Vaasan yliopiston Tervahovi-rakennus, Säästöpankki-sali D102

Seminaarissa tarkastellaan Australian olutkulttuurin tilaa uusimpien tutkimuslöydösten valossa. Australian olutkansa on 20 vuoden aikana siirtynyt kolmen suuren panimon standardituotteista monipuoliseen yli 130 pienen panimon tuottamaan olutvalikoimaan. Australiassa oluesta povataan viiniharrastuksen vanavedessä seuraavaa suurta trendiä ja jopa tulevaa matkailuvalttia.

Seminaarissa kerrotaan oluen ystäviä ja oluen parissa toimivia yrittäjiä kiinnostavalla tavalla pienpanimoiden erilaisista liiketoimintamalleista ja markkinointistrategioista sekä oluiden ympärille rakennetuista tarinoista.

Tilaisuuden puhuja, Dr. Torgeir Watne on markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tutkija Victorian yliopistossa, Melbournessa.  Hän on julkaissut tieteellisiä artikkeleita sekä seurannut ja tutkinut pienpanimotrendin syntyä ja kehitystä Australiassa jo vuosia. Hän on myös innokkaasti kokeillut erilaisten oluiden valmistusta ja toiminut tuomarina olutkilpailuissa.

Torgeir Watne vierailee Suomessa Vaasan ja Turun yliopiston tutkijoiden yhteistyön tiimoilta. Tekes-rahoitteisessa VIPSE (Valuable Intangible Prestiguous Service Experiences) -projektissa tutkitaan laajemmin palvelukokemuksista syntyvän “prestige”-arvon syntyä. Tutkimuksen yhtenä kohteena ovat pienpanimoiden ympärille rakennetut elämykset.

Tilaisuus on englanninkielinen, avoin kaikille kiinnostuneille ja maksuton. Tervetuloa!