseksi kutsutussa ajassa myös faktapohjaisen, luotettavan tiedonvälityksen merkitys korostuu. Samalla käydään keskustelua siitä, millainen viestintä esimerkiksi politiikan, markkinoinnin ja sosiaalisen median risteyksissä on harhaanjohtavaa, pinnallista tai merkityksetöntä.

Symposiumi kokoaa yhteen eri tutkimusalojen edustajia keskustelemaan viestinnän tarkoituksesta ja merkityksellisyydestä. Ohjelma sisältää tutkimusesitelmiä, joissa teemaa tarkastellaan mm. organisaatio- ja johtamisviestinnän, median ja journalismin sekä kääntämisen ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Lisäksi ohjelmassa on työpajoja, joissa pureudutaan mm. yksityisyyden kokemuksiin, sosiaalisen median vaikuttajiin ja digitaaliseen saavutettavuuteen.

Symposiumin plenaaripuhujat ovat Oana Brindusa Albu (Copenhagen Business School) ja Anastasia Kavada (University of Westminster). He lähestyvät puheissaan merkityksellistä viestintää aktivismin ja yhteiskunnallisen liikehdinnän näkökulmista.

Albun plenaari otsikolla “Managing visibilities through communication: The shades and shadows of activism in repressive contexts” järjestetään torstaina 9.2. klo 12, ja Kavadan plenaari otsikolla “Communicating (with) care: Vulnerability and communication for social change” perjantaina 10.2. klo 9. Plenaarit järjestetään Levón-auditoriossa ja ne ovat avoimia kaikille.

Lisätietoa: VAKKI-symposiumin sivut